Jump to content

Recommended Posts

Basen krockar med kicken. Jag skulle testa med ett kortare kickljud, eller sidechainepumpa basen också.

Produktionen är annars helt ok. Låter som house "ska" göra. Är inte särskilt förtjust i sångsamplingen, dock...

ok, aa har en väldigt liten sidechain på basen, och helt jävla rätt krockar 😛 ska tänkas på till nästa gång. Ser att angello spelar basen samtidigt som kicken och får till det? Angello Bas och Kick Är det bara att fortsätta testa, kortare kick o mer sidechain, eller finns det några knep??

Mer tankar och ideer?? 🙂

Mycket bra. Du bygger bra till 1a breaket men sen händer inget, bara bas och kick efter breaket. Jag förväntade mig en jädra matta där. House ska vara lite berg och dalbana men efter den uppbyggnaden skulle jag gärna se att du fläskar på med refräng och hela kitet för att introducera låten ordentligt, sen kan du ha ett lugnare break längre fram.

Mycket bra. Du bygger bra till 1a breaket men sen händer inget, bara bas och kick efter breaket. Jag förväntade mig en jädra matta där. House ska vara lite berg och dalbana men efter den uppbyggnaden skulle jag gärna se att du fläskar på med refräng och hela kitet för att introducera låten ordentligt, sen kan du ha ett lugnare break längre fram.

Tackar. Aa ska tänka på att ändra om, så de kommer igång direkt efter breaket och köra kick o bas senare.

Är det bara att fortsätta testa, kortare kick o mer sidechain, eller finns det några knep??

Ett bra knep är att pitcha kicken efter basen. Det gör du enklast genom att stämma upp kicken en oktav eller två och sedan söka grundtonen i ackordet / lägga den unisont med basgången. Sen är det bara att pitcha nedåt en eller två oktaver igen (12 eller 24 tonsteg).

Detta i kombination med eq och sidechainduckning brukar lösa det mesta.

Ett bra knep är att pitcha kicken efter basen. Det gör du enklast genom att stämma upp kicken en oktav eller två och sedan söka grundtonen i ackordet / lägga den unisont med basgången. Sen är det bara att pitcha nedåt en eller två oktaver igen (12 eller 24 tonsteg).

Detta i kombination med eq och sidechainduckning brukar lösa det mesta.

Nice tips, får dock inte till det riktigt bra, får köra mer trail and error. Har svårt med EQn ska jag lägga kicken i det lägsta registret och basen lite över, lr är det bara att försöka lyssna sig fram beroende på låt.