Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag undrar om det är något fel på antingen mina högtalare eller min förstärkare, efter denna något obehagliga händelse;

Satt och avnjöt lite Slipknot på ganska hög volym när jag efter ungefär 40 minuters lyssning hör ett vad jag kallar "fucking jävla fan" ljud på minst 15 kHz. Det var ett syntetiskt pipljud, typ ett sånt läkare gör för att illustrera ett tinnitusljud. Jag satt precis brevid högtalaren och fick riktigt ont i örat, särskilt då det var helt oväntat. Det första jag gör är att sänka volymen på förstärkaren och lyssna på samma parti igen, denna gång utan något pip. Jag gör detta om och om igen och höjer volymen lite för varje gång tills jag hör pipet igen. På den volymen byter jag sen låt och hör inget pipljud alls.

Vad är det för fel? Mina högtalare är ett par Jamo 800 (inte helt säker, iaf inte en av deras nyare modeller) som jag köpte begagnade för ett par månader sen. Min förstärkare är en gammal Aurex från 80-talet som är farsans gamla.

Annons
Posted

Du kan utesluta fel på högtalarna efter som det handlar om ett högfrekvent pipljud..

Posted
mp3 eller okomprimerat?

Spotify, så mp3.

Du kan utesluta fel på högtalarna efter som det handlar om ett högfrekvent pipljud..

Då återstår bara förstärkaren?