Jump to content
Annons

250 lr 80 ohm?


P0ntan

Recommended Posts

Hej!

JAg ska köpa ett par nya lurar och har fastnat för BEYERDYNAMIC DT-250.

Men förstår inte vad det där med ohm betyder.

Jag gör elektronisk musik på datorn och har ett Mbox2 mini ljudkort. Läste någonstans att det bara får ut 200 ohm.

Kan jag ha 250ohms modellen eller ska jag köra på 80 ohms modellen???

Är det någon stor skillnad på dom?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Generellt kan man säga att lurar med högre impedans kommer att ge dig lägre ljud vid samma volyminställning. Nästa problem är att om du har lurar med lägre impedans, så får du högre ljud vid samma volyminställning - men de drar också högre ström och belastar alltså hörlursutgången hårdare.

Det är lätt att missuppfatta det, eftersom det brukar talas om "lättdrivna" lurar och det brukar då menas att de spelar högre och alltså har lägre impedans, men tekniskt sett så är alltså de "lättdrivna" i själva verket en större belastning för slutsteget - och de drar också högre ström, så att det kan bli svårare för batteridrivna prylar att funka bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok. Förstår tack så mycket. Så det är därför det behövs hörlursförstärkare till lurar med högt ohm?

Men tror du det fungerar bra att ha 250 ohm lurar till mbox2 mini ljudkortet? Lr behöver man förstärkare till så högt ohm???

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
[...]

Men tror du det fungerar bra att ha 250 ohm lurar till mbox2 mini ljudkortet? Lr behöver man förstärkare till så högt ohm???

Det funkar jättebra. Var själv fundersam innan jag köpte min mbox mini, men det visade sig att den gott och väl orkar driva mina Beyerdynamic DT770 pro (250 ohm) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...