Jump to content
Annons

Hur göra om 4 ohm till 8 ohm?


grimmer

Recommended Posts

Annons
  • Svar 126
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Yog säger följande vilket du borde ha läst...

Ni tjafsar om teoretisk last stup i kvarten jag pratar om dynamisk belastning, vilket tror ni ligger närmast verkligheten när man använder förstärkarn och högtalarna till att spela musik?

det som ligger närmast verkligheten är givetvis dom specifika högtalarna som det handlar om i just detta exemplet

var det dessa som yog använde i sitt exempel?

vilka värden har dom 4 resp 8 ohms högtalare det handlar om?

med andra värden kan du ju få motsatt effekt - eller?

men skönt att vi lämnat rundsnacket kring nätdelen nu iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten har ju faktiskt lite rätt här. Eftersom han håller med Yog, som i sin tur har rätt............ Eller?

det som ligger närmast verkligheten är givetvis dom specifika högtalarna som det handlar om i just detta exemplet

var det dessa som yog använde i sitt exempel?

vilka värden har dom 4 resp 8 ohms högtalare det handlar om?

med andra värden kan du ju få motsatt effekt - eller?

men skönt att vi lämnat rundsnacket kring nätdelen nu iaf

För att räkna ut den summerade resistansen av två eller fler paralellkopplade motstånd kan man använda en av formlerna:

R1 x R2 / R1 + R2 = Rtot

eller..

1 / (1/R1) + (1/R2) + (1/R3) + (1/R4) osv.. = Rtot

-----

Slänger man in min.impedansen i någon av formlerna ser man att Rtot alltid blir samma som R1 + R2 / 2

Om vi då kan anta att en den genomsnittliga 8 ohms högtalaren har en min.impedans som är dubbla den av min.impedansen hos den genomsnittliga 4 ohms-varianten är Yogs exempel olyckligtvis missvisande då resultatet precis lika gärna kunde varit det motsatta. Dvs. att två 8 ohms högtalare i paralell innebär en mindre belastning på förstärkaren än en enkel 4 ohms högtalare.

Den slutgiltiga frågan i denna tråden är nu då alltså: Är det sant, att den genomsnittliga 8 ohms högtalaren har en min.impedans som är dubbla den av min.impedansen hos den genomsnittliga 4 ohms-varianten? Kan någon svara på den?

EDIT: Förlåt, funktionen ÄR linjär.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Den slutgiltiga frågan i denna tråden är nu då alltså: Är det sant, att den genomsnittliga 8 ohms högtalaren har en min.impedans som är dubbla den av min.impedansen hos den genomsnittliga 4 ohms-varianten? Kan någon svara på den?

så egentligen...

två 4 ohms i serie blir ett paket på 8 ohm

två såna paket parallellkopplas

det blir 4 ohm

detta kontra en 4 ohms

alla har samma 4 ohms högtalare som utgångspunkt

vad blir resultatet?

Link to comment
Dela på andra sajter

så egentligen...

två 4 ohms i serie blir ett paket på 8 ohm

två såna paket parallellkopplas

det blir 4 ohm

detta kontra en 4 ohms

alla har samma 4 ohms högtalare som utgångspunkt

vad blir resultatet?

I det fallet skulle resultatet bli att lasten är exakt identisk på förstärkaren.

Du kan om du så vill paralellkoppla/seriekoppla (om lott) 1000 högtalare i ett kluster. Belastningen kommer relativt sett vara precis den samma på förstärkaren ändå, förutsatt att den slutliga impedansen är samma som hos ett enkelt element.

Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)
1 / (1/R1) + (1/R2) + (1/R3) + (1/R4) osv.. = Rtot

-----

I det där fallet så räknas [1 / (1/R1)] ut först eftersom multiplikationer och divisioner har prioritet näst efter paranteser.

Formeln borde se ut så här så den blir matematiskt korrekt

1 / (1/R1 + 1/R2 + 1/R3 + 1/R4) osv.. = Rtot

alternativt så här

1 / ((1/R1) + (1/R2) + (1/R3) + (1/R4)) osv.. = Rtot

Redigerat av frostbubblan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...