Jump to content
Annons

Dämpning.

Guest Qwacker

Recommended Posts

Guest Qwacker

Och så här lyder mitt problem;

Jag kan inte dämpa, det går inte, jag försöker, försöker, försöker, men får inget vettigt ljud utav det, låten jag försöker spela då är Bascetcase, men antingen dämpar jag så att det inte låter nånting (precis som om du skulle hålla hela handen löst över alla strängar) eller så dämpas inget alls.

Det underliga är, att när jag tränar på den akustiska gitarren så går det "lite" bättre, medans när jag försöker på elguran med dist o så, så går det inte alls.

Kan jag ha dålig inställning på förstärkaren ? (heter det inställning?)

eller gör jag helt fel? nån med tips ?

Mvh

Jens

Annons

Konsten ligger i att ha en del av handen precis där strängarna lämmnar stallet. Det handlar om teknink, vist kan du säker skruva så det låter lite bättre eller lite sämmre men det har inte så myclket med dämpandet att göra. Sedan är vissa stall klart svårare än andra.

Teknik och träning är nyckelorden. Placera handen långt ner på stallet och spela på strängarna. Glid sakta upp på stallet samtidigt som du spelar och du hör när du hittar "rätt ställe" där handen ska ligga an. Observera att du ska inte trycka för hårt, ej heller för löst. Ungefär som när du sitter vid bordet och vilar handen på bordskivan. Du ska ju lägga koncentrationen på att spela och inte tänka på dämpningen. Träning ger färdighet... 🙂 Rätt vad det är så hittar du ditt sätt...

edit: Tobbe hann före mig...

Edited by slaptap

Det är ENDAST teknik!

och det viktiga är att inte trycka ner handen för mycket utan bara låta den snudda vid strängarna, annars kan man dämpa ljudet för mycket. Just på den låten så dämpar man inte strängarna hela tiden utan släpper upp på vissa taktslag för att få till soundet och svänget. Svårt att förklara på ett forum men det är bara träning som gäller 🙂

lycka till 😲

PS. en grej att träna med är ju att spela Enter Sandman med Metallica (själva huvudriffet) det är mindre fartkrävande och du kan koncentrera dig mer på själva dämpningen.

Tabulaturen till det hittar du lite varstans eller Här

Edited by lavrell

Jag tycker det är lättare att dämpa på gitarrer med Floyd Rose, eftersom det är mer "rejält", man känner verkligen att man kan vila handen mot något.

Jag har en ESP med Floyd och det är ingen konst att dämpa med den.

På Les Pauls är det svårare eftersom stallen är så pluttiga. Men visst går det, spana in James Hetfield vettja 😏

Tänk på att inte trycka för hårt samt att du jobbar med handleden istället för hela armen.

• 2 weeks later...
Det underliga är, att när jag tränar på den akustiska gitarren så går det "lite" bättre, medans när jag försöker på elguran med dist o så, så går det inte alls.

Kan jag ha dålig inställning på förstärkaren ? (heter det inställning?)

eller gör jag helt fel? nån med tips ?

Den akustiska gitarren har oftast bredare avstånd mellan strängarna vilken gör det enklare att spela.

Ett tips som jag kom på just är att koppla en mikrofon (förslagsvis en dynamisk med stor telekontakt för enkelhets skull) till distpedalen.

Mikrofonen placerar du i riktning mot resonanshålet på aku-gitarren så nära som möjligt.

Enda nackdelen är att du får mer resonans plus läckage från övriga instrument om du spelar in via vanlig mik jämfört med en pickup. Det blir alltså lite "punkigare" sound än green day men det är värt att prova.

Lycka till!