Jump to content
Annons

Nytt Album nästa år


Nomy

Recommended Posts

Halloj!

Alltid trevligt att få presentera sig 🙂

Jag heter Patrick och gör musik under namnet "Nomy".

Jag tänkte släppa ett rockalbum nästa år och kommer gå in för att göra rock med mer kvalitativt ljud. På fuskigt sätt självklart.

Jag kommer behöva tips hur man får fram "metal trummor" som fyller sin roll på ett mer proffsigt sätt... har testat ezdrummer DFH vilket låter mer som beatles trummor med mindre brus. 🙂

Hur får man egentligen till tryck i guran?

vilka röst effekter kan man använda sig av för att göra det lättare med growling.

Självklart kommer även jag dela med mig av allt jag kan... tips och tricks..

Ska bli kul att tjöta mer! :rolleyes:

Redigerat av Nomy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Gå över till Superior. En uppgradering kostar runt 8-900:- bara. Tryck till guran? Nja nu är det så att trycket kommer från basen och inte guror. Botten från guror skär man bort och låter basen ta hand om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå över till Superior. En uppgradering kostar runt 8-900:- bara. Tryck till guran? Nja nu är det så att trycket kommer från basen och inte guror. Botten från guror skär man bort och låter basen ta hand om det.

aah.. så Superior är en uppgradering till EZ drummer?

det ska jag kolla upp lite.

Hur lägger du basen? vilket plugin? eller kör du den irl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte släppa ett rockalbum nästa år och kommer gå in för att göra rock med mer kvalitativt ljud. På fuskigt sätt självklart.

Ditt projekt låter spännande! Men vad menar du med "mer kvalitativt ljud" och, inte minst, med "fuskigt sätt"?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
aah.. så Superior är en uppgradering till EZ drummer?

det ska jag kolla upp lite.

Hur lägger du basen? vilket plugin? eller kör du den irl?

Amplitubes Ampeg SVX för basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

superior drummer låter intde hälften så bra som riktiga trummor ändå va?

Det där tycker jag är en myt. Min personliga uppfattning är att Superior Drummer oftast låter bättre än riktiga trummor. Eller låt mig säga så här. Det är ju omöjligt att generalisera egentligen eftersom vi måste jämföra mickar, trummis, inspelningskunskaper och trumset. Men ändå, rent generellt, har du inte en riktigt, riktigt bra och tight trummis, grymt trumset, bra mickar, kunnig "personal" som vet hur man mickar rätt, etc så kommer Superior Drummer låta bättre och let's face it, hur många har till gång till det just nämnda. Jag har testat att spela in med riktiga trummor och även om det svänger bra och ger bra med livekänsla så tycker jag Superior Drummer är överlägset. Tycker verkligen inte man ska underskatta detta verktyg. De flesta som lyssnar (förutom här kanske) har inte en chans att höra att det är ett "falskt" trumset.

Det är i alla fall min högst personliga åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt projekt låter spännande! Men vad menar du med "mer kvalitativt ljud" och, inte minst, med "fuskigt sätt"?

Jo mina tre första album använde jag ett jäkla hop kok av olika trum ljud... virveltrumman var två olika sammanmixade plus en kagge för att ge mer tryck i den. Jag kunde sitta och mixa i evgiheter och aldrig bli riktigt nöjd. Nu vet jag faktist att huvudsaken är inte ljudkvaliteten utan själva låten man skriver som ger resultat. Men jag tror kvaliten hjälper dej nå slutmålet ändå i form av en säljbar produkt. Ser jag tillbaka till gamla låtar så tänker jag ofta... "jäklar vad bra den låten hade blivit om jag gjort den idag istället med bättre ljudkvalite".

Jag vill gärna komma ifrån allt detta och göra musik med mer dynamik.. tyngre trummor.. tydligare gitarrer...

Om man lyssnar på "all that remains" med albumet "the fall of ideals" så är det ett bra exempel på väldigt skön ljudkvalite som verligen ger tryck.

Och med fusk menar jag att göra allt i datorn 😠

Fusk och fusk... bra musik är ändå alltid bra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till forumet, ja e oxå nykomling här

Inte för att jag har så mycket att komma med, det var länge sedan jag mixade metal. Jag mixade dock ett hyfsat antal halvt obskyra metal skivor under 90-talet.

Mitt råd skulle beträffande trummor vara, att använda plug-ins istället för riktiga. Det e de absolut snabbaste å billgaste sättet att få till trummor som sitter bra i mix speciellt i metal genren. Detta för att det ställs så ohyggliga krav på kvaliteten i inspelningen och givetvis trumsetet. (trummisens kunnande e sekundärt, jfr dansk trummis i u.s. band)... Om emellertid annat än kvantiserat sväng i trummorna önskas måste naturligtvis trummisens förmåga att upprätthålla dylikt oxå anpassas. 😆

De e min bestämda åsikt (iallafall i 15 min) att det inte finns några genvägar till ett trumsound som skall vara "konkurrenskfraftigt" nog, än att ha först å främst ett ypperligt trumset, väl underhållet å stämt, rummet dom spelas in i måste vara "top notch", samt innehav av mikar med sammanlagda värden på uppåt en halv miljon, dessas placering, ett dussin olika kostsamma preamps anpassade till respektive ändamål, samt övrig outboard och sist men inte minst tid...Jag läste nån gång om en "The Cult" inspelning där man höll på att flytta omkring trummorna i studion i fyra dar innan man hittade rätt "spot" å började spela in.

Jo, så måste de ju även sitta någon bakom de tekniska apparaterna som kan sin sak...

Gitarrer å bas kräver inte lika mycket resurser, mest på grund av att mängden attiraljer av naturliga skäl e mycket mindre

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag är novis på det här när det gäller hårdrock/metall. Men är

det inte så att när det gäller den grenen så är det riktiga trummor gjorda

av en "riktig" trummis som gäller ?

Känner till att många band har fått spela in trummorna separat i replokalen

pga studiokostnaderna skulle ha gått i taket ifall man spelat in det i en studio.

Frågan är dock, om man lirar i ett band med en trummis som medlem skulle

gå med på att bli ersatt av en trumplugg på en kommande skiva pga att det

skulle vara enklare (och låta bättre ?). Tror inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Spaceman: Triggade trummor är mycket vanligt förekommande i metalgenren idag. Kaggen som byts mot sampling, virvel som blandas med den riktiga etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spaceman: Triggade trummor är mycket vanligt förekommande i metalgenren idag. Kaggen som byts mot sampling, virvel som blandas med den riktiga etc.

Amen!

I de fall där trummorna har blivit spelade på riktigt, slutar de ändå med att man sitter där vecka i ända med sax å Drumagog, eller liknande...

Beror visserligen på stil, men där gurorna är grisfeta, faller liksom vanligt inspelade trummor pladask

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag är novis på det här när det gäller hårdrock/metall. Men är

det inte så att när det gäller den grenen så är det riktiga trummor gjorda

av en "riktig" trummis som gäller ?

Känner till att många band har fått spela in trummorna separat i replokalen

pga studiokostnaderna skulle ha gått i taket ifall man spelat in det i en studio.

Frågan är dock, om man lirar i ett band med en trummis som medlem skulle

gå med på att bli ersatt av en trumplugg på en kommande skiva pga att det

skulle vara enklare (och låta bättre ?). Tror inte det.

Det är ju samtidigt ganska illa om trummisen ska ge sig fan på att spela fast det låter skit i jämförelse med Superior Drummer. Han kan väl kanske istället då släppa på stoltheten och vara med och bestämma vid trumprogrammeringen. Alternativet är att han lirar, men då får man leva med att det förmodligen aldrig kommer att låta lika bra som SD, dock kanske det svänger bra. I don't know.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju samtidigt ganska illa om trummisen ska ge sig fan på att spela fast det låter skit i jämförelse med Superior Drummer. Han kan väl kanske istället då släppa på stoltheten och vara med och bestämma vid trumprogrammeringen. Alternativet är att han lirar, men då får man leva med att det förmodligen aldrig kommer att låta lika bra som SD, dock kanske det svänger bra. I don't know.

Sen när det gäller musik så är inga sätt fel.. så länge man får det som man vill ha det.

Det finns inget generellt tillvägagångssätt.

Som jag förstått det som är dock triggning av trummor väldigt vanligt.. spelar du in det digitalt så kan man alltid korrigera efteråt.

Precis som att dåliga sångare använder tuners 😑

Så länge slutresultatet blir ok så tycker jag allt är ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när det gäller musik så är inga sätt fel.. så länge man får det som man vill ha det.

Det finns inget generellt tillvägagångssätt.

Som jag förstått det som är dock triggning av trummor väldigt vanligt.. spelar du in det digitalt så kan man alltid korrigera efteråt.

Precis som att dåliga sångare använder tuners 😑

Så länge slutresultatet blir ok så tycker jag allt är ok.

Det roligaste med hela denna tråden är att jag egentligen bara ville presentera mig... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roligaste med hela denna tråden är att jag egentligen bara ville presentera mig... 🙂

välkommen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Jag sitter och lyssnar på ditt album nu och jag tycker att du fick till ett riktigt snyggt sound! En stor höjning från dina tidigare album. Snyggt jobb!

Jag vet ioförsig inte vilket album du syftade på, men jag menar "Free Fall"

Redigerat av sunderling
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...