Jump to content
Annons

Hjälp med en låt (typ mixa)


JoannaD

Recommended Posts

Hejsan alla... snälla/glada/duktiga 😄 (OBS!!!! riktigar sig inte till proffs, eftersom jag inte är ute efter att vara värsta snyltaren, mer om nån bara skulle tycka det var kul att göra nåt bättre utav det!)

Jag har då gjort två låtar (hm har snott ETT beat som jag gjort om från garageband och två i den andra låten, men iaf 95 typ har jag gjort helt själv).

Okej, det rä så att jag suttit med dom väldigt länge och försökt få till dom bra, trots att jag inte kan spela keyboard egentligen elr kan så mkt om inspelnignsprogram, men... Jag skulle så himla gärna vilja att de blev lite varsammare mixade/mastrade vad det nu heter och om någon skulle vilja lägga till saker också/ändra så är det helt lugnt bara det låter bra och melodin finns kvar........

Känns liksom som om dom har stor potential 😄 Sången är som den är för jag har nån gammal 400spänn mic men jag tycker det låter helt okej.. jag har iaf alla spåren i rar-filer elr vare heter=))

Vore så jäkla kul om nån ville försöka göra nåt mer av detta... grejen är såhär att jag och en bekant som jobbar lite med film skulle vilja försöka göra nån musikvideo till nån av låtarna :-) Vi har redan idéer till det haha!

dom finns å höra här iaf www.myspace.com/joannadominger

Redigerat av JoannaD
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan alla... snälla/glada/duktiga 😛 (OBS!!!! riktigar sig inte till proffs, eftersom jag inte är ute efter att vara värsta snyltaren, mer om nån bara skulle tycka det var kul att göra nåt bättre utav det!)

Jag har då gjort två låtar (hm har snott ETT beat som jag gjort om från garageband och två i den andra låten, men iaf 95 typ har jag gjort helt själv).

Okej, det rä så att jag suttit med dom väldigt länge och försökt få till dom bra, trots att jag inte kan spela keyboard egentligen elr kan så mkt om inspelnignsprogram, men... Jag skulle så himla gärna vilja att de blev lite varsammare mixade/mastrade vad det nu heter och om någon skulle vilja lägga till saker också/ändra så är det helt lugnt bara det låter bra och melodin finns kvar........

Känns liksom som om dom har stor potential 🙂 Sången är som den är för jag har nån gammal 400spänn mic men jag tycker det låter helt okej.. jag har iaf alla spåren i rar-filer elr vare heter=))

Vore så jäkla kul om nån ville försöka göra nåt mer av detta... grejen är såhär att jag och en bekant som jobbar lite med film skulle vilja försöka göra nån musikvideo till nån av låtarna :-) Vi har redan idéer till det haha!

dom finns å höra här iaf www.myspace.com/joannadominger

Älskar stilen! Vore intressant att veta hur mycket av musiken du snott men... Detta låter nice!

Skulle gärna försöka mig på att göra en lite svängigare remix på ditt material eller nåt mer RnB aktigt... Kul lyssnning i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar stilen! Vore intressant att veta hur mycket av musiken du snott men... Detta låter nice!

Skulle gärna försöka mig på att göra en lite svängigare remix på ditt material eller nåt mer RnB aktigt... Kul lyssnning i alla fall

Tack=) I never this easy, ingenting alls vad jag minns!! i den andra; två av tre slag.. men det är bara slagen.. dom kan va lite krångliga att göra alla själv.. iaf att börja göra dom .. jag tog nåt från garageband och gjorde om det lite efter tycke. men ja allt i melodin är mina egna. Men jag vill också ha det som rnb fast lite rnb möter elektroniskt.. lite drum n bass , nästan.. om du vill kan jag skicka !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker nog RnB med en släng av house och så...

jag kan inte lova några toppenresultat men jävlar vad kul det vore att försöka förfina det hela.

Hur som helst tycker jag grejerna är skitbra! Du har alltså gjort nästan allt själv?

Jag har mest hållt på med hiphop tidigare men börjar snöa in på house och sånt mer och mer, nu producerar jag bara hur mycket musik som helst men utan att det blir nåt av det sen. Jag tror att jag skulle kunna "feta till" din låt en del faktiskt.

(är som sagt verkligen inget proffs)

Vore ballt om du kunde skicka filerna. Ha det!

MSN: Stenman.andreas@gmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter redan ganska bra, tycker jag. Bra sångljud och balans i mixen (lyssnar på första låten). Vill du lyfta det en nivå till så kan du inte ta hjälp av vem som helst för många kan inte göra bättre än såhär.

aha.. tack det var snällt. Kom på att den är nu vad man kallar mixad, fast inte mastrad iofs. Och inte remixad.. hmm såna ord 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Det är bra....men lyft sången längre fram (täcks över av vissa instrument)....den ska sitta mer i ansiktet på en om man lyssnar!

Försök reglar upp den först eller använd en kompressor (lätt)...det gör också att de tysta delarna i din sång kommer bättre fram och man hör tydligt vad du sjunger! Experimenterar lite med det och återkom gärna...!

Bra jobbat!

Hur mycket EQ har du lagt på rösten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, mixad, mastrad, remixad... Massa olika saker.

Hur som helst så har du min mailadress, det vore kul att få sitta med spåren och se om man kan förbättra nåt eller så... Det kanske resulterar i bara en remastrad version eller en remix... jaja, får väl se.

Wheres my baby at är helt klart den låten jag är sugen på att jobba lite med... Bara så du vet 😛

Tjenna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med sisältää om att du kommit en bra bit själv och att man måste nog kunna lite mer än genomsnittet för att lyfta den ytterligare i alla fall ljudmässigt. Gillade melodin i den första låten och du har en mysig röst som säkert är kul att improvisera kring. Stör mig lite på att staccato stråken brottas lite med pianospelet, som också kan göras lite mer spännande. Annars verkar du ha en tydlig tanke med upplägget av låten som funkar ganska bra men den blir ändå på något sätt ganska jämn trots att du tänkt på att variera. Kanske är det att det saknas något ställe där låten verkligen skjuter iväg eller vad man säger.

Gott

/S

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med sisältää om att du kommit en bra bit själv och att man måste nog kunna lite mer än genomsnittet för att lyfta den ytterligare i alla fall ljudmässigt. Gillade melodin i den första låten och du har en mysig röst som säkert är kul att improvisera kring. Stör mig lite på att staccato stråken brottas lite med pianospelet, som också kan göras lite mer spännande. Annars verkar du ha en tydlig tanke med upplägget av låten som funkar ganska bra men den blir ändå på något sätt ganska jämn trots att du tänkt på att variera. Kanske är det att det saknas något ställe där låten verkligen skjuter iväg eller vad man säger.

Gott

/S

Jaa precis! Jag är med på det du säger, så tycker jag med.. men just det där "Lilla extra" elr vad man säger, det lyckas jag inte riktigt komma på vad f*n det ska vara :rolleyes: haha... men tack för feedbacken som du skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra....men lyft sången längre fram (täcks över av vissa instrument)....den ska sitta mer i ansiktet på en om man lyssnar!

Försök reglar upp den först eller använd en kompressor (lätt)...det gör också att de tysta delarna i din sång kommer bättre fram och man hör tydligt vad du sjunger! Experimenterar lite med det och återkom gärna...!

Bra jobbat!

Hur mycket EQ har du lagt på rösten?

EQ var.. en del tror jag man kan säga =) för det lät inte så skitbra med min mic direkt från början :rolleyes: Jag har tänkt på det du skrev och har försökt höja rösten lite på slutet.. ska försöka ladda upp någon nyare bättre sen ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter riktigt bra som grundskiss det här och du har ett bra uttryck i sången som gör att jag tror "where's my baby at" kan bli riktigt bra.

Sången ligger också bra som den gör och har en närhet som kommer fram när instrumenteringen blir mer sparsam, så det här handlar nog bara att renodla det som finns + putsa till och addera detaljer

Framförallt hade jag hade velat ha ett fladdrande bastrumme-skinn 'a la 70-tal ovanpå 808-kicken, lite mer percussionljud och handklapp, höjt pizzicato't och lagt sporadiska arpeggiofigurer som harmonierar med sångens harmonik,alternativt dubba med en filtersynt, renodla o skära bort onödiga frekvenser som mufflar ljudbilden.

Vad ligger filerna i för format och vilken sequencer har du använt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter riktigt bra som grundskiss det här och du har ett bra uttryck i sången som gör att jag tror "where's my baby at" kan bli riktigt bra.

Sången ligger också bra som den gör och har en närhet som kommer fram när instrumenteringen blir mer sparsam, så det här handlar nog bara att renodla det som finns + putsa till och addera detaljer

Framförallt hade jag hade velat ha ett fladdrande bastrumme-skinn 'a la 70-tal ovanpå 808-kicken, lite mer percussionljud och handklapp, höjt pizzicato't och lagt sporadiska arpeggiofigurer som harmonierar med sångens harmonik,alternativt dubba med en filtersynt, renodla o skära bort onödiga frekvenser som mufflar ljudbilden.

Vad ligger filerna i för format och vilken sequencer har du använt?

Förstår inte riktigt hur du menar, det låter bra som något jag vill testa fast som sagt jag är clueless och har ingen aning om hur man filtrerar bort frekvenser heller 🙂

Format: Wave finns de i , sequencer: GARAGEBAND ! Och sången i logic

TACK förresten för feedbacken och jag blir lika glad varje gång någon säger att det är bra grundmaterial 😮😄

Redigerat av JoannaD
Link to comment
Dela på andra sajter

Ar det massa lösa filer som ligger i ett Logic-projekt så man behöver Logic för att kunna mixa? eller har du mixat ned filerna till långa stereospår? typ ett stereospår med trummorna, ett eller flera monospår med sång o.s.v?

Ja precis, jag har mixat ner det till långa spår som är lika långa och där ligger de olika instrumenten. och sången finns i 4 delar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med föregående, maila wavar så gör jag mer än gärna ett försök. Skulle ju vara roligt för dig (och för oss:D?) om du fick flera mixar av en låt att jämföra mellan.

Erik

jo det är sant.. den ena never this easy ska jag bara ändra sången lite på, den är lite dålig om jag ska vara ärlig ^^ därför jag försökt gömma den i olika kör-effekter elr vad jag hittade i garageband!! =D

Skicka din(era) emails i pm !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tja Joanna

Det finns definitivt en bra stomme att göra något av dina låtar och jag skulle jättegärna arbeta med din musik som del av mitt slutprojekt på mitt universitet.

Jag skulle dock vilja göra lite mer än att bara mixa dina låtar. Lägga på mer live-instrument, trummkit och annat smått och gott för att komma bort från midi-soundet.

Läs mer om hur det skulle gå till på:

http://kojanmusik.blogspot.com/2010/01/nu-...artist-att.html

Så det skulle innebära att du kan tänka dig att lägga ner lite tid själv på projektet, genom att spela in fler sångstämmor och vadhelst annat man kan tänka sig under produktionens gång.

Hoppas det låter intressant

Mvh

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

burkish (oregistrerad)

Roliga låtar. Rösten är bra, kompositionen är okej, instrumenteringen är skit dålig om jag ska vara helt ärlig. Tror inte du kan få mycket bättre resultat gratis. Dina spår har samma kvalitet som de hobbyproducenter som är villiga att mixa/remixa/mastra gratis åt dig. Bättre resultat kommer kosta pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...