Jump to content
Annons

Var sparas pluggarnas presets i Cubase 5


busse

Recommended Posts

Funderar på att instalera om datorn och då slår mig tanken vad som händer med de presets för inställningar av pluggar och mjukvaruinstrument man har? Sparas dessa presets i nån viss mapp som man bara kan kopiera och sen klistra in igen eller hur funkar det? Har försökt att hitta var presets lagras men hittar inget. Det är Cubase 5 jag använder nu, använde tidigare SX3 har jag för mig att jag skapade en mapp där jag hade samtliga presets för pluggar och mjukvaruinstrument sparade. Nån som har koll på hur man kan spara presest vid en om instalation?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör XP om det har nån betydelse? Så om man tex bara skulle vilja instalera om pluggarna så behöver man inte backa upp nånting utan presets blir kvar, men om man instalerar om systemet måste man backa upp nån mapp, är det rätt tänkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu på morgonen försökt hitta mappen med presetsen men jag hittar inte Application Data och VST Presets. Har XP home svensk version, var skall jag söka? Har även testat med windows sökfunktion men den enda application data jag får fram då är en som ligger i Cubase 5 och i den verkar bara fabrikspresets för effekterna som följer med Cubase 5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu på morgonen försökt hitta mappen med presetsen men jag hittar inte Application Data och VST Presets. Har XP home svensk version, var skall jag söka? Har även testat med windows sökfunktion men den enda application data jag får fram då är en som ligger i Cubase 5 och i den verkar bara fabrikspresets för effekterna som följer med Cubase 5.

C:\Documents ansd Settings\...

Link to comment
Dela på andra sajter

C:\Documents ansd Settings\...

Och sen? Då jag går in på documents and settings så har jag följande alternativ, all users och mitt datornamn. Om jag då klickar på mitt användar namn så kommer följande mappar upp, cookies, favoriter, mina dokument, skrivbord, start meny, userdata och windows. Om jag då klickar på userdata så kommer det upp fyra mappar med lustiga bokstavs och siffer namn och i två finns nåt med windows update och två är tomma. Om jag klickar på windows kommer en mapp med namnet system upp och i den kan jag inte se nånting. Jag har hittils inte lyckats hitta mappen application data eller vst3 presets. Vad gör jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du har en svensk version lär du inte hitta just ordet "Application data" som är den engelska benämningen..

Prova att söka efter katalogen "VST3Presets" på "den här datorn" alltså i roten av systemet och hittar du den inte då heller får du kolla så den mappen inte är dold, typ att Windows behandlar den som systemspecifik, prova att använda Wildcards: *VST3*presets och även VST3Presets ihopskrivet

Har du kört en uppdaterande scan i Mediabay? Om dina presets finns där så finns dom på hårddisken nånstans och om du ska installera om operativet och formaterar hårddisken ska du kopiera presetkatalogen, men om du inte gör egna presets är det ju ingen mening att göra backup på dessa då det bara är att installera alla VSTeffekter o syntar för att få dem tillbaka

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du har en svensk version lär du inte hitta just ordet "Application data" som är den engelska benämningen..

Prova att söka efter katalogen "VST3Presets" på "den här datorn" alltså i roten av systemet och hittar du den inte då heller får du kolla så den mappen inte är dold, typ att Windows behandlar den som systemspecifik, prova att använda Wildcards: *VST3*presets och även VST3Presets ihopskrivet

Har du kört en uppdaterande scan i Mediabay? Om dina presets finns där så finns dom på hårddisken nånstans och om du ska installera om operativet och formaterar hårddisken ska du kopiera presetkatalogen, men om du inte gör egna presets är det ju ingen mening att göra backup på dessa då det bara är att installera alla VSTeffekter o syntar för att få dem tillbaka

Jag hittade mappen nu på morgon, den visade sig vara dold. Den ligger under Document and settings/användarnamnet/Application Data/VST3 presets.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det nästa problem, jag kan inte kopiera mappen. Har testat kryssa ur skrivskyddet men det händer inget då jag skall klistra in mappen på backup disken. Några tips?

Skrivskyddet har ju inget med kopieringen att göra, skrivskyddet finns ju bara för att du inte ska kunna skriva över något

Har du gått in i Utforskaren -> Verktyg -> Visning -> Dolda filer och mappar och bockat för " visa dolda filer o mappar" ? Så du inte bara gått in under själva katalogen och ändrat lokalt

Prova annars att markera katalogen och använd kortkommandot Ctrl + C och sen prova att klistra in mappen på det nya stället.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...