Jump to content
Annons

AKUT HJÄLP z 5500 logitech

Recommended Posts

Guest rickard89
Posted

Hej alla där ute!

Jag har ett stort fel på min z 5500 logitecg anläggning.

Den är 5.1 kanalig. Problemet är bara att BASEN vägrar att fungera. Den går emellanåt, precis som att det är något glapp(?)

Jag har både upplevt detta då jag spelat ps3 och försökt att lyssna på musik.

Basen går alltså inte, sedan mitt uppe i en låt eller mitt uppe i ett bilrace så går basen helt plötsligt. Sedan efter en stund (olika) då fungerar den inte längre.

Centern och subwoofern är kopplade till samma sladd, och då tycker man ju att den inte HELLER borde fungera om det nu vore så att det var fel på sladden.

Vi har mätt säkringarna, de är gröna. byt ut dem också, inget fel där.

ALLT är rätt ikopplat på alla håll och kanter, alla drivrutiner e.t.c är nedladde.

Under creative soundblaster x-fi 's test framfår det att basen går när den går och när den slutar fungera så låter den inget under testets gång

Hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig, vill hemskt gärna ha en fungerande anläggning till min 20-års fest (lördag)

Det här är mitt första inlägg, visste inte vart jag skulle lägga tråden. Hoppas bara på hjälp 😳

Mvh rickard

Annons
Guest rickard89
Posted

ALL form av hjälp är mycket välkommen!

Guest rickard89
Posted

Flytta den gärna till rätt avdelning om detta är helt fel mvh rickard

Guest rickard89
Posted

Synd att ingen ens kan försöka och vägleda mig....

Guest Glaskatten
Posted

I Dolby Digital 5.1 så ska inte subbasen vara på hela tiden utan när den behövs för att ge lite extra ooomph! Ställ om systemet så får du nog mer bas eller så är basen paj...

Guest rickard89
Posted

Felet är att basen icke går alls...

den går bara emellanåt

och hur man än ställer in så fungerar inte basen självmant?

Det är inte dolby digital detta handlar om, utan det är just det att vid musikuppspellning så går icke basen, sedan från ingenstans börjar den att fundera....

vad kan det bero på?

Guest rickard89
Posted

hur kan basen gå emellanåt då?

Den går kanske i en timma, sedan när du inte någonting alls eller rubbar kablar e.t.c så slutar den att fungera från ingenstans!

Posted

Testa att koppla in center/sub-sladden i uttaget för V/H front. Har du inget ljud då kan du utesluta att felet ligger utanför själva logitech-systemet. I så fall är det antagligen något internt fel i förstärkaren (som är integrerad i subben?), ifall det inte är så simpelt att det är sladden då.

Du kan ju testa att vicka sladden vid kontakten när den är inkopplad, och böja sladden lite på olika ställen längs vägen till suben, och även testa att dra i sladden/trycka in sladden lite lätt vid suben. Händer inget då är det i förstärkaren. Det kan vara så simpelt som att en lödning är lite dålig i förstärkaren eller att högtalarsladden från förstärkaren till elementet i suben har lossnat.

Sista alternativet är att det är mjukvaran i "volymkontrollen" som strular.

Guest rickard89
Posted

Okej ska se om det hjälper! vänta en sekund!

Guest rickard89
Posted

Samma uttag för center+subwoofer och CENTERN går ALLTID!!!!!

Det är subwoofern som vägrar att fungera...

kan man kika inne i själva "systemet" utan att rubba något?

Posted
Samma uttag för center+subwoofer och CENTERN går ALLTID!!!!!

Det är subwoofern som vägrar att fungera...

kan man kika inne i själva "systemet" utan att rubba något?

Det kan fortfarande vara sladdbrott i subwoofern positiva ledare i signalkabeln, även om centern funkar hela tiden. Därför ska du testa att koppla in kontakten i frontarnas utgång som du garanterat vet fungerar. Fast det är klart, har du testat med olika ljudkällor bör det inte vara sladdfel utan något i förstärkare/högtalarsladd.

Guest rickard89
Posted

Okej.. attans alltså men hur kan den fungera ibland men ibland inte? det är ju riktigt weird...

Posted
Okej.. attans alltså men hur kan den fungera ibland men ibland inte? det är ju riktigt weird...

Japp det är skumt. Men du får färsöka hitta något samband i när det funkar och inte. Annars, öppna subben och kolla in så alla sladdar sitter där de ska. Har du en multimeter är det ju ännu lättare. bara att mäta spänningen över högtalaren med växelströmsläget. Men, har du ingen garanti?