Jump to content
Annons

Elbaslitteratur för avancerat spel?


ErikP120

Recommended Posts

Har lirat elbas ett tag nu och behöver något nytt och fräscht att hämta inspiration ifrån så jag inte går ner mig i mina egna spelmönster.

Finns det någon bra basbok med tekniker, övningar, olika stilar etc...bara för att spela efter någon annans huvud lite:) Inga nybörjarkurser!

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Vilken genre är du intresserad av? Det är väldigt lätt att söka på adlibris och de har väldigt bra väldigt bra utbud. När det gäller jazz kan jag rekommendera Jamie Aebersolds böcker. Finns hur mycket som helst, plus play-alongskivor. Böckerna är dock inte specifikt utformade för basister, så om det är din teknik du vill utveckla kanske du ska leta efter något annat. Jaco Pastorius har ju en del att säga om ämnet på sin DVD, som jag också kan rekommendera.

Om du vill öva slap (jävligt 2010) finns en annan DVD som anses som "den bästa", nämligen Alexis Sklarevkis Slap Bass Program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Goggla efter BASS BIBLE av Paul Westwood. Medföljer 2 CDs. Finns en hel del nyttigt i denna även för basister som har hängt med några år.

Här finns en grym dansk som är riktigt het på funk och fills och allt möjligt. Mycket kul att leka med och det finns play-alongspår att ta hem också. Osäker om man måste vara medlem för att göra det, men det är lätt fixat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka bra svar:) Väldigt mycket bra material som jag inte alls kände till. Har under tiden jag trodde att denna tråd var död sökt på andra ställen och fått tag i: "Standing in the shadows of motown" av James Jamerson samt "Sittin' in" med Rocco Prestia från Tower of Power. Någon som läst dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vilken genre är du intresserad av? Det är väldigt lätt att söka på adlibris och de har väldigt bra väldigt bra utbud. När det gäller jazz kan jag rekommendera Jamie Aebersolds böcker. Finns hur mycket som helst, plus play-alongskivor. Böckerna är dock inte specifikt utformade för basister, så om det är din teknik du vill utveckla kanske du ska leta efter något annat. Jaco Pastorius har ju en del att säga om ämnet på sin DVD, som jag också kan rekommendera.

Om du vill öva slap (jävligt 2010) finns en annan DVD som anses som "den bästa", nämligen Alexis Sklarevkis Slap Bass Program.

Hittade Slap Bass Program på nätet, skitkul ☺️ Han är så jävla 80'.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...