Jump to content
Annons

Midi Problem

Guest Pumba

Recommended Posts

När jag ansluter en Roland Hpd-15 får jag inte in rätt ljud i Cubasis vst 4.

Jag får midi signalen men det är fel ljud.

Hittar ingenstans man kan välja den som instrument eler dyl.

Har inte jobbat med Cubasis tidigare.. 🙂

Annons

Handsonic är ju en percussionsynt.. du menar att du ska kunna välja ljud via Cubase?

I det senare fallet måste du tillverka ett Patchscript för hårdvaran som Cubase sedan använder, Cubase skickar då ControlChangemeddelanden till hårdvaran som talar om vilket instrument Hårdvaran ska ladda upp i RAM-minnet...

Det hela är inte speciellt svårt, men tar nog lite tid i anspråk eftersom, vad jag tror, det inte finns något sådant färdiggjort script att tillgå.

Cubasis VST 4..hmmm..då kanske du ska tanka hem Patchscriptmanager från Steinbergs FTP

..eller sök i deras filbank om du kan hitta något färdigt script.

Lycka till

Nja...

Min egentliga tanke var att kunna spela in saker i Cubasis från hpd-15..

Men om det skulle vara möjligt att kunna styra Handsonic från datorn vore det ännu bättre! 🙂

Går alldeles utmärkt förstås, fast det blir rätt mycket att skriva om man ska täcka in alla alternativ 🙂 .. hade du tänkt dig att spela in ett midispår eller audio från Handsonicen..? Eller spela upp ett midispår med densamma som ljudkälla?

De bifogade hjälpfilerna och exemplen på CubasisCD:n är hyfsat pedagogiska, har du kollat igenom dessa och labbat lite? (Om du är ny på prylarna dvs.)

/P