Jump to content
Annons

Hur göra om 4 ohm till 8 ohm?


grimmer

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Men jag tror det fanns en nätdel i den förstärkaren...

Ja och den är som sagt mycket viktig för ett slutstegs kapacitet och säkerhet något Claes inte verkar tycka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 126
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

4 Omhs last på den förstärkaren kommer med 99.547% säkerhet vara lugnt så länge du inte har för vana att spela på hög volym väldigt långa stunder. Det är särskilt lugnt om du bara ska ha två högtalare anslutna till den.

Det hade vart gränsfall om du tänkte koppla 4 Ohms högtalare på alla utgångarna. Då hade du haft 5 (5.1?) "överlastade" individuella kanaler som spottar ur sig värme till samma kylfläns samtidigt. Kylkapaciteten går ju i princip på sparlåga med bara två högtalare inkopplade.

Det är lustigt att deras rekommenderade lägsta last är 6 ohm. Förr klarade ALLA förstärkare åt minståne 4 enligt rekommendation. Jag misstänker att det beror på att det som sagt är en (halvbudget?) surroundförstärkare med flertalet kanaler som delar på en lika stor kylkapacitet som tvåkanalsförstärkare normalt gör.

Nej. Problemet med överbelastning ligger i varje enskilt slutsteg och inte alls i nätdelen, som du verkar tro - och det handlar inte om värme, utan det handlar om hur mycket ström sluttransistorerna tål att få igenom sig. Med lägre impedans dras det mer ström genom slutsteget - och risken att man eldar upp sluttransistorerna ökar kraftigt ihop med högre volym.

Hur tänkte du nu? Det är precis värme som är problemet. Anledningen till att en förstärkare inte klarar att leverera mycket ström vid låg last är just värmeavledningsproblematiken. Vid halverad last sjunker effektiviteten (uteffekt kontra värmeförluster ratio) dubbelt om jag minns rätt. Kommer inte riktigt ihåg. Det skiljer kanske beroende på förstärkarkonstruktion också (klass). Var länge sen som tusan jag läste om sånt.

nu tror jag iofs inte steget mellan 6 å 8 ohm är så farligt men jag skulle inte köra 4ohm om förstärkaren vill ha 8

Där hade jag också dragit gränsen.

Dubbla element och dubbla filter kräver ju mer ström/effekt om man vill spela hyfsad volym varav ca 99% av strömmen omvandlas till värme genom elementens spolar och filterkretsar så klart att förstärkaren belastas mer av 2 högtalare även om den nominella impedansen är samma som för 1...

Fel. Samma ström och samma spänning för att få samma volym. Varje högtalare kommer dock självklart spela 3 dB tystare. Vilket kompenseras av det dubbla antalet. Men förlusterna förblir desamma. Dock kan kanske frekvensgång och något värde påverkas lite, ganska marginellt.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Ja och den är som sagt mycket viktig för ett slutstegs kapacitet och säkerhet något Claes inte verkar tycka...

Antingen gör du dig dummare än du är eller så är du otroligt korkad. Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig för att du inte ska kunna vränga på det...

Nätdelen är viktig för att förstärkaren ska fungera. Utan nätdelen fungerar den inte. Men den har inget att göra med hur du lastar slutsteget och vad det tål. Varför skulle slutstegets säkerhet vara beroende av nätdelen? Du har fortfarande Ohms lag att ta hänsyn till, oavsett vad du har för nätdel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Antingen gör du dig dummare än du är eller så är du otroligt korkad. Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig för att du inte ska kunna vränga på det...

Nätdelen är viktig för att förstärkaren ska fungera. Utan nätdelen fungerar den inte. Men den har inget att göra med hur du lastar slutsteget och vad det tål. Varför skulle slutstegets säkerhet vara beroende av nätdelen? Du har fortfarande Ohms lag att ta hänsyn till, oavsett vad du har för nätdel.

Du tro inte nätdelen spelar en viktig roll i ekvationen? Det vet jag att det gör...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tro inte nätdelen spelar en viktig roll i ekvationen? Det vet jag att det gör...

Du kan om du så vill lasta 1000 högtalare på en kanal genom att varva paralellkoppling med seriekoppling. Den relativa lasten kommar alltid förbli den samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

ska vi vända på det? Jag vet. Du tror.

Edit: Nu glider du iväg från ämnet igen. insett att du har fel? Berätta konkret vad som stödjer din teori.

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)

Nätdelen har faktiskt avgörande betydelse för vad förstärkaren klarar av att driva. Ju mer ström som kan tas ut på sekundärlindningen desto bättre.

Likaså ställs det höga krav på kondingarna på utgångssteget.

Det som inte spelar nån roll är om man parallellkopplar 2 par 8 ohms högtalare jämfört med att man kopplar in 1 par 4 ohms som diskussionen handlade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nätdelen har faktiskt avgörande betydelse för vad förstärkaren klarar av att driva. Ju mer ström som kan tas ut på sekundärlindningen desto bättre.

Likaså ställs det höga krav på kondingarna på utgångssteget.

Det som inte spelar nån roll är om man parallellkopplar 2 par 8 ohms högtalare jämfört med att man kopplar in 1 par 4 ohms som diskussionen handlade om.

Som sagt klart det spelar roll om man har tänkt sig att använda förstärkaren & högtalarna i praktiken inte bara i teorin...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte 6dB tystare, iom att vi tänker akustiska decibel, istället för dBFS?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Nej, du tänker tvärt om. :rolleyes:

3 dBa = fördubbling.

6 dBfs = fördubbling.

6 dBu (elektriskt) = fördubbling, det också. Till exempel en 6 dB höjning på mixerbordsregeln.

Nätdelen har faktiskt avgörande betydelse för vad förstärkaren klarar av att driva. Ju mer ström som kan tas ut på sekundärlindningen desto bättre.

Likaså ställs det höga krav på kondingarna på utgångssteget.

Det som inte spelar nån roll är om man parallellkopplar 2 par 8 ohms högtalare jämfört med att man kopplar in 1 par 4 ohms som diskussionen handlade om.

Ja där är vi nog alla i denna tråden överens (förutom katten), och har varit ända sedan tidernas (trådens) begynnelse.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ja där är vi nog alla i denna tråden överens (förutom katten)får ts och skäropa er...

Fast ni verkar ju mest prata teori jag pratar praktik och eftersom det inte finns någon normal högtalare med statisk impedans så tror jag nog att ni får ta och skärpa er...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast ni verkar ju mest prata teori jag pratar praktik och eftersom det inte finns någon normal högtalare med statisk impedans så tror jag nog att ni får ta och skärpa er...

Jag skrev ju i mitt inlägg att det kan variera lite, men i princip obetydande. Jag vet mycket väl att en impedanskurva inte är statisk genom hela registret, och att den kan påverkas av olika sorters kopplingar. Från förstärkarens perspektiv påverkas dock inte lasten.

EDIT: Felaktigt påstående, åtgärdat.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag skrev ju i mitt inlägg att det kan variera lite, men i princip obetydande. Jag vet mycket väl att en impedanskurva inte är statisk genom hela registret, och att den kan påverkas av olika sorters kopplingar. Från förstärkarens perspektiv påverkas dock inte lasten.

Jo om man använder högtalarna till det dom är till för nämligen spelar på dom och gör det högt, sen kan ju samma modell av högtalare skilja sig från exemplar till exemplar, talspolar och filterkomponenters faktiska värden varierar från början till och med i väldigt dyra högtalare och kan på grund av värme bli överbelastade vilket gör att värdena ändras, så det är verkligen inte så teoretiskt på ett vis som ni vill få det till..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo om man använder högtalarna till det dom är till för nämligen spelar på dom och gör det högt, sen kan ju samma modell av högtalare skilja sig från exemplar till exemplar, talspolar och filterkomponenters faktiska värden varierar från början till och med i väldigt dyra högtalare och kan på grund av värme bli överbelastade vilket gör att värdena ändras, så det är verkligen inte så teoretiskt på ett vis som ni vill få det till..

Nej givetvis finns det toleranser i den praktiska världen. Det kan skilja lite, men förmodligen knappt (om ens) hörbart i en optimal lyssningsmiljö så länge det handlar om högtalare av hyfsad kvalitet. Kondensatorer, spolar och motstånd som används i passiva filter brukar ha en tolerans på +- 1-2% om det är hyfsade högtalare. Det är ju inga stora skillnader direkt. Det är inte så att det påverkar lasten på steget ens nämnvärt. Då skiljer effekttåligheten kanalerna emellan på ett slutsteg mera om inte steget är symmetriskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej givetvis finns det toleranser i den praktiska världen. Det kan skilja lite, men förmodligen knappt (om ens) hörbart i en optimal lyssningsmiljö så länge det handlar om högtalare av hyfsad kvalitet. Kondensatorer, spolar och motstånd som används i passiva filter brukar ha en tolerans på +- 1-2% om det är hyfsade högtalare. Det är ju inga stora skillnader direkt. Det är inte så att det påverkar lasten på steget ens nämnvärt.

Du vet vad som händer när spolar värms upp får jag förmoda?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror jag förstår kattens resonemang som att två parallellkopplade 8ohmare blir var för sig mindre varma än en 4ohmare av samma belastning

därmed skulle två 8ohmare ligga kvar vid totalt 4ohm bättre än 4ohmaren - som skulle bli varmare å öka sitt motstånd till något över 4

fast nåt säger mig att det borde bli samma värme av halva strömmen till 2st 8ohm som av hela strömmen till halva motståndet - totalt sett

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror jag förstår kattens resonemang som att två parallellkopplade 8ohmare blir var för sig mindre varma än en 4ohmare av samma belastning

därmed skulle två 8ohmare ligga kvar vid totalt 4ohm bättre än 4ohmaren - som skulle bli varmare å öka sitt motstånd till något över 4

fast nåt säger mig att det borde bli samma värme av halva strömmen till 2st 8ohm som av hela strömmen till halva motståndet - totalt sett

Jäpp! Ohms lag är inget som någon 11-åring i ett hifinörd-forum har hittat på på ett par minuter, utan det är både välbeprövat och bevisat att den stämmer - och all elektronik konstrueras i enlighet med den, så det ter sig minst sagt otroligt att den inte skulle gälla bara för att katten inte vill att den ska gälla när han ska "bevisa" sina märkliga uttalanden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jäpp! Ohms lag är inget som någon 11-åring i ett hifinörd-forum har hittat på på ett par minuter, utan det är både välbeprövat och bevisat att den stämmer - och all elektronik konstrueras i enlighet med den, så det ter sig minst sagt otroligt att den inte skulle gälla bara för att katten inte vill att den ska gälla när han ska "bevisa" sina märkliga uttalanden...

Återigen jag pratar praktisk användning ni pratar teori, dessutom du trodde ju inte att nätdelen spelade någon roll för ett slutstegs kapacitet så du kanske borde ta det lite försiktigt med dina uttalanden......

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen jag pratar praktisk användning ni pratar teori, dessutom du trodde ju inte att nätdelen spelade någon roll för ett slutstegs kapacitet så du kanske borde ta det lite försiktigt med dina uttalanden......

I detta fallet borde ju teorin hamna så nära praktiken att skillnaden är försummbar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen jag pratar praktisk användning ni pratar teori, dessutom du trodde ju inte att nätdelen spelade någon roll för ett slutstegs kapacitet så du kanske borde ta det lite försiktigt med dina uttalanden......

jag pratar praktisk användning som du kanske märkte - eller inte märkte?

kapaciteten som en nätdel ger ett slutsteg lär ju knappast ha nåt att göra med hur lasten är konfigurerad på slutsteget - det är samma nätdel i bägge fallen

det är inte nätdelen som är den svaga länken i detta fallet

dom gånger förstärkare sluta funka pga av kortslutning eller för svagt motstånd så är det slutsteget som brunnit - inte nätdelen

och det är ingen teori

vad säger du för övrigt om risken att köra slut på diskanterna - som enl min mening är den största faran med för låg last?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
jag pratar praktisk användning som du kanske märkte - eller inte märkte?

kapaciteten som en nätdel ger ett slutsteg lär ju knappast ha nåt att göra med hur lasten är konfigurerad på slutsteget

Jo det har det verkligen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen jag pratar praktisk användning ni pratar teori, dessutom du trodde ju inte att nätdelen spelade någon roll för ett slutstegs kapacitet så du kanske borde ta det lite försiktigt med dina uttalanden......

Ska jag upprepa ytterligare en gång vad jag redan har sagt i femtielva svar...?

Vi diskuterar belastningen på slutsteget och inget annat - och i den diskussionen kan man bortse från nätdelen. Nätdelen kommer ändå att kunna lämna mer ström än vad som är nödvändigt för att elda upp sluttransistorerna, men oavsett vilket så är nätdelen alltså ointressant i denna diskussionen - där du försöker göra bortförklaringar för att försvara dina felaktiga påståenden om att Ohms lag inte gäller i praktiken, utan bara i teorin...

Det är inte jag som behöver vara försiktig med uttalandena här... ☺️

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
vad säger du för övrigt om risken att köra slut på diskanterna - som enl min mening är den största faran med för låg last?

Ja diskanterna är ju de elelement som tål minst effekt och är känsligast i en högtalare så klart de kan gå sönder men de tål oftast rätt mycket förstärkardist ändå men riktigt elak klippning då ryker dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vi diskuterar belastningen på slutsteget och inget annat - och i den diskussionen kan man bortse från nätdelen

_Nu drar du in teori igen. Men menar du fortfarande att du är så okunnig om detta att du fortfarande tror att en högtalare har en statisk impedans? och att man kan bortse från nätdelen när man diskuterar förstärkare/slutstegs kapacitet som vi faktiskt gör här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja diskanterna är ju de elelement som tål minst effekt och är känsligast i en högtalare så klart de kan gå sönder men de tål oftast rätt mycket förstärkardist ändå men riktigt elak klippning då ryker dom...

dom pajar av långvarig svag dist också

nåt som användaren sällan tänker på eftersom det inte hörs speciellt mycket

det nöts sakta sönder

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
eller förstod du inte vad jag sa?

Jo m en du verkar inte förstå hur högtalare fungerar, de är ingen statisk last när man använder dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...