Jump to content
Annons

Hur samarbetar du med musiker på distans?


J-5000

Recommended Posts

Hej gott folk!

Det är som så att jag och en vän utför ett skolarbete om interaktiv design, och vi har valt att inrikta oss på musikproduktion. Det är så att vi ska utföra en studie om hur musiker samarbetar sinsemellan på distans. Så, om ni skulle ha två minuter över att svara på denna enkla fråga skulle vi vara tacksam! 😄

När du som musiker utvecklar musikidér och låtskisser med medmusiker på distans(t ex via internet)- Hur arbetar ni och i vilket mjukvaruprogram sker detta?

Kan tänkas att frågan inte är så väl formulerad, undrar även vad ni använder för musikprogram, och exporterar ni då ut enbart ljudfiler, eller skickar ni hela projekt eller hur går ni tillväga?

Hoppas jag hamnade i rätt del av forum med min fråga, förresten.

God fortsättning till er alla!

/ J

Redigerat av J-5000
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack boys! Det är en början, formulerade däremot inte min fråga så bra där uppe inser jag nu. Jag är även intresserad av att veta vad ni använder för musikprogram väl hemma, och om detta är samma program som den andra användaren kör med. Exporterar ni ut hela projekt eller enbart ljudfiler / midifiler?

Tack igen! : )

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar lite med en kompis som bor i Kina. Vi snackar över MSN.

Han lägger bas på en del av mina låtar, så jag skickar över MP3'or till honom som han importerar i sitt Cubase SX3.

Sen exporterar han sina spår i 24 bitar, som jag petar in i mtt Cubase 5.

Jag har använt en FTP ibland när uppkopplingen blir för långsam till kina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Cubase SX3, andra kör vad de kör. I Hellvalla-projektet är det nog rätt spridda skurar tror jag. Det hela sammanställs/mixas i Reaper i alla fall, det vet jag. Brukar få en slaskdemo med kompgitarr, bas och trummor - i MP3-format. Sedan är bara att göra vad man skall och skicka in några av de bästa tagningarna. Kommunikation har jag bara kört via mail, vad det gäller alla samarbeten. Möjligtvis PM via forum ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack boys! Det är en början, formulerade däremot inte min fråga så bra där uppe inser jag nu. Jag är även intresserad av att veta vad ni använder för musikprogram väl hemma, och om detta är samma program som den andra användaren kör med. Exporterar ni ut hela projekt eller enbart ljudfiler / midifiler?

Beror på.

Är det i skicka skisser till varandra så blir det mp3:or på hela låten.

Är det i en senare fas så skickar vi 44.1/24 filer till varann.

Ljudfiler år mkt 'säkrare' än midi/programfiler.

För att de ska fungera felfritt måste man ha liknande system/program versioner/samma pluggar/etc etc.

Däremot så funkar det väldigt bra att samarbeta i Finale eller Sibelius.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har deltagit i/hållit i ett par internetsamarbeten.

I det famösa Hellvalla Burn sitter fyra gubbar på fyra olika DAW-plattformar; Reaper, PT, Sonar o Cubase. Det som skickas emellan gubbarna är midi, wav eller mp3. Den femte gubben har visst Sonar oxå, så Sonar är bäst (självklar smajley).

Min erfarenhet är att man har liten eller ingen vinst i att jobba i samma plattform och skicka hela projektfiler emellan varandra. Man tenderar ändå att ha olika pluggar/versioner/setuper, så projekten vill liksom inte riktigt öppna som de ska ändå. Dessutom blir bundlade projekt inkl audio hysteriskt stora att skicka mellan varandra. Säg; 8-20 ljudspår i stereo á 4 min, det blir ett par byte.

Kommunikation: Mest mejl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bli minimalt otajt med mp3 pga av att kodningen (ibland?) förkortar längden, så egentligen borde man köra wav men det tar sån himla tid.

Vanligtvis brukar nån av de som är med i samarbetena inofficiellt bli knytpunkt, och så skickar alla sina filer dit. Brukar vara snubben som gillar att mixa eller producera. Tycker det är skönt att ha tydliga roller och att en tjomme tar hand om att slänga ihop alla grejjer, blir så oöverskådligt annars när förändringar görs på fler ställen utan inbördes ordning. Ibland har det hänt att någon tagit hand om producerandet, musikaliskt vad som ska låta var och hur mycket - och en annan har tagit över filerna efter honom och mixat hur det ska låta. Också på gränsen till meckighet.

Lycka till med uppsatsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kommer väl jag, som tredje man ur Hellvalla Burn-gänget, med min input:

Som min mentor 😉 Vallhagen (det var han som satte de allra första distansarbetsrutinerna för vårt projekt) nämnde ovan så har det sällan någon betydelse vilken DAW man svänger sig med. Det enda kravet (som i och för sig jag är upphov till) som ställs på varje teammedlem är att i princip alla inspelningar, eller rättare sagt upptagningar, görs helt torrt; alltså inga effekter whatsoever i originalupptagningen/filen. Vilka effekter man har [hör] i medhörning under den aktuella inspelningen är en annan sak.

Det fördelaktiga med "torra" upptagningar är att projektledaren (producenten) har friare händer när det gäller enskild ljudbehandling samt har full kontroll över den slutgiltiga ljudbilden. *host* (Detta är dock ett synsätt som vissa demonproducenter finner ganska amatöraktigt — då dessa är mer inne på linjen 'friskt vågat, häften vunnet'.) *host*

Slasktagningar, slaskmixar, utvärderingsversioner etc görs tillgängliga som MP3; men det skulle fungera precis lika bra med format som Ogg Vorbis, Monkey's Audio eller liknande. Slutgiltiga (upp)tagningar ska obönhörligen vara 44 kHz/24 bit. Annat är trams.

Midifiler som originalfiler fungerar alldeles utmärkt, tycker jag. Jag har ännu inte stött på några nämnvärda problem med skickande/användande av midifiler. Det förutsätter givetvis att filmottagaren/producenten har nödvändigt/likvärdigt instrument (VSTi etc) att köra filen genom. I annat fall är det renderade WAV-filer som gäller.

Beroende på vem, vad, filstorlek etc, så skickas filerna via mail, "skicka-filfan"-webbtjänster eller så laddas de upp på "egen" server (där filerna finns tillgängliga för projektmedlemmarna att ladda ner).

Kommunikation sker till 97% via e-mail, 2% via telefonsamtal samt 1% via telepati.

Slutmix och mastring ska alltid göras i Reaper. Och endast med gratispluggar. Annars blir det inte bra.

Och dithering är det endast Gilbert som envisas med.

Så ja!

Gott nytt, om vi inte skrivs tidigare!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

I vår lilla poporkester använder vi Goolge Wave för att skapa gemensamma texter. Mycket bra. Hade lite svårt att se nyttan med Google Wave innan men nu har jag sett ljuset 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar spela in gitarr i Cubase 5, sen lägger jag upp det i mp3-format i en mapp på nätet, som jag och den andre personen delar på. Sen säger den vad den tycker, och om den tycker att det är bra så träffas vi och spelar in och mixar allt, med trummor, bas, gitarr, sång etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett knep med ljudfiler som spökar - åt ena eller andra hållet - är att ha en takt inräkning (koskälla, sidestick, etc) samt en tom takt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar via msn endast, vilket funkar bäst tycker jag. Om man hade en mic så skulle man kanske köra skype annars funkar msn.

Vi använder oss av samma program. Så vi börjar med att försöka komma på en grund idé och sen bygger vi vidare på den. Så vi skickar bara projekt filen emellan och jobbar liksom varsin gång så att säga. Funkar klockrent tycker jag. Har samarbetat med en från tyskland sen flera runt om i sverige.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag minns rätt så handlar det om att mp3-formatet avrundar antalet samples till typ 10-tal eller något liknande. Den kan alltså antingen lägga till några tomma samples, eller ta bort några.

Den här dumma egenheten bör man tänka på när man får för sig att låtar på en skiva ska gå i varandra, blir ofta ett fullt hack nämligen när det kodas till mp3. Har man en iPod ska det gå bra att koda till aac istället för att komma runt det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dropbox

Senast i höstas/vintras jobbade jag med ett projekt där jag och kollegan kastade in hela Logic-sessioner i boxen, som synkades fram och tillbaka när vi gjorde ändringar.

Det finns dels subversions i Dropbox, men vi la dessutom till datum i projektfilens filnamn så det bibehölls gamla och nya versioner av låtarna så vi kunde stega fram och tillbaka mellan dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

*host* (Detta är dock ett synsätt som vissa demonproducenter finner ganska amatöraktigt — då dessa är mer inne på linjen 'friskt vågat, häften vunnet'.) *host*

🙂

nästan

inte riktigt

friskt vågat bör vara i ett sammanhang där man sitter samlade å har en möjlighet till direktinputade åsikter

gör du mikrofonval i stunden eller spelar du alltid in allt med minst 12 mickar? 🙂

att du inte dithrar från 24bit till 16 är däremot... intressant...

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

att du inte dithrar från 24bit till 16 är däremot... intressant...

OT: Kanske inte saka nämna att jag exporterar mina låtar till 160 kb/s mp3or efter att ha dödat råfilerna för att spara plats på datan.

Linus: Dropbox verkar bra! Men hur tusan kan det vara gratis?

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

gör du mikrofonval i stunden eller spelar du alltid in allt med minst 12 mickar? 😄

He he... Nej, inte jag. Och inte allt. Men, och även om inte jag har den erfarenheten, så vet jag att många namnkunniga producenter, typ Lange, Kramer, Tretow, testar/testade allt möjligt så till den grad att artisterna runt omkring led tristessrelaterade skador... Däremot tror jag att du har en själsfrände i t.ex. Bob Ezrin, han inte bara bestämde sig för ett grundsound "on the spot", utan han spelade helt sonika in skiten blött också (med effekter och allt, så att eftervärlden fick ett helvete när hans alster skulle mixas om till modernare sound).

att du inte dithrar från 24bit till 16 är däremot... intressant...

Jo, jag använder trots allt dither vid bit-reducering, men av helt fel anledning; nämligen för att jag har "lärt mig" att man mååååste använda dither — trots att jag aldrig hör någon skillnad, vilket med största sannolikhet måste bero på den genre jag i huvudsak arbetar med. Ful ovana, alltså. Men visst, ta en sinus-ton, bitreducera den, gör en fade-out, och man kanske börjar höra kvantiseringens effekter nere vid -60db eller neråt. Big deal.

Vad som kanske är mer beklagligt, dock, det är ju att det finns de som tror att de alltid måste ha dither "sist i masterkedjan", oavsett de avser att bitreducera eller inte. De vet helt enkelt inte vad dither är/gör, eller är menad att göra, bara att (som de har förstått det) den måååste finnas där. Precis som med *host* mastring *host* :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

han spelade helt sonika in skiten blött också (med effekter och allt, så att eftervärlden fick ett helvete när hans alster skulle mixas om till modernare sound).

hehe

don't touch my sound

Vad som kanske är mer beklagligt, dock, det är ju att det finns de som tror att de alltid måste ha dither "sist i masterkedjan", oavsett de avser att bitreducera eller inte. De vet helt enkelt inte vad dither är/gör, eller är menad att göra, bara att (som de har förstått det) den måååste finnas där. Precis som med *host* mastring *host* 😄

korrekt

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Kanske inte saka nämna att jag exporterar mina låtar till 160 kb/s mp3or efter att ha dödat råfilerna för att spara plats på datan.

Linus: Dropbox verkar bra! Men hur tusan kan det vara gratis?

Dropbox är helt fantastiskt! De hoppas nog på att folk ska bli sugna på större lagringsutrymme och snabbare uppladdningshastighet och pröjsa en slant i månaden.

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...