Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag undrar om jag ska strunta i att lägga på reverb och delay i Reason när jag kör det ihop med Cubase och istället lägga på allting i Cubase.

En annan sak jag undrar över är om det blir bäst att hålla sig till samma reverb på de flesta instrument i en låt och inte blanda friskt. Tänker mest på när det kommer till popmusik. Jag tycker det är lite svårt att få en harmoni med trummor, piano och gitarr. Det blir som att något instrument helt hamnar utanför och inte alls passar in.

Annons
Posted

Det är en bra grej att inte blanda för många reverb. Lägger du dessutom reverbet som Buzz sparar du processorkraft. Läste i Studios mixologi att man skall hålla sig till max tre. Själv kan jag tycka att två räcker. Brukar vilja ha ett kortare och ett längre med ungefär samma inställningar i övrigt. Långt till virveltrumman, kör, sång, stråkar, orgel och liknande. Ibland Leadinstrument. Plate eller Hall är dom variánterna jag kör mest på. Till gitarrer kan det vara schyst att anväda stärkarens egna fjärderreverb, i alla fall om man som jag spelar in med min Vox ac-30 😐. Fast jag är nog inte rätt kille att fråga för jag började min bana som trance-producent (Massa reverb) och nu pysslar jag med Indiepop á La Border Daniel (Massa Reverb). Jag tycker det är schyst men många tycker att min stil är lite marrinerad i jsut reverb.

Ang. Cubas vs. Reason. Även här är jag nog inte rätt kille att fråga men jag säger: Släng Cubase, köp Record och mixa ALLT med Reasons Reverb som är det fräckaste reverbet jag stött på. Låter mycket bättre och är betydligt mer lättjobbat än Wavespluggen R-verb eller vad den heter.