Jump to content
Annons

Mega


Culloden

Betyg  

49 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      4
    • 4
      14
    • 5
      27


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Mega

* ARTIST/GRUPP: Culloden

* GENRE: Progressiv metal

* LÅTLÄNGD: 10.23

* KOMPOSITÖR: Fredrik Joachimsson

* PRODUCENT: Fredrik JOachimsson

* EV. MEDVERKANDE: Fredrik Joachimsson

* INSPELNINGSÅR: 2003

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 19.0 mb

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: http://hem.bredband.net/culloden/mega.mp3

Här har vi då såkallat en mastodont låt som jag skrev sommaren 2003. Man kan väl typ kalla den klar tillsvidare. Hoppas ju på en riktig studio-inspelning sen! =) Men feel free att kommentera den iallafall. Fråga vad ni vill! Tack.

Redigerat av Culloden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kul idé! Eller ideér kanske jag ska säga för det har du många. Kanske för många. Men jag tycker nog det funkar. Färdigt! Gör inget mer.

Måste jag klaga så är det i så fall trummorna. Men det känns som lite av grejen oxå.

En del 70-talsfieling på det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok.....inte riktigt min typ av metal men den var jävligt intressant att lyssna på....det händer mycket hela tiden i låten.......man hinner inte tröttna på den direkt 😉 .

Det som jag inte är överens med är introt......tycker inte det passar ihop med den låten men det är helt klart en smaksak.

Ljudbilden är helt klart bra....personligen hade jag nog spetsat till leadsången lite.

Men som sagt jävligt bra gjort.....skulle vara kul att höra något mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det har var ju jävligt gött!

Jag önskar att jag själv kunde göra proggmetal, men det ligger för mkt europe kvar i bakhuvudet sedan barnsben

För övrigt så lyssnar jag uteslutande på grupper som: Dream Theater, Pain of salvation, King Crimson, Yes etc... så jag kunde dra lite paralleller

Mycket bra! var bara någon legatoskala där i solot som inte var riktigt tajt, men jag vet hur svårt det är att "naila" solon vid inspelningar när tiden är knapp...

Link to comment
Dela på andra sajter

intressanta körer i början. Är det bara du eller?!? Riktigt bra; världsklass. Hur har du spelat in; med fullt band eller har du lagt instrument för instrument?

Tack! Kul att du diggar den. 😛 Det är jag som lagt körerna i början.. en spontan grej jag bara fick upp i huvudet sådär. Lite Ronja Rövardotter över det.

Det är bara jag själv som arrangerat det.. precis som du nämde så har jag lagt på instr. efter instr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instrument för instrument, inte illa. Ronja-inledningen är intressant men den känns verkligen inte besläktad med resten av låten som ju, inte lite, är Dream Theater-inspirerad (kanske saknas ett stycke riktigt mangel på slutet, dock). Schysst överlag, småspännande att lyssna på.. mycket händer. Du sjunger mäkta bra, ta tillvara på det.. alltför många rocksångare suger elefantpung när de brukar sin ”förmåga”. Trummorna känns trummaskin/samplingar på några medan de låter helt organiska på andra ställen.. jag antar att det är den senare varianten du vill åt så jobba lite på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul idé! Eller ideér kanske jag ska säga för det har du många. Kanske för många. Men jag tycker nog det funkar. Färdigt! Gör inget mer.

Måste jag klaga så är det i så fall trummorna. Men det känns som lite av grejen oxå.

En del 70-talsfieling på det hela.

Oj då.. 70-tals feeling.. hmm hur då menar du? 😉 Menar du 70-tals progg-rock eller bara själva soundet på trummorna?

Tack annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter riktigt bra, eftersom jag verkligen gillar den här genren 🙂 För lite solon på en 10 min låt!! 😉

Ahaa så du vill ha ÄNNU mer solon! Personligen tycker jag väl att det räcker med gitarr-solon.. men däremot vad säger du om att kasta in ett synth solo.. vid 6:57?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det har var ju jävligt gött!

Jag önskar att jag själv kunde göra proggmetal, men det ligger för mkt europe kvar i bakhuvudet sedan barnsben

För övrigt så lyssnar jag uteslutande på grupper som: Dream Theater, Pain of salvation, King Crimson, Yes etc... så jag kunde dra lite paralleller

Mycket bra! var bara någon legatoskala där i solot som inte var riktigt tajt, men jag vet hur svårt det är att "naila" solon vid inspelningar när tiden är knapp...

Om du vill göra progg-metal så kan du gärna behålla dina europe-insperationer fast förläng låtarna lite med några extra stycken och släng in lite udda takt-arter här o där!

Tack annars för dina kommentarer! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Culloden, fasiken vad bra! Vad duktig Du är! Sångrösten passar perfekt för denna typ av musik. Gott, flyhänt gitarrspel med bra sound! Bas och sytnhar gör vad de ska. Trummorna spelar fantastiskt och jag gillar soundet! Tänk om Mike Portnoy hade kunnat spela så här istället för sitt, ibland, halvtajta överspel och tänk om han kunde få till detta sound istället för hans läbbiga trumljud på de senare skivorna.

Om jag skall hitta någonting så kunde jag uppleva en obalans i ljudbilden i verserna där det bara ligger en gitarr. Den är så hårt utpannad och åt samma håll som virveln så det blir lite tomt på den andra sidan trots att där låg saker också. Vad skulle hända om man la en gitarr på den andra sidan också? Jag fattar att Du vill ha in den där goa effekten som blir när den andra gitarren kommer in men då kanske man la gitarrerna inte fullt lika utpannade och lite lägre i volym fram tills det ställe där nu den andra gitarren kommer in. Eller något så enkelt som att bara panna över den befintliga gitarren till den andra sidan. Jag upplevde det som om allt rytmsväng försigick i den ena högtalaren (hi-hat o riffgitarr) medans det bara "simmade på" lite svänglöst i den andra. Pannar Du över gitarren tror jag det kommer att hända något spännande mellan gitarren och hi-haten. Jag är säkert ute och cyklar nu.......

Är det Du som spelar allt? Hur har Du gjort trummorna? Hur byggde Du upp gitarrsoundet och med vilka grejor? Culloden, Du är grym!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Culloden, fasiken vad bra! Vad duktig Du är! Sångrösten passar perfekt för denna typ av musik. Gott, flyhänt gitarrspel med bra sound! Bas och sytnhar gör vad de ska. Trummorna spelar fantastiskt och jag gillar soundet! Tänk om Mike Portnoy hade kunnat spela så här istället för sitt, ibland, halvtajta överspel och tänk om han kunde få till detta sound istället för hans läbbiga trumljud på de senare skivorna.

Om jag skall hitta någonting så kunde jag uppleva en obalans i ljudbilden i verserna där det bara ligger en gitarr. Den är så hårt utpannad och åt samma håll som virveln så det blir lite tomt på den andra sidan trots att där låg saker också. Vad skulle hända om man la en gitarr på den andra sidan också? Jag fattar att Du vill ha in den där goa effekten som blir när den andra gitarren kommer in men då kanske man la gitarrerna inte fullt lika utpannade och lite lägre i volym fram tills det ställe där nu den andra gitarren kommer in. Eller något så enkelt som att bara panna över den befintliga gitarren till den andra sidan. Jag upplevde det som om allt rytmsväng försigick i den ena högtalaren (hi-hat o riffgitarr) medans det bara "simmade på" lite svänglöst i den andra. Pannar Du över gitarren tror jag det kommer att hända något spännande mellan gitarren och hi-haten. Jag är säkert ute och cyklar nu.......

Är det Du som spelar allt? Hur har Du gjort trummorna? Hur byggde Du upp gitarrsoundet och med vilka grejor? Culloden, Du är grym!!!!

Vi i Culloden tackar så hemskt mycket för dina positiva kommentarer.. för alla andras kommentarer oxå givetvis. Det var hemskt intressant att bli medlem på denna sida eftersom folk kommer faktiskt me mycket vettig kritik, som kan hjälpa en hel del!

Jag följde ditt råd när det gäller ljudbilden i versen.. jag la på en till gitarr till höger. Sen la jag lite EQ på hela låten + lade till lite extra gitarr-slingor på ett fåtal ställen! Blev ganska coolt.

Trummorna är förnärvarande programmerade, har använt Drumkits from hell.

Gitarren är inspelad så att jag helt enkelt mickat upp min feta JJ Labs-stärkare, med en ganska okänd mic faktiskt.. men det blir hyffsat ändå! Sen lägger jag en del EQ o reverb.. på hela alltet brukar jag lägga oxå mycket EQ, reverb, Audiotrack compressor, L2.. etc.

Och ja, på dom flesta inspelningarna är det jag som lirar allt eftersom jag skriver musiken och då spelar jag in allt som ett arrangemang till bandet.. som då samtidigt lyckas blir bra.. me tanke på ljudet o min enorma stränghet mot mig själv att varje liten pryl i låten ska vara tajt o rätt spelat, som om det var ett officiellt skiv-släpp! 😄 That's me!

Redigerat av Culloden
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Culloden, fasiken vad bra! Vad duktig Du är! Sångrösten passar perfekt för denna typ av musik. Gott, flyhänt gitarrspel med bra sound! Bas och sytnhar gör vad de ska. Trummorna spelar fantastiskt och jag gillar soundet! Tänk om Mike Portnoy hade kunnat spela så här istället för sitt, ibland, halvtajta överspel och tänk om han kunde få till detta sound istället för hans läbbiga trumljud på de senare skivorna.

Om jag skall hitta någonting så kunde jag uppleva en obalans i ljudbilden i verserna där det bara ligger en gitarr. Den är så hårt utpannad och åt samma håll som virveln så det blir lite tomt på den andra sidan trots att där låg saker också. Vad skulle hända om man la en gitarr på den andra sidan också? Jag fattar att Du vill ha in den där goa effekten som blir när den andra gitarren kommer in men då kanske man la gitarrerna inte fullt lika utpannade och lite lägre i volym fram tills det ställe där nu den andra gitarren kommer in. Eller något så enkelt som att bara panna över den befintliga gitarren till den andra sidan. Jag upplevde det som om allt rytmsväng försigick i den ena högtalaren (hi-hat o riffgitarr) medans det bara "simmade på" lite svänglöst i den andra. Pannar Du över gitarren tror jag det kommer att hända något spännande mellan gitarren och hi-haten. Jag är säkert ute och cyklar nu.......

Är det Du som spelar allt? Hur har Du gjort trummorna? Hur byggde Du upp gitarrsoundet och med vilka grejor? Culloden, Du är grym!!!!

Rescenserad i Studio magazine nr. 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bara bockar ödmjukt. Du är bäst.

Kram,

Nad

😄 Hehe.. jag bockar tillbax! Tack ska du ha... förresten, gör du inte själv musik? Jag har sett en länk här men den innehåller inget..!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bara bockar ödmjukt. Du är bäst.

Kram,

Nad

😄 Hehe.. jag bockar tillbax! Tack ska du ha... förresten, gör du inte själv musik? Jag har sett en länk här men den innehåller inget..!

Soundclick låg nere i en dag, det var nog därför. Jo men klicka på någon av mina länkar jag har som signatur. Du kanske skulle gilla den längst mer? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bara bockar ödmjukt. Du är bäst.

Kram,

Nad

🙂 Hehe.. jag bockar tillbax! Tack ska du ha... förresten, gör du inte själv musik? Jag har sett en länk här men den innehåller inget..!

Soundclick låg nere i en dag, det var nog därför. Jo men klicka på någon av mina länkar jag har som signatur. Du kanske skulle gilla den längst mer? 😉

Jag ska genast gå in o lyssna på det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Culloden!

Vad hände/händer med progress of liberty!?!?

Forumets bästa låt, ge mig, ge mig!!

Med sång om det går, annars är jag helnöjd med en instrumental version!

Link to comment
Dela på andra sajter

Culloden!

Vad hände/händer med progress of liberty!?!?

Forumets bästa låt, ge mig, ge mig!!

Med sång om det går, annars är jag helnöjd med en instrumental version!

Tack för att du tycker detta! Den ligger fortfarande o väntar på att få bemöta sången.. det e som sagt inte den lättaste låten att skriva melodi till men det kommer snart jag lova! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

ja vad säger man, allt låter jättebra och är jättebra framfört men tyvärr så är det sååååååååå tråkigt, jag menar det låter som om du försökt få med Dream Theaters alla låtar i en och när solot äntligen kommer så blir det ingenting, absolut nada, se det så här: du har tio potentiella låtar här med bra spel etc men gör bara en som innehåller allt som skulle rymmas i dessa 10 låtar, vilket resulterar i 10 långa minuter av ingenting, jag älskar band som Dream Theater etc men vad de oftast vinner på är att de lyckats upprätthålla det som är musikaliskt intressant och inte det som är tekniskt skickligt, lite som Yngwie en gång sa i en intervju "alla kan lära sig att skriva fort som fan på en skrivmaskin men inte vem som helst skriver en bok som är värd att läsa" ungefär så känner jag när jag hör detta larm av toner och melodier utan sammanhang "egentligen" visst det hänger ihop men det är tråkigt i längden och som jag kände när solot väl kom så fanns där inget mer att ge då allt redan spelats innan i låten...

ta det rätt, det är bra men oändligt tråkigt.

schkåll då och hellre då detta än nåt jävla idiot 2005 eller vad de nu kallas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...