Jump to content
Annons

Koppla gitarr -> Ljudkort -> Dator


habben

Recommended Posts

Tja!

Har sökt och inte fått svar på alla mina frågor, därför skapar jag en egen tråd och hoppas någon kunnig vill hjälpa till. 🙂

Tänkte köpa en elgitarr alternativt en halvakustisk gitarr.

Har sen tidigare en mikrofon kopplad till mitt externa ljudkort, det är "PreSonus Audiobox".. som ser ut såhär: http://www.musik-meisinger.de/1/images/audibox_usb.jpg ..

Lite info från musikbörsen:

"Presonus AudioBox USB

Ett portabelt 2 in/2 ut USB?inspelningsinterface. AudioBox USB har 2 st. frontbaserade, äkta Presonus mik/instrumentspreamps med 48V fantommatning, 2 st. balanserade teleutgångar samt MIDI in/ut. • Hörlursutgång med separat volymkontroll"

Min första fråga, det är väl tele kabel man kopplar från gitarr till förstärkare (så jag inte missförstått helt)?

Min andra fråga, kan jag köpa en XLR-tele kabel och köra från gitarren till mitt externa ljudkort, och sen vidare till datorn, och få de ljud ja spelar på gitarren?

Min tredje fråga, har sökt lite och läst om DI-boxar som sägs göra ljudet enkelt sagt "bättre, är det värt det och hur kopplar man då isåfall?

Tack på förhand! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Min första fråga, det är väl tele kabel man kopplar från gitarr till förstärkare (så jag inte missförstått helt)?

Min andra fråga, kan jag köpa en XLR-tele kabel och köra från gitarren till mitt externa ljudkort, och sen vidare till datorn, och få de ljud ja spelar på gitarren?

Min tredje fråga, har sökt lite och läst om DI-boxar som sägs göra ljudet enkelt sagt "bättre, är det värt det och hur kopplar man då isåfall?

1. Ja

2. Det går bra med vanlig telekabel då det är en komboingång på ditt ljudkort (vet inte om det heter komboingång, men du kan iaf koppla både tele och xlr) OBS! Det blir ju då lajnade signal som du förstår. För att få ljudet av en förstärkare i datorn så behöver du en plugg för det.

3. Om du inte har en DI ingång, vilket du har som jag fattat det i din text, så behöver man en DI-box för att lajna exempelvis gitarr och bas.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ja

2. Det går bra med vanlig telekabel då det är en komboingång på ditt ljudkort (vet inte om det heter komboingång, men du kan iaf koppla både tele och xlr)

3. Om du inte har en DI ingång, vilket du har som jag fattat det i din text, så behöver man en DI-box för att lajna exempelvis gitarr och bas.

MVH

Anders

Tack som sjutton för det snabba svaret! 🙂

Ang. fråga 2, det är väl ingen tele ingång på mitt ljudkort? En telekabel ser väl ut http://nordiskmusik.webb134.it-norr.com/Gl...le-eko_stor.jpg .. så typ. De ingångar som ser ut att passa den kabeln är ju bara typ "Phones" och "Main out L & R".

På tredje frågan förstår jag inte riktigt, skulle de isf finnas en DI ingång i ljudkortet? Trodde DI-box va något man köpte till och kopplade igenom för att förbättra ljudet.

Förlåt om jag krånglar till det, är nybörjare! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som sjutton för det snabba svaret! 🙂

Ang. fråga 2, det är väl ingen tele ingång på mitt ljudkort? En telekabel ser väl ut http://nordiskmusik.webb134.it-norr.com/Gl...le-eko_stor.jpg .. så typ. De ingångar som ser ut att passa den kabeln är ju bara typ "Phones" och "Main out L & R".

På tredje frågan förstår jag inte riktigt, skulle de isf finnas en DI ingång i ljudkortet? Trodde DI-box va något man köpte till och kopplade igenom för att förbättra ljudet.

Förlåt om jag krånglar till det, är nybörjare! 🙂

Hejsan

Där du kopplar in din xlr sladd så är det ett hål i mitten också, detta är till för tele. Så du kan koppla in båda sorters kablar.

Eftersom det står mic/instrument så tolkar jag det som att ditt kort har inbyggd DI-ingång så då behöver du ingen DI-box.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Från manualen:

Microphone PreAmplifier. Your AudioBox USB is equipped with two custom designed

PreSonus microphone preamplifiers for use with all types of microphones including

Dynamics, Condensers and Ribbons as well as instruments and line level signals. The

award winning PreSonus preamplifier design is a Class A input buffer followed by a dual

servo gain stage. This arrangement results in ultra low noise and wide gain control

allowing the AudioBox USB user to boost desirable signal without increasing unwanted

background noise.

o 48 Volt Phantom Power. The AudioBox USB has 48V Phantom power available for

both mic preamps via a single push button switch on the front panel.

XLR connector wiring for Phantom Power

• Pin 1 = GND

• Pin 2 = +48V

• Pin 3 = +48V

o Neutrik Combo Connectors. Both channels of the AudioBox USB have a Mic/Line

connector using the Neutrik Combo connector. This revolutionary style connector lets

you use either ” phone or XLR connectors in the same female input. Both channels of

the AudioBox USB are ” instrument and microphone XLR inputs.

Instrument Inputs (Channels 1 and 2). The ” TS connector on channels 1 and 2 are for

use with an instrument (guitar, bass, etc.). When an instrument is plugged into the

instrument input, the mic preamp is bypassed, and the AudioBox USB becomes an active

instrument preamplifier.

NOTE: Active instruments are those that have an internal preamp or a line level output.

Active instruments should be plugged into a line input rather than into an instrument input.

Plugging a line level source into the instrument inputs on the front of the AudioBox USB

not only risks damage to these inputs but also results in a very loud and often distorted

audio signal.

(In other words, don’t plug a line level source into the combo jacks of channel 1 or 2.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Där du kopplar in din xlr sladd så är det ett hål i mitten också, detta är till för tele. Så du kan koppla in båda sorters kablar.

Eftersom det står mic/instrument så tolkar jag det som att ditt kort har inbyggd DI-ingång så då behöver du ingen DI-box.

MVH

Anders

Ojj det va något nytt, vilken lättnad 😄

Så egentligen kan jag bara köpa en elgitarr + en telekabel och koppla: Gitarr -> telekabel -> ljudkort -> dator och sedan spela genom högtalarna jag har kopplade till datorn? Säg att det är så! 🙂 Fast behöver inte gitarren en förstärkare för att leva? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojj det va något nytt, vilken lättnad 😄

Så egentligen kan jag bara köpa en elgitarr + en telekabel och koppla: Gitarr -> telekabel -> ljudkort -> dator och sedan spela genom högtalarna jag har kopplade till datorn? Säg att det är så! 🙂 Fast behöver inte gitarren en förstärkare för att leva? 🙂

Du kommer du få den helt rena signalen från gitarren och den kommer låta tråkig. Du behöver en plugg av något slag för att ge gitarren liv. Exempelvis guitar rig. Men det finns gratis varianter också har jag sett för de som kör vst-pluggar. Alternativ är om du har någon POD. Dessa funkar också.

MVH

Anders

EDIT: Hittade något gratis här direkt på google, har inte en aning om hur det låter. Men det finns de som är mycket mer insatta i dessa pluggar än vad jag är som säkert kan komma med bättre tips.

http://www.superriff.com/

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer du få den helt rena signalen från gitarren och den kommer låta tråkig. Du behöver en plugg av något slag för att ge gitarren liv. Exempelvis guitar rig. Men det finns gratis varianter också har jag sett för de som kör vst-pluggar. Alternativ är om du har någon POD. Dessa funkar också.

MVH

Anders

EDIT: Hittade något gratis här direkt på google, har inte en aning om hur det låter. Men det finns de som är mycket mer insatta i dessa pluggar än vad jag är som säkert kan komma med bättre tips.

http://www.superriff.com/

Okejokej, så det blir inte elgitarr soundet eller vad menar du med tråkig. 🙂

Okej, så det är inte någon hårdvara utan en mjukvara som program i datorn?

T.ex. om jag vill spela in, det kanske finns någon plugg i garageband eller de lite värre musikprogrammen i mac? 😄

Stort tack för så snabba svar såhär på morgonen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okejokej, så det blir inte elgitarr soundet eller vad menar du med tråkig. 🙂

Okej, så det är inte någon hårdvara utan en mjukvara som program i datorn?

T.ex. om jag vill spela in, det kanske finns någon plugg i garageband eller de lite värre musikprogrammen i mac? 😄

Stort tack för så snabba svar såhär på morgonen! 🙂

Om du inte har någon plugg så kommer ljudet va helt rent. Alltså det ludet som din gitarr vanligtvis skickar in i din förstärkare. Så därför behöver du en plugg som simulerar en förstärkare i datorn. Alternativet är att du mickar upp en förstärkare.

Om det medföljer något till garageband vet jag inte. Men det finns för AU-formatet också, kanske inte gratis (vet dock inte om det är AU-formatet garageband använder sig av, men Logic gör ju det iaf).

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har någon plugg så kommer ljudet va helt rent. Alltså det ludet som din gitarr vanligtvis skickar in i din förstärkare. Så därför behöver du en plugg som simulerar en förstärkare i datorn. Alternativet är att du mickar upp en förstärkare.

Om det medföljer något till garageband vet jag inte. Men det finns för AU-formatet också, kanske inte gratis (vet dock inte om det är AU-formatet garageband använder sig av, men Logic gör ju det iaf).

MVH

Anders

Okej, då förstår jag 🙂

Det va mycket nya ord nu för mig 😉

Läste nu på http://www.apple.com/se/ilife/garageband/#guitar . Och det verkar som att de finns "pluggar" eller vad man ska säga där så man bara behöver koppla in gitarren och starta garageband. Trodde inte att det va så enkelt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då förstår jag 🙂

Det va mycket nya ord nu för mig 😉

Läste nu på http://www.apple.com/se/ilife/garageband/#guitar . Och det verkar som att de finns "pluggar" eller vad man ska säga där så man bara behöver koppla in gitarren och starta garageband. Trodde inte att det va så enkelt..

Jo, det verkar ju finnas med. Då är det bara tuta och köra 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det verkar ju finnas med. Då är det bara tuta och köra 🙂

MVH

Anders

Otroligt, då kanske man inte måste lägga ut så mycket pengar för att få till en låt då.. 🙂

Nu vill man ju springa och köpa en elgitarr på en gång 🙂

Hoppas det finns någon amp så man kan få akustiskt ljud, för tvekar på om jag ska köpa en halvakustisk eller en elgitarr.. 😉

Tack som sjutton iaf! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt, då kanske man inte måste lägga ut så mycket pengar för att få till en låt då.. 🙂

Nu vill man ju springa och köpa en elgitarr på en gång 🙂

Hoppas det finns någon amp så man kan få akustiskt ljud, för tvekar på om jag ska köpa en halvakustisk eller en elgitarr.. 😉

Tack som sjutton iaf! 🙂

Pluggen är för elgitarr! Om du köper en stålsträngad så rekommenderar jag starkt att du mickar upp den. Har aldrig hört ett bra ljud från en stålsträngad som är enbart lajnad. Om du ska in till en musikaffär och titta på gitarr så kanske du har sån tur att de har en mac uppe så du kan få testa den i garageband samtidigt så kan de ju visa lite hur det fungerar också.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggen är för elgitarr! Om du köper en stålsträngad så rekommenderar jag starkt att du mickar upp den. Har aldrig hört ett bra ljud från en stålsträngad som är enbart lajnad. Om du ska in till en musikaffär och titta på gitarr så kanske du har sån tur att de har en mac uppe så du kan få testa den i garageband samtidigt så kan de ju visa lite hur det fungerar också.

MVH

Anders

Jag har en akustisk med stålsträngar och har spelat in lite grann med min mikrofon och det ljudet blir ganska bra så det lutar nog åt en elgitarr. Ja, ska gå in på musikbörsen och kolla lite mer 😉 Då behöver jag ju inte köpa en hel förstärkare om jag kan spela genom datorn, då får de pengarna gå åt en bättre elgitarr istället.

Om någon har någon erfarenhet av en billig elgitarr som låter bra så tipsa gärna, budgeten ligger på 2-3 tusen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...