Jump to content
Annons

konfigurera jack för midi


mancan

Recommended Posts

Hej Alla Linux Entusiaster.

Jag håller på att försöka konfigurera Rosegarden i Ubuntu Studio.

Jag har Jack igång och även det som kallas för Patchage.

Det går en del kopplingar kors och tvärs och just nu är det förvirrande men jag tror att när man väl lärt sig detta är Ubuntu Studio väldigt bra och klart bättre än de flesta Windows system.

Jag tänker lära mig detta!

Jag kör ett delta 1010 ljudkort vilket funkar bra. Jag får ut audiosingal från både Ardour och Adacity och dessutom kan jag spela in i båda programmen via mitt ljudkort så något måste jag ha gjort rätt...🙂.

Nu till mitt Rosegarden bekymmer:

I Jack:

I Patchbayen kan man lägga till olika clienter och dessa kan antingen ligga på output sockets eller input sockets.

Vad innebär detta?

Går jag in på Connections i Jack finns det två kolummner varav den ena har writeable clients och den andra readable clients, dessa har också output och input portar.

Vad är skillnaden mellan readable och writeable clients och vad är skillanden mellan det man gör i Connections mot vad man gör i patchbay i Jack?

I Patchage finns Rosegarden, system+ mitt ljudkort och det går en massa kopplingar hit och dit men uppenbarligen går de inte rätt för att jag kan inte vare sig spela in via min SY77:a (externt keyboard) eller få Rosegarden att skicka midi till 77:an så det ljuder vackert. Dessutom verkar man inte kunna dra kopplingar till de olika enheterna i patchage eller...?

Det finns också något som heter timidity vilket jag tolkar som någon form av internt midisystem för t ex softsyntar men jag kan ha hekt fel angående detta...?

Idén med att koppla ihop Rosegarden med Ardour samt även ansluta Hydrogen skulle bli en fantastisk set up vilket är mitt mål.

Den invigna förtstår säkert allt detta klart som kritstallglas men för mig är det ännu förvirrande.

Jag måste lära mig hur Jack funkar och hur Linuxsytem hanterar ljud och midi.

Ändå vill jag fråga om någon kan ge mig lite mer klarhet i dessa funktioner som jag har nämnt i Jack och Pachage. Kanske kan någon också tipsa mig hur jag ska få Rosegarden att både skicka och ta emot midi från min externa keyboard som jag kopplat in i midi in/ut på mitt Delta 1010.

Jag skulle även vilja få igång mastringsprogramet Jamin men om jag kan få tips om hur jag ska koppla ihop Rosegarden med min synt så kanske jag kan börja begripa hur Jamin rimligtvis skulle kunna kopplas ihop i Jack.

När det gäller Linux så måste man nog göra sina mistag innan man kan börja begripa tror jag men jag hoppas ändå någon här på forumet kanske kan hjälp igång mig lite med sin kunskap.

Vänligen

/ Mancan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu till mitt Rosegarden bekymmer:

I Jack:

I Patchbayen kan man lägga till olika clienter och dessa kan antingen ligga på output sockets eller input sockets.

Vad innebär detta?

Går jag in på Connections i Jack finns det två kolummner varav den ena har writeable clients och den andra readable clients, dessa har också output och input portar.

Vad är skillnaden mellan readable och writeable clients och vad är skillanden mellan det man gör i Connections mot vad man gör i patchbay i Jack?

Jag brukar bara använda Connections. I det fall jag kopplar in mitt USB MIDI-Interface dyker det upp under ALSA i Connections. Readable/writeable är "kan skicka signal" / "kan ta emot signal". Patchbay är väll egentigen om man vill spara olika konfigurationer, dock har jag aldrig orkat förstå mig på den fullt ut. När man sparar projekten i tex. Adrour och Rosegarden kommer den ändå ihåg inställningarna man gjort i Connections. Jag föreslår jag att du använder Connections ist. eftersom den visar dina aktuella (tillgängliga) enheter. Patchbay tar bara ett snapshot av din konfiguration när du välljer att skapa en ny. Gör du några ändringar i anslutningarna måste de aktiveras.

I Patchage finns Rosegarden, system+ mitt ljudkort och det går en massa kopplingar hit och dit men uppenbarligen går de inte rätt för att jag kan inte vare sig spela in via min SY77:a (externt keyboard) eller få Rosegarden att skicka midi till 77:an så det ljuder vackert. Dessutom verkar man inte kunna dra kopplingar till de olika enheterna i patchage eller...?

Med JACK Connect, kolla i Connections under ALSA. I mitt fall klickar jag ut mitt MIDI-Interface MididSport 2x2 i det vänstra fönstret och finner utgången 0:MididSport 2x2 MIDI 1. I det högra fönstret klickar jag ut Rosegarden och finner ingången 0:Record in. Markera dessa två anslutningar och koppla ihop dem "Connect". Gör motsvarande för att spela upp. Här finns det dock flera utgångar från Rosegarden att välja mellan. Vilka du kommer att använda anger du för respektive spår i Rosegarden (playback parameters, device). Jag använder den som heter MIDI external device och i Connect bildar den kopplingen mellan utgången 7: out5 - MIDI external device i det vänstra fönstret och ingången 0:MididSport 2x2 MIDI 1 i det högra fönstret.

Nu har vi gjort dessa kopplingar för att få en visuellt överblick och introduktion till Jack Connect men vi skulle likväl kunnat gjort det direkt i Rosegarden ist. Om du kollar under Studio -> MIDI Devices ser du att motsvarande finns för att konfigurera in- upp-spelning.

Om du inte ser din keyboard som en enhet är det något lurt som skulle kunna vara hårdvarukompabilitet.

Jag skulle även vilja få igång mastringsprogramet Jamin men om jag kan få tips om hur jag ska koppla ihop Rosegarden med min synt så kanske jag kan börja begripa hur Jamin rimligtvis skulle kunna kopplas ihop i Jack.

Enkelt om vi tar exemplet med Ardour fimpar du kopplingen ardour:masterout -> system:playback och ersätter den med de två kopplingarna ardour:masterout -> jamin:in och jamin:out -> system:playback. Det finns det dock finare lösningar att använda det som nått slags plugin. Men det får jag återkomma med när jag undersökt det.

Lycka till med allt!

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen...

Jag tackar ödmjukast för alla som vill hjälpa...😄.

Nu har jag troligen börjat förstå lite hur Jack funkar.

Min set up är m audio:s ljudkort Delta 1010.

Delta 1010 kortet som också haterar midi dyker upp i Jack under connections.

Även om Delta 1010 kortet haterar midi brukar jag köra midi via ett externt usb interface som heter: Midiman midisport 4x4.

Även mitt usb midi-interface dyker upp i Jack.

Problemet är att jag inte kan conneckta vare sig Delta 1010 kortets midi in/ut gångar med något program. Inte heller kan jag connecta mitt Midiman midisport 4x4 med något program i Jack.

Jag provade att spela via ett virituellt keyboard i programmet ZynaddsubFX som verkar vara en välljudande ”analog” synt. Det fungerade utmärkt att spela på det virituella keyboardet. Synten lät riktigt bra...🙂.

Jag tror att det är något strul med mididrivern i mitt system. Jag läste någonstans att just Midiman midisport 4x4 inte funkade under Linux men hittade senare så kallad ”firmware” för Midiman midisport 4x4 och installerade detta via synaptic, detta ska tydligen fungera....???

En annan sak jag undrar över är att det står: system i Jack under audio-taben i Connections. Jag såg någonstans att det troligen ska stå alsa-pcm. Jag vill ju köra alsa och vet inte förtillfället om jag gör det men audio in/ut verkar fungera. Om jag kollar i eny24 mixern så funkar det fin-fint och signal går både in och ut..

Ett annat problem eller som kanske kan vara ett problem är, att jag verkar ha en två ljudkort på samma irq. Detta kanske inte är ett problem då jag har ”blacklistat” det ena kortet så det inte ska vara i vägen.

Så här ser min alsa-base ut nu ( vet inte om detta kan ge lite klarhet i mitt resonemang).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

# autoloader aliases

install sound-slot-0 /sbin/modprobe snd-card-0

install sound-slot-1 /sbin/modprobe snd-card-1

install sound-slot-2 /sbin/modprobe snd-card-2

install sound-slot-3 /sbin/modprobe snd-card-3

install sound-slot-4 /sbin/modprobe snd-card-4

install sound-slot-5 /sbin/modprobe snd-card-5

install sound-slot-6 /sbin/modprobe snd-card-6

install sound-slot-7 /sbin/modprobe snd-card-7

# Cause optional modules to be loaded above generic modules

install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe --quiet snd-ioctl32 ; : ; }

install snd-pcm /sbin/modprobe --ignore-install snd-pcm && { /sbin/modprobe --quiet snd-pcm-oss ; : ; }

install snd-mixer /sbin/modprobe --ignore-install snd-mixer && { /sbin/modprobe --quiet snd-mixer-oss ; : ; }

install snd-seq /sbin/modprobe --ignore-install snd-seq && { /sbin/modprobe --quiet snd-seq-midi ; /sbin/modprobe --quiet snd-seq-oss ; : ; }

install snd-rawmidi /sbin/modprobe --ignore-install snd-rawmidi && { /sbin/modprobe --quiet snd-seq-midi ; : ; }

# Cause optional modules to be loaded above sound card driver modules

install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --ignore-install snd-emu10k1 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb snd-emu10k1-synth ; }

install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }

# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)

install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb saa7134-alsa ; : ; }

# Load snd-seq for devices that don't have hardware midi;

# Ubuntu #26283, #43682, #56005; works around Ubuntu #34831 for

# non-Creative Labs PCI hardware

install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }

# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0

options bt87x index=-2

options cx88_alsa index=-2

options saa7134-alsa index=-2

options snd-atiixp-modem index=-2

options snd-intel8x0m index=-2

options snd-via82xx-modem index=-2

options snd-usb-audio index=-2

options snd-usb-usx2y index=-2

options snd-usb-caiaq index=-2

options snd_intel8x0 index=-2

options snd_usb_audio index=-2

# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci

options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Detta är de ljudkort jag har och deras slots

0 snd_ice1712

1 snd_intel8x0

2 snd_usb_audio

Korten som ligger på 0 och på 1 har irq 22 båda två.

Därför har jag "blacklistat" det andra kortet och lagt in det under:

# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0 ( i alsa-base)

På detta sätt har jag tänkt att undvika en irq konflikt. Jag tror det funkar i alla fall.

Det sista kortet av dessa tre i listan trolkar jag som mitt externa usb interface: Midiman midisport 4x4.

Jag hoppas att någon med kunskaper kan hjälpa mig och jag är mycket tacksam för det eftersom jag trivs mycket bra med Ubuntu studio och vill få det att funka. Jag saknar att använda mitt externa keyboard för att spela in midisignaler i Rosegarden.

Vänligen

/ Mancan

Link to comment
Dela på andra sajter

När du kopplar in ditt usb midi-interface, får du någon indikation (lysdiod) på att den är igång?

Hej Nikolaus!

Japp....det lyser och dessutom så FUNKAR DET....🙂🙂.

Jag upptäckte att i Jack under set up, så hade jag mididriver på raw. Jag bytte till seq och vips så hoppade allt igång...🙂.

Nu har jag suttit hela dagen och "grävt" i bash och provat det mesta så var det så att jag troligen misat detta lilla....🙂.

Jag är skitglad...🙂. TAck för all hjälp Nikolaus du och Linus Torwalds är hjältar...🙂.

Shit va kul...🙂, nu kör jag igång med midi...🙂.

Ha det gott vänner...🙂.

/ Mancan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...