Jump to content
Annons

4 kanaler preamp. tips.


Daniel

Recommended Posts

Hej

Har idag följande preampar:

2 x rackade trident80 channelstrips

1x vintage design ca81

UNIVERSAL AUDIO 2-610 (stereo)

Chandler germanium

Speck MicPre 5.0

Vi har visserligen preampar i bordet, en vi känner att vi skulle vilja ha en fyrakanals rackpeamp eller 4 kanalerpreamp till sådant som det andra inte räcker till. Det handlar ju främst vid inspelning utav trummor. Har ni några tips på preamps som skulle kunna passa för ändamålet?

Funderingar ligger idag på 4 x pre73, SSL alpha VHD. Budget 11-12 000 kr.

Alla tips mottages tacksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

8MP ger 8 kanaler för mindre än 11 000. Är inte den ett tillräckligt gott alternativ för "bonuskanalerna"?

Om ni hade preampar i bordet som ni inte ville använda så blir jag lite nyfiken på vilket bord ni använder. Men med tanke på er övriga preamp-park så tror jag också att SSL-alphan eller TL Audio 5001 kan passa er.

EDIT: La till länkar.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

8MP är så billig för att den byggs av en entusiast som inte vill ta mer betalt än vad som är absolut nödvändigt. :rolleyes:

Audient ASP008, som drloop tipsade om, är riktigt bra också. Jag testade en sådan för ett par år sedan.

4-kanaliga är inte så vanliga, utan oftast är det 1, 2 eller 8 - men ett par 4-kanaliga känner jag till:

Benchmark Pre420 (kör själv med en sådan och är mycket nöjd)

RME Quadmic

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

8MP har jag också funderat på men det känns nästan för billigt för att vara bra.

Ja, det är svårt att smälta hur mycket man få för pengarna. De är tysta, rena och hyffsat breda i frekvensåtergivningen.

Vad vet ni om Sytek MPX-4?

Den låter riktigt bra. Jag har en med Burr-Brown modden på kan 3/4. De har en aningen långsammare respons jämfört med originalpreampen. Det märks framförallt i toppen, som jag tycker ger ett lite "silkigare" uttryck. Kan 1/2 går djupare och har en mer definierad botten än någon annan preamp jag testat i prisklassen.

Med det låga dollarpriset ger det mycket preamp per kanal. Den går väl på strax under 9000:- inkl frakt, tull och moms. Det är mindre än 2500:- per kanal.

Nackdelarna: Jag har inte hittat någon distributör eller återförsäljare i Europa så det smidigaste alternativet är att beställa den direkt från tillverkare. Mitt ex har ett svagt brum på ingångarna. Uppskattar att det ligger 10 dB ovanför apparatens egenbrus. Går att höra vid full gain (vilket är 60 dB, vill jag minnas). Slutligen, MPX-4 saknar pad och minsta förstärkning är 20 dB (även det fritt ur minnet). Starka utsignaler kan kräva pad på mikrofon/DI eller liknande för att inte klippa i preampen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...