Jump to content
Annons

Hur göra om 4 ohm till 8 ohm?


grimmer

Recommended Posts

_Nu drar du in teori igen. Men menar du fortfarande att du är så okunnig om detta att du fortfarande tror att en högtalare har en statisk impedans? och att man kan bortse från nätdelen när man diskuterar förstärkare/slutstegs kapacitet som vi faktiskt gör här?

JAG är inte okunnig om det... 😆

Du visar däremot din okunnighet genom att antyda att det finns statiska impedanser. En impedans är per definition en frekvensberoende resistans.

I sammanhanget här så kvittar det vad det är för förstärkare. Nätdelen kan helt säkert lämna tillräckligt mycket ström för att elda upp sluttransistorerna vid för låg högtalarimpedans ändå, så du kan lämna nätdelen utanför diskussionen - och i stället svara på frågan om varför Ohms lag inte gäller annat än när DU tycker att den ska gälla...? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 126
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jo m en du verkar inte förstå hur högtalare fungerar, de är ingen statisk last när man använder dom...

nej

vare sig om det är två parallelkopplade eller en enda så är det statiskt

men frågan kvarstår:

förklara

hur förändras belastningen för att nätdelen är på ett visst sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får du väl ge dig....

vad menar du?

är det statiskt i ena fallet men inte i andra?

och frågan kvarstår:

förklara

hur förändras belastningen för att nätdelen är på ett visst sätt?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
och frågan kvarstår:

förklara

hur förändras belastningen för att nätdelen är på ett visst sätt?

Återigen tänk praktik INTE teori, svaret finns tidigare i tråden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
JAG är inte okunnig om det... 😉

Du visar däremot din okunnighet genom att antyda att det finns statiska impedanser. En impedans är per definition en frekvensberoende resistans.

Duktigt du har lärt dig något...Sen finns det förstås statisk impedans precis som det finns dynamisk impedans....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)
friska upp mitt minne claws:

hur var det nu?

impedanskvadraten = resistans * reaktans?

eller hur var det?

Z2 = R2 + XL2

Redigerat av frostbubblan
Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud vilket tjafs. Jag känner att jag matar trollet nu, men wtf..

Glaskatten: Kom med lite fakta som underbygger din ståndpunkt istället för att bara ge lösryckta påståenden.

Dels gäller demonproducentens resonemang om dist och diskanter, det är väl ett av de vanligaste sätten att "spräcka" högtalare på, även med korrekt impedans.

Dels är det så att om man lastar en förstärkare med en last som är utanför dess specifikationer kan den bli instabil, börja självsvänga och om man har otur gå sönder. Det beror inte enbart på värmeutveckling/otillräcklig kylning, det kan även bero på att transistorerna drivs utanför sin "Safe Operating Area". Exakt när det inträffar kan skilja mycket beroende på förstärkartopologi, transistortyp (fet/bjt mm) och hur stora marginaler konstruktören har räknat med. Normalt kan man antagligen driva en 4 ohms last med en förstärkare specad till 6 ohm min. utan problem eftersom det bör finnas tillräcklig marginal, men man bör vara försiktig, alla förstärkare är inte lika. Är vi överens så långt?

Förklara gärna hur nätdelen påverkar risken att högtalarna eller slutsteget går sönder när man ansluter en för låg last. Det är det enda som är relevant i diskussionen. Om nu svaret finns tidigare, förtydliga, vi kan inte läsa dina tankar...

Visst kan det bli något annorlunda last med två 8 ohms parallellkopplade högtalare vs en 4 ohm, pga delningsfilter och hur impedanskurvan för elementen ser ut, men jag skulle tippa att skillnaden inte blir särskilt stor. Exempelvis ett 4 ohms element VS två 8 ohms element:

min. impedans 1*4 ohm: 3,4 ohm

min. impedans 2*8 ohm: 1/5,9+1/5,9=1/Zmin => Zmin = 2,95 ohm

Då har ändå 8-ohms exemplet ganska låg min. impedans, de bredvid (på samma sida) ligger på 6,3-6,5 ohm. Hittade iofs ett extremfall med 4,9 ohm på ett 8 ohms element (!?), men de elementen lär ge förstärkaren en match redan med ett element inkopplat, knappast representativt.

Delningsfiltren bör inte påverka min. impedansen särskilt mycket eftersom de (normalt) är avstämda utanför det område där impedansen bottnar. Jag har dock inte räknat på det, eftersom det finns så många varianter att det inte är praktiskt möjligt... Lådans utformning påverkar också, t.ex. en basreflexlåda ger ytterligare en impedans-"dal" runt resonansfrekvensen. Det är mycket med det elektriska... 😉

PS Bara för att en högtalare har hög känslighet (lättdriven) betyder inte det att den per definition är en lätt last för förstärkaren.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Herregud vilket tjafs. Jag känner att jag matar trollet nu, men wtf..

Glaskatten: Kom med lite fakta som underbygger din ståndpunkt istället för att bara ge lösryckta påståenden.

Dels gäller demonproducentens resonemang om dist och diskanter, det är väl ett av de vanligaste sätten att "spräcka" högtalare på, även med korrekt impedans.

Dels är det så att om man lastar en förstärkare med en last som är utanför dess specifikationer kan den bli instabil, börja självsvänga och om man har otur gå sönder. Det beror inte enbart på värmeutveckling/otillräcklig kylning, det kan även bero på att transistorerna drivs utanför sin "Safe Operating Area". Exakt när det inträffar kan skilja mycket beroende på förstärkartopologi, transistortyp (fet/bjt mm) och hur stora marginaler konstruktören har räknat med. Normalt kan man antagligen driva en 4 ohms last med en förstärkare specad till 6 ohm min. utan problem eftersom det bör finnas tillräcklig marginal, men man bör vara försiktig, alla förstärkare är inte lika. Är vi överens så långt?

Förklara gärna hur nätdelen påverkar risken att högtalarna eller slutsteget går sönder när man ansluter en för låg last. Det är det enda som är relevant i diskussionen. Om nu svaret finns tidigare, förtydliga, vi kan inte läsa dina tankar...

Vi är rätt överrens men en kapabel nätdel orkar ju driva slutsteget så att det klarar att lastas hårdare dynamiskt och var sitter ofta slutstegs skydds/strömbegränsningskretsar jo i nätdelen så det är klart att nätdelen spelar roll...

Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)

Jag tycker faktiskt synd om grimmer. Han söker svar på en fråga och så förstörs tråden av någon som bara måste driva igenom sina felaktigheter. Jättetrist att det måste vara så här. Själv har jag inte varit med här så länge men har redan hunnit se vad mycket tråkigheter som skrivs här utan åtgärd från ansvariga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag tycker faktiskt synd om grimmer. Han söker svar på en fråga och så förstörs tråden av någon som bara måste driva igenom sina felaktigheter. Jättetrist att det måste vara så här.

För det första så har Grimmer redan fått svar och för det andra så har jag ju inte fel, dock verkar vissa tro att vi diskuterar teori när det är just Grimmers förstärkare jag mest pratat om ..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är rätt överrens men en kapabel nätdel orkar ju driva slutsteget så att det klarar att lastas hårdare dynamiskt och var sitter ofta slutstegs skydds/strömbegränsningskretsar jo i nätdelen så det är klart att nätdelen spelar roll...

Du menar alltså att sluttransistorerna klarar mer än sina specifikationer bara för att nätdelen är kraftigare...?

Man upphör aldrig att förvånas av dina underliga uttalanden... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du menar alltså att sluttransistorerna klarar mer än sina specifikationer bara för att nätdelen är kraftigare...?

Man upphör aldrig att förvånas av dina underliga uttalanden... 😆

Likaledes kan jag ju säga om dina uttalanden för de flesta trissor i normala förstärkare är rejält överdimensionerade men det är oftast inte nätdelen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen tänk praktik INTE teori, svaret finns tidigare i tråden...

nej det finns inget svar tidigare

och sluta lalla om teori vs praktik

förklara enl ditt synsätt istället hur det förhåller sig rent praktiskt

vad är det som händer?

hur förändras belastningen för att nätdelen är på ett visst sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
nej det finns inget svar tidigare

och sluta lalla om teori vs praktik

Finns svar på ett flertal ställen men eftersom du inte fattar hur vare sig förstärkare eller slutsteg fungerar så förstår du helt enkelt inte förklaringarna varken praktiskt eller teoretiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Likaledes kan jag ju säga om dina uttalanden för de flesta trissor i normala förstärkare är rejält överdimensionerade men det är oftast inte nätdelen...

När det diskuteras belastning på slutsteget så diskuterar du nätdelen, eftersom du vägrar erkänna att du har sagt fel om belastningen, men det är ju ditt vanliga sätt att försöka dribbla bort huvudfrågan när du blir ifrågasatt, så det är inget nytt. 😆

Det är sällsynt med någonting som är "rejält överdimensionerat", eftersom det höjer tillverkningskostnaden att överdimensionera, utan att det blir några konkurrensfördelar i säljledet. Om något skulle råka bli "rejält överdimensionerat", så kan du ge dig den på att marknadsföringsavdelningen ändrar siffrorna i specen för apparaten i stället, så att det blir en ekonomisk nytta med överdimensioneringen.

Jag (och förmodligen många andra) vill fortfarande veta hur du lyckas kringgå Ohms lag. Den gäller såväl i teori som praktik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns svar på ett flertal ställen men eftersom du inte fattar hur vare sig förstärkare eller slutsteg fungerar så förstår du helt enkelt inte förklaringarna varken praktiskt eller teoretiskt...

"vare sig förstärkare eller slutsteg"?

intressant 😆

teoretiskt förstår jag mycket väl, men det är praktiskt jag inte förstår hur det avviker från teorin

om jag inte vet var förklaringen sitter kan jag ju heller aldrig lära mig

kan du peka på vilka inlägg som förklarar detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
När det diskuteras belastning på slutsteget så diskuterar du nätdelen, eftersom du vägrar erkänna att du har sagt fel om belastningen, men det är ju ditt vanliga sätt att försöka dribbla bort huvudfrågan när du blir ifrågasatt, så det är inget nytt. 😆

Undrar vem det är som försöker dribbla här, att överdimensionera trissorna är ofta billigare än att överdimensionera nätdelen, vilket du borde känna till...

Vad gäller Ohms lag så har jag hela tiden pratat om vad som i PRAKTIKEN kan ske om man skulle parallellkoppla på två par 8 ohms högtalare på den här förstärkaren. Min slutsat var/är att den belastningen i drift antagligen skulle sänka förstärkaren med större säkerhet än ett par 4ohms högtalare och jag har ju förklarat detta för dig ett flertal gånger men du vägrar ju fatta......

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
detta tolkar jag som att en transistor får ökad tålighet för att nätdelen som matar strömmen orkar ge mer

är det korrekt uppfattat?

Duktig .....

Link to comment
Dela på andra sajter

CITAT (Demonproducenten @ 2009-12-04, 13:55)

detta tolkar jag som att en transistor får ökad tålighet för att nätdelen som matar strömmen orkar ge mer

är det korrekt uppfattat?

Duktig .....

så en transistors gränsvärde för när den smäller ökar om du matar den med en nätdel som kan ge högre effekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
CITAT (Demonproducenten @ 2009-12-04, 13:55)

detta tolkar jag som att en transistor får ökad tålighet för att nätdelen som matar strömmen orkar ge mer

är det korrekt uppfattat?

så en transistors gränsvärde för när den smäller ökar om du matar den med en nätdel som kan ge högre effekt?

Både ja och nej det beror på hur "ren" effekten är och då är vi tillbaks till hur bra nätdelen är dimensionerad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Både ja och nej det beror på hur "ren" effekten är och då är vi tillbaks till hur bra nätdelen är dimensionerad...

fast då är det ytterligare en parameter du slänger in - nämligen hur kvalitativ ström som matas in

vi kan ju börja med vägguttaget

hur bra tror du en 8ohms högtalare låter när proppen gått?

helt ovidkommande för hur en viss last påverkar ett slutsteg

eller hur?

har pratar vi om ett å samma förhållade ända fram till slutsteget

skillnaden sitter i vilken last man hänger på slutsteget

och hur detta påverkar slutsteget å i viss mån påverkar lastens komponenter

har du hittills inte varit säker på att diskussionen handlat om just detta så är du helt med på banan nu iaf

alltså: vilken blir belastningen på slutsteget dels med två parallella 8ohmare - dels med en 4ohmare?

dom flesta säger här att belastningen blir densamma

du säger att det stämmer i teorin men inte i praktiken

vilken blir då respektive last i praktiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
fast då är det ytterligare en parameter du slänger in - nämligen hur kvalitativ ström som matas in

vi kan ju börja med vägguttaget

hur bra tror du en 8ohms högtalare låter när proppen gått?

helt ovidkommande för hur en viss last påverkar ett slutsteg

eller hur?

har pratar vi om ett å samma förhållade ända fram till slutsteget

skillnaden sitter i vilken last man hänger på slutsteget

och hur detta påverkar slutsteget å i viss mån påverkar lastens komponenter

har du hittills inte varit säker på att diskussionen handlat om just detta så är du helt med på banan nu iaf

alltså: vilken blir belastningen på slutsteget dels med två parallella 8ohmare - dels med en 4ohmare?

dom flesta säger här att belastningen blir densamma

du säger att det stämmer i teorin men inte i praktiken

vilken blir då respektive last i praktiken?

Yog säger följande vilket du borde ha läst...

"Visst kan det bli något annorlunda last med två 8 ohms parallellkopplade högtalare vs en 4 ohm, pga delningsfilter och hur impedanskurvan för elementen ser ut, men jag skulle tippa att skillnaden inte blir särskilt stor. Exempelvis ett 4 ohms element VS två 8 ohms element:

min. impedans 1*4 ohm: 3,4 ohm

min. impedans 2*8 ohm: 1/5,9+1/5,9=1/Zmin => Zmin = 2,95 ohm"

Men som sagt en stor del av diskussionen har handlat om vad som händer med Grimmers förstärkare om man skulle koppla 2 par 8 ohms förstärkare istället för 1 par 4 ohms förstärkare på denna förstärkare som helst vill ha minst 6 ohms högtalare. Jag påstod att sannolikheten för att detta skulle skada förstärkaren är betydligt större, ni tjafsade emot.......

Ni tjafsar om teoretisk last stup i kvarten jag pratar om dynamisk belastning, vilket tror ni ligger närmast verkligheten när man använder förstärkarn och högtalarna till att spela musik?

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...