Jump to content
Annons

Nätdel till effekter


rocket

Recommended Posts

Hej!

Håller på att bygga ett nytt pedalbord då jag kommit över lite gamla effektpedaler samt två nyare,(Boss dm-3, boss ce-2, behringer rv600 samt danelectro cool cat tremolo. Jag är medveten att de två sistnämda in är av avsevärd kvalitet men har begränsad budget. Boss pedalerna är dock från 80-talet och är vad jag förstår ganska bra. Tycker dom låter bra iaf. Har dock ingen nätdel till någon av dom utan tänkte köpa lösa nätdelar för att komma undan billigt. Thomann har en nätdel som heter Thomann NT AC/PSA och som de säger ska passa till Boss, Ibanez och Behringer. Men, jag vet att de gamla bosspedalerna är lite känsliga för exakt vilken nätdel man använder. Någon som har koll på detta? Funkar Thomanns nätdel till dessa?

Mvh /Rocket

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Hade en del bosspedaler på det glada 80-talet och lite olika sorters adepters till. Uppfattade inte som att de var kinkiga med sånt alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en gul plast Danelectro tremolopedal som jag skulle kunna testa med en "dålig" adapter som brummar och se jur den beter sig, är ju inte samma som din pedal man man kan ju testa i alla fall. Har också en Danelectro Reel Echo och den pedalen är ju en bland det dyraste Dano har men den är känslig för adaptrar. Överlag har jag för mig att just delaypedaler är känsligare för störningar i strömmen. Om du köper en adapter tänk på att köpa en som lämnar nog mycket ampere så det räcker att driva dina pedaler, sen är det ju bara att koppa en förgreningssladd mellan pedalerna. Själv använder jag en Uniross 1A "universaladapter" den funkar fint, har tejpat omkopplaren så man inte kan slå om den från 9V av misstag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa gamla Boss-pedaler före 1997 hade ACA-adapter som gav 12 volt till skillnad mot den vanliga PSA-adaptern som ger 9 volt. Det står vid kontakten vilken adapter det ska vara. Det ska dock fungera med 9 volt adapter när man kopplar ihop flera pedaler med gemensam adapter. Här kan du läsa mer om detta: http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/articles/bossadapt.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...