Jump to content
Annons

Elkunnig i skåne?


Daniel

Recommended Posts

Hej.

Vi har ett högfrekvent ljud i replokal och när vi spelar in som vi inte riktigt lyckas hitta orsaken till. Det låter tydligast på rörförstärkare och rörmikrofon, och i PA:t och man hör tydligt att det är samma ljud. Vi fick rådet utav en elektriker att prova en isolationstransformator (skulle "rena" elen) men detta hjälpte inte.

Vi har redan kollat om det skulle vara belysning som skulle kunna störa, men det är det inte. Och vi har tragit trefas från proppskåpet till både liverum och kontrollrum där det finns en elcentral i vardera rum.

//forum.studio.se/uploads/monthly_02_...50937_thumb.jpg

Det är någon slags värmecentral i lokalen under oss med en massa stora, dånande maskiner, kanske de stör på något sätt?

Någon kunnig som skulle kunna komma med hjälp?

Nån som skulle kunna kolla på det mot betalning?

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ni provat med en äkta 1:1 isolationstransformator och problemet är kvar så kommer det inte via elnätet utan via luften. Precis som Demonproducenten tror även jag på nån sorts eletromagnetisk störning typ radiovåg inom VLF området.

Kolla om ni hittar nån med spectrrumanalysator och koppla till en liten dipolanten och pejla vart det stör mest...

Problemet kommer dock att bli svårt att eliminera om det är en sådan typ av störning. 🙂

finns det nån butikslokal intill med larmbågar?
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni provat med en äkta 1:1 isolationstransformator och problemet är kvar så kommer det inte via elnätet utan via luften. Precis som Demonproducenten tror även jag på nån sorts eletromagnetisk störning typ radiovåg inom VLF området.

Kolla om ni hittar nån med spectrrumanalysator och koppla till en liten dipolanten och pejla vart det stör mest...

Problemet kommer dock att bli svårt att eliminera om det är en sådan typ av störning. 🙂

Faradays bur. Inte helt praktiskt kanske, men skulle ju vara rätt imponerande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade en sån på 80-talet när jag pluggade radioteknik. Det var finmaskigt kopparnät på alla väggar inkl dörrar och golv som var jordat.. Det funkade förvånansvärt bra. Trots att vi hade 2 st mellanvågsmaster 300 meter bort så blev det bara statiskt brus kvar då man stängde dörren. Men som sagt.. Vet inte hur stor replokalen är.. Kopparnät är dyrt och ett eläende att montera.. 😏

Faradays bur. Inte helt praktiskt kanske, men skulle ju vara rätt imponerande...
Link to comment
Dela på andra sajter

tror det var i manualen till toft atb borden det stod att man i bland brukar jorda i studios med en stor koppar plåt(1x1 meter) man gräver ner i marken under studion, ett par meter(3meter tror jag) ner. sedan drar man all jord dit.

men jag vet inte om det hjälper?

skulle det hjälpa om man spruvar ett lager gips sedan "tspeserar" hela studion med kopparplåt och sedan på med fler lager gips? det blir ju dyrt men OM man gjorde det skulle skärma av störningar? EDIT: svaret står nog i ilägget åvanför...

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. Det känns som om vi behöver få hit en vettig elektriker, blir nog lite svårt att lösa på egen hand.

Vart i skåne är det ?

Jag bor i Blekinge och har en gigantisk mellanvägsantenn inte långt från studion. Den kan ge störningar både av att man hör själva radioprogrammet men också att bärvågen går in i just gamla gitarrförstärkare och PA. Att felsöka är ett helvete då det inte faller under några som helst logiska ramar. Jag har några spolar som jag ibland kopplar in för att få bort störningar i signalkedjan.

Men värmecentralen under er kan mycket väl vara boven i dramat.

Link to comment
Dela på andra sajter

tror det var i manualen till toft atb borden det stod att man i bland brukar jorda i studios med en stor koppar plåt(1x1 meter) man gräver ner i marken under studion, ett par meter(3meter tror jag) ner. sedan drar man all jord dit.

men jag vet inte om det hjälper?

skulle det hjälpa om man spruvar ett lager gips sedan "tspeserar" hela studion med kopparplåt och sedan på med fler lager gips? det blir ju dyrt men OM man gjorde det skulle skärma av störningar? EDIT: svaret står nog i ilägget åvanför...

Jadå. Det räcker tillochmed att klä väggarna med aluminiumfolie.

Lova att posta bild om du gör det.. 😮 Space age-studio!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kom på att jag hade ett sånnt här problem ett tag när focusrite interfacet var på lagning. då körde jag en tillfällig lösning med billig rca kabel in i macens inbyggda kort. fick in radio då. men nu när jag kör focusrite interfacet och rikigt bra kabel är det borta. inte gjort nått åt elen.

jag menar ni kan ju ta dit 10 elektriker som inte fixar problemet om det sitter i audio prylarna altså om dom inte kann nått om sådannna gräjor. bästa är att hitta nån som kan båda delarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering:

Vi har gjort lite fler tester och det är endast på rörmikrofoner och förstärkare/gitarr som vi hör det på.

När vi kopplar rörmikrofonen till samma uttag som resten utav utrustningen (preamp, kompressor) så låter det inte längre. Kopplar vi i uttagen i liverummet så låter det. Dock så tar elrenaren bort detta ljud (Tufvasson - isolationstransformator)!

Vad gäller stärkare så spelar det ingen roll var vi kopplar in dem, de låter lika ändå. också med elrenaren. Även om man reampar gitarr låter det över linen. Särkilt singlecoil mickar, när man släpper strängarna.

Nån som blir klok på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering:

Vi har gjort lite fler tester och det är endast på rörmikrofoner och förstärkare/gitarr som vi hör det på.

När vi kopplar rörmikrofonen till samma uttag som resten utav utrustningen (preamp, kompressor) så låter det inte längre. Kopplar vi i uttagen i liverummet så låter det. Dock så tar elrenaren bort detta ljud (Tufvasson - isolationstransformator)!

Vad gäller stärkare så spelar det ingen roll var vi kopplar in dem, de låter lika ändå. också med elrenaren. Även om man reampar gitarr låter det över linen. Särkilt singlecoil mickar, när man släpper strängarna.

Nån som blir klok på detta?

Singlecoilmickar är extra känsliga för störningar så du har bergis nåt i luften den fiskar upp. Du nämde innan att ni hade en värmeanläggning under er. Känns som en rätt tippad kandidat till felkälla.

Ullared har billig aluminiumfolie ! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...