Jump to content
Annons

Metallica-trummis lider av tinnitus


spaceman

Recommended Posts

Ok, vilket "sound" har Larry Mullen Jr?

Absolut en egen stil också. Trumfigurerna i U2 är ju väldigt viktiga för deras sound. Larry Mullen Jr är ävl ingen hejdundrande tekniker han heller. Om man ber en trummis namedroppa så är det ju inte Larry som n'mns i första taget... Men det han gör sätter stor prägel på musiken och gruppens sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu är inte jag trummis själv så jag kan med gott samvete säga "Försök själv då!" till någon som klagar på hur dåliga andra är.

Jag tror inte heller att man måste vara rik och berömd för att vara en bra musiker. Det enda jag stör mig på är att vissa människor gillar påpeka att andra människor suger. Inte minst i musikvärlden. Själv är jag musiker och jag brukar inte tycka att andra musiker suger. Vissa musikstilar kan vara dåliga och inte något för mig men jag respekterar ändå musikerna. Även om trummisen sackar lite grann. Det kanske beror på att jag inte är en pedant eller nåt...vad vet jag. Men efter att ha spelat med många musiker och läst på olika forum är det relativt många som klagar på att andra är dåliga. Och själva är dem kungar! Jag är ganska glad och stolt att jag inte har det problemet. Utan jag har en ganska positiv syn till människor och inte framhäver det dåliga som många andra gör. Det är min erfarenhet bland musiker i allmänhet, därav mina syrliga kommentarer.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Uppenbarligen verkar han ju fixa trumjobbet hyfsat i ett av världens största band genom tiderna. Om Hetfield ansåg att han inte höll måttet så hade han nog kickat honom för en 15 år sen...

Återigen, stilbildande sound.

Och om Lars inte tyckte Hetfield höll måttet som sångare så hade han nog kickat honom för en 15 år sen.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nu är inte jag trummis själv så jag kan med gott samvete säga "Försök själv då!" till någon som klagar på hur dåliga andra är.

Jag tror inte heller att man måste vara rik och berömd för att vara en bra musiker. Det enda jag stör mig på är att vissa människor gillar påpeka att andra människor suger. Inte minst i musikvärlden. Själv är jag musiker och jag brukar inte tycka att andra musiker suger. Vissa musikstilar kan vara dåliga och inte något för mig men jag respekterar ändå musikerna. Även om trummisen sackar lite grann. Det kanske beror på att jag inte är en pedant eller nåt...vad vet jag. Men efter att ha spelat med många musiker och läst på olika forum är det relativt många som klagar på att andra är dåliga. Och själva är dem kungar! Jag är ganska glad och stolt att jag inte har det problemet. Utan jag har en ganska positiv syn till människor och inte framhäver det dåliga som många andra gör. Det är min erfarenhet bland musiker i allmänhet, därav mina syrliga kommentarer.

Om jag tycker någon suger så säger jag det likaväl som att jag säger att någon är suverän. Fattar inte att vissa tycker det är fel att säga någon är dålig men helt okej säga bra? Fattar inte den logiken alls. Nu är jag inte heller trummis och inte påstår jag heller att jag är världens bästa gitarrist och om någon tycker jag suger så vad då? Inte fan skulle jag bry mig. Hellre en ärlig åsikt än någon mesig fjant som inte vågar stå för något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså nu har jag totalt glömt bort ämnet. Men Lars Ulrich är inte bra nu på att spela trummor! Han var grym på kill em all och ride the lightning sen dalade det och han fick börja leva på gamla meriter. Men det kanske är pga sin tinnitus då. Eller för fett bankkonto. Håller med om att trummor är ett viktigt instrument men så fort en del anser sig vara ekvelibrister och börjar laborera i nån konstnärlig producentroll (Lars Ulrich) så tappar de fokus. Nä tacka vet jag AC/DC å Stones trummis, de ger luft och näring åt de som spelar de viktiga instrumenten.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag tycker någon suger så säger jag det likaväl som att jag säger att någon är suverän. Fattar inte att vissa tycker det är fel att säga någon är dålig men helt okej säga bra? Fattar inte den logiken alls. Nu är jag inte heller trummis och inte påstår jag heller att jag är världens bästa gitarrist och om någon tycker jag suger så vad då? Inte fan skulle jag bry mig. Hellre en ärlig åsikt än någon mesig fjant som inte vågar stå för något.

Håller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Overdose (oregistrerad)
Om jag tycker någon suger så säger jag det likaväl som att jag säger att någon är suverän. Fattar inte att vissa tycker det är fel att säga någon är dålig men helt okej säga bra? Fattar inte den logiken alls. Nu är jag inte heller trummis och inte påstår jag heller att jag är världens bästa gitarrist och om någon tycker jag suger så vad då? Inte fan skulle jag bry mig. Hellre en ärlig åsikt än någon mesig fjant som inte vågar stå för något.

Du verkar ju missförstå allt man skriver. Det är klart du ska få säga att någon suger om du tycker det. Som jag skrev i mitt förra inlägg så tänker jag inte på om musiker suger. Jag kanske inte har lika bra musiköra som vissa eller så bryr jag mig inte så mycket om hur andra spelar utan tänker mest på hur jag spelar. Självkritisk är ett ord som ganska många musiker borde lära sig innan dom öppnar munnen.

"Fattar inte att vissa tycker det är fel att säga någon är dålig men helt okej säga bra? Fattar inte den logiken alls."

Jag förstår inte den logiken heller. Eller så är det så att vissa helt enkelt inte bryr sig om någon spelar dåligt. Och då går man ju inte fram till personen och säger att han spelar *dåligt heller.

Om det är lärare vs elev förstår jag mycket väl kritiskt lyssnande och kritiskt påpekande men i vardagligt musicerande...nä inte för mig i alla fall.

Edit: Var trött 04.10 på natten. * Ändrar "bra" skall vara "dåligt".

Redigerat av Overdose
Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ju missförstå allt man skriver. Det är klart du ska få säga att någon suger om du tycker det. Som jag skrev i mitt förra inlägg så tänker jag inte på om musiker suger. Jag kanske inte har lika bra musiköra som vissa eller så bryr jag mig inte så mycket om hur andra spelar utan tänker mest på hur jag spelar. Självkritisk är ett ord som ganska många musiker borde lära sig innan dom öppnar munnen.

"Fattar inte att vissa tycker det är fel att säga någon är dålig men helt okej säga bra? Fattar inte den logiken alls."

Jag förstår inte den logiken heller. Eller så är det så att vissa helt enkelt inte bryr sig om någon spelar dåligt. Och då går man ju inte fram till personen och säger att han spelar bra heller.

Om det är lärare vs elev förstår jag mycket väl kritiskt lyssnande och kritiskt påpekande men i vardagligt musicerande...nä inte för mig i alla fall.

😄

Har läst det där några gånger nu och förstår inte eller så gör jag det. 😮😄 Lite kryptiskt men svaret är förmodligen att både du å DH har en poäng. Man måste kunna få kritisera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Overdose (oregistrerad)
Man måste kunna få kritisera.

Ja det måste kunna få göra. Vissa gör det och andra gör det inte. Och det har ingenting med feghet versus balls att göra. Utan hur man är som människa. DET är min poäng!

Redigerat av Overdose
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det måste kunna få göra. Vissa gör det och andra gör det inte. Och det har ingenting med feghet versus balls att göra. Utan hur man är som människa. DET är min poäng!

Jaha men dit hörde ju inte diskussionen. Du har många poänger dock. Ge forumet en tid så lär du känna att DH är rätt schysst:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fan är inte denna diskussionen jävligt nittiotal? Skitsamma, han har mer pengar än du och jag någonsin kommer att ha tillsammans och antagligen haft jävligt

roligt! Jag är en sugig gitarrist/sångare men har ändå fått göra en hel del halvstora gig som jag tjänat pengar på samt att jag haft löjligt roligt.

Ger man sig på 150BPM (eller 180 eller 95) som trummis och inte klarar av det kan man ju knappast ursäkta sig med att säga "Försök själv då!".

Sen har jag svårt att tro att man behöver vara känd och rik för att vara en bättre trummis än t.ex Lars Ulrich. Det tyder snarare på extremt begränsad musikalisk och intellektuell begåvning att tro att nivån av musikalitet är i paritet med hur kontoutdraget ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fan är inte denna diskussionen jävligt nittiotal? Skitsamma, han har mer pengar än du och jag någonsin kommer att ha tillsammans och antagligen haft jävligt

roligt! Jag är en sugig gitarrist/sångare men har ändå fått göra en hel del halvstora gig som jag tjänat pengar på samt att jag haft löjligt roligt.

Ok, jag kan hålla med dig. Men det är ett jä-vt högt pris att få tinnitus trots alla stålar

och beröm. Frågan är vad som är viktigast ? Stålarna eller hälsan ?

Link to comment
Dela på andra sajter

...personligen skulle jag offra det mesta jag har för att få ordning på mina skadade öron...

Även din manlighet? 🙂

Nä, jag hoppas att det framgick att jag var sarkastisk... 😄 .. Jag är hörselskyddsberoende. Det händer att jag har hörselskydd när jag dammsuger t.o.m. 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Stålarna givetvis 😄 nä skoja bara, jag är jävligt glad över att jag använt

öronproppar (bra sådana) under alla rep och gig.

Fast jag syftade inte på vad tråden handlade om utan att varje tråd flippar ur jämt och spårar ut, typ Lars Ulrich e kass, min pappa är starkare än din pappa.

Så jävla ointressant att läsa om just sånt, jag är mer intresserad av inspelning och musikskapande.

Ok, jag kan hålla med dig. Men det är ett jä-vt högt pris att få tinnitus trots alla stålar

och beröm. Frågan är vad som är viktigast ? Stålarna eller hälsan ?

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Stålarna givetvis 😄 nä skoja bara, jag är jävligt glad över att jag använt

öronproppar (bra sådana) under alla rep och gig.

Fast jag syftade inte på vad tråden handlade om utan att varje tråd flippar ur jämt och spårar ut, typ Lars Ulrich e kass, min pappa är starkare än din pappa.

Så jävla ointressant att läsa om just sånt, jag är mer intresserad av inspelning och musikskapande.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Overdose (oregistrerad)

Jag tycker också det är ointressant att läsa och höra folk påpeka för andra att "han där är dålig" och "han suger arsel". Vad har det med musik att göra?

On topic; En annan musiker som har tinnitus eller till och med ännu allvarligare hörselproblem är Pete Townshend.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har det med musik att göra?

I allra högsta grad? Hur skulle ex abba låta om det var korprocksband som lirade?

Tycker att skills och musik går hand i hand rätt så bra?

Och om man som musiker är kass på det man gör och någon påpekar detta, och man tar sig illa vid, så ska man nog inte syssla med musik...? Eller?

Sen finns det ju dom som verkligen skiter i vad folk tycker. Exempelvis smörrebrödsnissen Ulrich. Han har nog dragit in mer $ än hela detta forum tillsammans. Och alla gånger dragit in mer kulor än vad Dave Weckl som sprätter Ulrich till andra sidan universum... dyngrak!

Men för mig personligen så skiter jag i hur bra en trummis är. MEN när man verkligen ÄR dålig så förstör det istället. Det pajar för dom andra.

Jag tror att om Metallica inte var kända så hade nog Ulrich fått foten sen länge. Men det är vad jag tror.

Man kan ju oxå bara gissa om Trujillo överhuvudtaget hade ens hoppat på Metallica om dom inte skulle vara så megastora? Jag skulle nog aldrig tacka nej!

Men det är vad jag tycker.. Och Ulrich kommer att skratta i många år till på väg till banken. Medans en annan är en nolla och är vanlig svensson...

Link to comment
Dela på andra sajter

Overdose (oregistrerad)
Det är bara skippa och läsa det man tycker är ointressant. Svårare än så är det inte.

Nja, man kan ju inte veta vad någon skriver innan man har läst det.

Tycker att skills och musik går hand i hand rätt så bra?

Visst gör det, men det var inte det jag menade heller. Att säga att någon suger arsel är inte lika dant som att tycka att skills och musik går hand i hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag skrev mest att Lars Ulrich är en kass trummis för att skojja till det, inte för att starta världskrig.

Sen ska jag kanske nämna att jag och mina polare gick efter fyra - fem låtar på Sonisphere i somras eftersom att vi inte stod ut med att höra hans pinsamt otighta bankande.

Därför lyssnar jag på band som Strapping young lad istället, som har en fruktansvärt duktig trummis som heter Gene Hoglan.

Obs, han är lika tight live....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag kan hålla med dig. Men det är ett jä-vt högt pris att få tinnitus trots alla stålar

och beröm. Frågan är vad som är viktigast ? Stålarna eller hälsan ?

nu känner man sig misslyckad! Trots att jag har tinnitus har jag varken cash eller berömmelse! Jag valde visst bort både stålarna och hälsan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad fan spelar det för roll om han är en dålig trummis? tydligen så har dom/han lyckats riktigt bra att både få fans och pengar, vad spelar det för roll om han är en dålig trummis eller ej?

Man behöver inte vara konstnär för att rita en tavla eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
🙂 Vad svamlar du om nu KWS? Fattar noll. Eller är det något som jag missat? Eller kör du med något fyllesvammel som DivineCo brukar göra? 😱
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Vad svamlar du om nu KWS? Fattar noll. Eller är det något som jag missat? Eller kör du med något fyllesvammel som DivineCo brukar göra? 😱

Hehehe, nej! 🥰

Det var lite låg aktivitet på forumet förut och jag tänkte väl att dom flesta tittade på "Rock and Roll Hall of Fame 25 år" som gick på svt-2 tidigare ikväll!

Och då mot slutet så körde Ozzy och Metallica ihop på två låtar. Skitdåligt, varav jag skrev det förra inlägget, då Ulrich var på tapeten om hans lir hurvida han är som trummis osv...

Tydligen en repris från tidigare i år. Det var verkligen svinbra! Kolla in det om du har missat det. Det går i repris igen en 5e Jan på svt-1 kl 23:25

Stor galakonsert på Madison Square Garden inspelad 29 och 30 oktober i år. Medverkande är U2, Bruce Springsteen, Stevie Wonder, Paul Simon, Art Garfunkel, Mick Jagger, Sting, Billy Joel, John Fogerty, Sam Moore, Jeff Beck, Metallica, Crosby, Stills, Nash & Friends med flera

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Overdose (oregistrerad)
Har aldrig hört black sabbath sågas så rejält som ikväll! Jises att inte bandet skämdes. Ozzy är ju 99% bort iaf så. Men tallica?

Däremot så var Coliuta sjukt svängig!

Sågas av vem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...