Jump to content
Annons

Hur göra om 4 ohm till 8 ohm?


grimmer

Recommended Posts

Annons
  • Svar 126
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

http://www.rocketroberts.com/techart/spkr.htm

"Incidentally, you CANNOT make a 4 ohm speaker into an 8 ohm speaker by wiring a 4 ohm resistor in series with it (I once saw someone trying to do just this at Radio Shack). This will make the amplifier happier, since as far as it is concerned it has an 8 ohm load (which is easier to drive). However, resistors dissipate energy, they DO NOT generate sound. Wiring a 4 ohm resistor in series with a 4 ohm speaker will halve the amount of power which reaches the speaker (it will also degrade the damping factor, which won't hurt anything but it can degrade the sound quality!). Since amplifier power is relatively expensive, it would be extremely foolish to "throw away" half of it by wiring a resistor into the speaker's electrical path! Again, if you have 4 ohm speakers, you cannot change them into 8 ohm speakers... get an amplifier that is capable of driving 4 ohm systems!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Jag har 4 ohms högtalare jag tycker mycket om, min "nya" stärkare vill helst ha 6 ohm och uppåt.

Går det att på nåt vis lösa detta?

Läser du inte vad man skriver, du behöver inte göra om dina högtalare, det funkar utmärkt ändå, men om du är nojig om detta så kan du skaffa ett par likadana högtalare till och seriekoppla dom så blir lasten runt 8 ohm!!!

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Sjukt dålig idé att ansluta en för låg impedans till steget. Det kommer bli mer än dubbelt så mycket värmeutveckling som det hade blivit för 8 Ohm

Tror du ja men du vet kanske inte att det är en rätt kraftig surroundförstärkare som han har, vilket innebär att den lätt klarar hans relativt lättdrivna Jamo-högtalalre..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt dålig idé att ansluta en för låg impedans till steget. Det kommer bli mer än dubbelt så mycket värmeutveckling som det hade blivit för 8 Ohm

Värme?

Du bränner ju steget om man krämar på steget med för låg impedans.

Det funkar dock om man spelar på LÅG volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Värme?

Du bränner ju steget om man krämar på steget med för låg impedans.

Det funkar dock om man spelar på LÅG volym.

Nej det funkar även om man spelar högt, de flesta förstärkare har skydd som förhindrar överbelastning, och som sagt han som startade tråden har en Pioneer surroundförstärkare som är gjord för att driva minst 5 högtalare....

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Nej det funkar även om man spelar högt, de flesta förstärkare har skydd som förhindrar överbelastning, och som sagt han som startade tråden har en Pioneer surroundförstärkare som är gjord för att driva minst 5 högtalare....

nja, de flesta förstärkare har utbytbara säkringar som går innan man bränner steget. Att han har en surrondförstärkare är väl ovidkommande i sammanhanget?

Link to comment
Dela på andra sajter

grimmer:

Varför skulle din stärkare inte driva 4ohm? De flesta moderna förstärkare klara att driva ner till 2ohm och som redan nämnts så finns det troligtvis överbelastningsskydd.

Om jag får gissa så hakar du upp dig på en siffra tillverkaren valt för att ange effekt (XXX watt vid 6 ohm) men detta betyder inte att förstärkaren "helst" vill se 6 ohm. Det betyder bara att förstärkaren ger just XXX watt vid denna last.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det funkar även om man spelar högt, de flesta förstärkare har skydd som förhindrar överbelastning, och som sagt han som startade tråden har en Pioneer surroundförstärkare som är gjord för att driva minst 5 högtalare....

Att förstärkaren kan driva minst 5 högtalare har ingenting alls med saken att göra, utan detta är något som gäller varje enskilt slutsteg.

Man kan inte förlita sig helt på sådana skydd om man kopplar in högtalare med för låg impedans. Vissa skydd känner nämligen inte av strömmen genom sluttransistorerna, utan bara peak-spänningen på utgången - och då kan man lik förbenat bränna slutstegen om högtalarna har för låg impedans. Vissa skydd är också gjorda främst för att skydda högtalarna och inte slutsteget - och då kan man också lyckas bränna stegen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
nja, de flesta förstärkare har utbytbara säkringar som går innan man bränner steget. Att han har en surrondförstärkare är väl ovidkommande i sammanhanget?

Det är nog mer vanligt med automatiska skydd i moderna förstärkare. En surroundförstärkare som är gjord för att driva fler högtalare än en stereoförstärkare har oftast en kraftigare nätdel och bättre kylning än en tvåkanalsförstärkare, så överhettning är inget större problem på en bra sådan och den han hade var av bättre sort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog mer vanligt med automatiska skydd i moderna förstärkare. En surroundförstärkare som är gjord för att driva fler högtalare än en stereoförstärkare har oftast en kraftigare nätdel och bättre kylning än en tvåkanalsförstärkare, så överhettning är inget större problem på en bra sådan och den han hade var av bättre sort.

Nätdelen är fortfarande inte problemet, utan slutstegen som högtalarna kopplas till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Att förstärkaren kan driva minst 5 högtalare har ingenting alls med saken att göra, utan detta är något som gäller varje enskilt slutsteg.

Man kan inte förlita sig helt på sådana skydd om man kopplar in högtalare med för låg impedans..

Jo de kan man oftast, och självklart har det med saken att göra att förstärkaren har fem inbyggda steg och man bara utnyttjar två, då får ju nätdelen det lättare och det blir inte lika mycket värme i apparaten...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tror fortfarande inte att 6 ohm är lägsta drivbara last för hans steg.

Precis det finns ju alltid marginaler och hans högtalare var ju ett par Jamo som brukar vara relativt lätta laster på förstärkare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo de kan man oftast, och självklart har det med saken att göra att förstärkaren har fem inbyggda steg och man bara utnyttjar två, då får ju nätdelen det mycket lättare och det blir inte lika mycket värme i apparaten...

Nej. Problemet med överbelastning ligger i varje enskilt slutsteg och inte alls i nätdelen, som du verkar tro - och det handlar inte om värme, utan det handlar om hur mycket ström sluttransistorerna tål att få igenom sig. Med lägre impedans dras det mer ström genom slutsteget - och risken att man eldar upp sluttransistorerna ökar kraftigt ihop med högre volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)
Hej!

Jag har 4 ohms högtalare jag tycker mycket om, min "nya" stärkare vill helst ha 6 ohm och uppåt.

Går det att på nåt vis lösa detta?

Mvh ALex

Berätta vilken förstärkare du använder så ska jag ta reda på om du kan belasta den med 4 ohm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Berätta vilken förstärkare du använder så ska jag ta reda på om du kan belasta den med 4 ohm.

Här är hans ursprungstråd. https://www.studio.se/index.php?showtopic=71112&hl=

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror fortfarande inte att 6 ohm är lägsta drivbara last för hans steg.

Man får ju hoppas att han har läst manualen innan han kommer med frågan och säger att det ska vara minst 6 ohm - men om stegen klarar 4 ohm, så är det ju inget problem alls, utan tråden är egentligen helt meningslös... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan satsa pengar på att tillverkaren bara använt sig av 6 ohm för att räkna ut wattalet (och inte så konstigt då snittet av alla hifistärkare troligtvis ligger där). Detta betyder alltså inte att steget inte orkar driva lägre laster. Gissningsvis så klarar den 4 ohm alldeles utmärkt då detta är en mycket vanligt förekommande nominell impedans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, 4 och 8 ohm har varit vanligast på högtalare sedan urminnes tider - men jag tycker att man allt oftare ser högtalare på 6 ohm nu för tiden, i hifi-sammanhang, så man kan inte ta något för givet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står klart och tydligt i den andra tråden:

på baksidan står det att den ska ha en speaker impedance på 6 till 16 ohm
.

Visst, den kanske klarar 4 ohm, men det finns ju en viss risk att ni ger dåliga råd och grimmer steker sin förstärkare. Puckat.

PS jag tar det inte som omöjligt att tillverkaren snålat lite på komponenterna i slutsteget så att de inte klarar 4 ohm stabilt. Som Claes nämnde är 6 ohm inte ovanligt i HiFi-sammanhang

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

frostbubblan (oregistrerad)

Hej grimmer! Jag har letat men inte hittat så mycket information om din förstärkare Pioneer VSA-E06.

Däremot hittade jag information om Pioneer VSX-94THX som är en stor pjäs på 16kg som lämnar 140W vid 1khz i 8 ohm.

Men den har en skrämmande dålig dämpfaktor med ett ratio på 55 vid 1khz i 8 ohm. Dämpfaktorn bör vara på minst 150. Ju lägre impedans desto lägre dämpfaktor.

Det betyder att man får ännu sämre dämpfaktor vid en 4 ohms last. Jag misstänker att den du har spelar i samma division.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det står klart och tydligt i den andra tråden: .

Visst, den kanske klarar 4 ohm, men det finns ju en viss risk att ni ger dåliga råd och grimmer steker sin förstärkare. Puckat.

Klart den klarar snälla Jamohögtalare på 4 ohm utan att gå sönder däremot så gillar den säkert inte att man parallellkopplar 2 st. 8 ohms högtalare på samma utgång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att förstärkaren kan driva minst 5 högtalare har ingenting alls med saken att göra, utan detta är något som gäller varje enskilt slutsteg.

Man kan inte förlita sig helt på sådana skydd om man kopplar in högtalare med för låg impedans. Vissa skydd känner nämligen inte av strömmen genom sluttransistorerna, utan bara peak-spänningen på utgången - och då kan man lik förbenat bränna slutstegen om högtalarna har för låg impedans. Vissa skydd är också gjorda främst för att skydda högtalarna och inte slutsteget - och då kan man också lyckas bränna stegen.

håller med classe

sen finns det en aspekt till på detta

även om förstärkaren inte säger poff eller säkringen går så kan steget börja dista svagt vilket i längden nöter ut framför allt diskanterna i högtalarna

nu tror jag iofs inte steget mellan 6 å 8 ohm är så farligt men jag skulle inte köra 4ohm om förstärkaren vill ha 8

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...