qpw Posted December 27, 2004 Share Posted December 27, 2004 hej tänkte övergå från en hårdvarubaserade synthmiljö till en laptop-baserad sådan. (spelar i coverband så det är ingen loopbaserad musik utan live). Är det någon därute som har erfarenheter av detta och som vill dela med sig av tips och råd så är jag väldigt tacksam. Ett antal frågor har jag: - PC eller Mac som laptop (lämplig konfiguration avs primärminne, diskar o övrigt) - val av ljudkort för lägsta möjliga latency - förslag på mjukvarusynthar och/eller samplerprogramvara. Det är smör-och-bröd ljud som jag använder: piano, elpiano, orgel, leadsyntljud a al minimoog. Jag skulle vilja komma åt en plattform som kan vara ljudmässigt i klass med hårdvarubaserade stagepianon från t ex Roland, elpiano a la Korg Triton m.m . (använder en triton 61 idag). Bästa hälsningar Peter (Jag är helt öppen för förslag när det gäller PC eller Mac så det behövs inga inlägg som försvarar varesig den ena eller andra plattformen :-)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HaraldS Posted December 27, 2004 Share Posted December 27, 2004 (edited) Jag har ingen erfarenhet av PC. Hör ibland gny från kollegor men andra säger att det spelar ingen roll. Jag kör alltså Mac och har ofta samma setup som du efterfrågar. Jag använder Reason som min enda rigg för tillfället med undantag för att jag för orgel använder Native Instruments B4 som enligt mitt tycke är det absolut bästa Hammondsubstitutet. En del på detta forum brukar dissa Reason för att vara ett program för glada amatörer. Lyssna inte på dem. Antagligen är de amatörer själva. Reason är ett utmärkt program att ha med sig på scenen och nästa version kommer att bli ännu bättre på just användande i realtid. Det finns dock ännu inte något riktigt bra akustiskt plano till Reason men för liveframträdanden finns det ett par som fungerar hyfsat. Clavinet, Würlitser och Rhodes finns däremot bra samplingar av. Själv har jag samplat mitt eget Rhodes och lagt in min Rasonrigg. Jag har själv en Mac PowerBook som är jävligt dyr och onödigt bra. Om du väljer Mac klarar du dig längt med en iBook för liveframträganden. mvh Edited December 27, 2004 by HaraldS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kill All Autotuner Posted December 28, 2004 Share Posted December 28, 2004 Ett antal frågor har jag:- PC eller Mac som laptop (lämplig konfiguration avs primärminne, diskar o övrigt) - val av ljudkort för lägsta möjliga latency - förslag på mjukvarusynthar och/eller samplerprogramvara. Det är smör-och-bröd ljud som jag använder: piano, elpiano, orgel, leadsyntljud En laptop som garanterat skulle gå att använda är Frost:s bärbara, kolla test av den i Studio (Novembernumret,tror jag) Den kostar någonstans kring 18000 helt ny, men då har du också generösa garantier. Då får du en optimerat PC klappat och klart från fabrik. Hårdisken är den snabbare varianten 7200varv. 99% av Laptops man köper idag har ett allvarligt prestandaproblem i.o.m. slöa hårddiskar på alt. 4200 eller 5600 varv. Mac är ju inte heller fel , men som sagt Hårddisken går inte snabbare än en standard PC-Hårddisk , så den måste helst bytas ut. Mac har ett klart handikapp,det finns inte lika många program att välja på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicNixon Posted December 29, 2004 Share Posted December 29, 2004 Man kan peta in 5400 rpm-diskar i Powerböckerna på Applestore. Det har jag i min just nu, och det är skillnad mot den på 4200. Jag kommer väldigt långt på den (har spelat in 8 kanaler samtidigt som jag spelat upp 16-20 kanaler). Samtidigt är det är en bra idé att ha en annan hårddisk för ljudet än den som systemet ligger på. Så med en snabb Firewire-hårddisk får man upp prestandan på sin bärbara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasJ Posted December 30, 2004 Share Posted December 30, 2004 som en pc älskare som man är så skulle jag rekomendera en frost burk... http://www.frostnetwork.net Link to comment Share on other sites More sharing options...
qpw Posted February 10, 2005 Author Share Posted February 10, 2005 Tack för alla tips. Har gått i "klinch" med en Frost Laptop. Var på Estrad där vi testade Frosten med ett extern M-Audio 410 Firewire interface och programvaran Galaxy Steinway 5.1 mot ett Roland Stagepiano FP5. Vi körde detta inne i deras PA-rum för att få en känsla för hur Samplingsprogramvaran skulle låta "live". Enligt mitt öra krävs det lite skruvande på eq etc på samplingsljudet för att det skall få samma "punch" som det som kommer från stagepianot. Vi kom tillräckligt nära för att jag tror att det kommer att fungera helt ok i livesammanhang. Vad vi också märkte vad att laptopen brusade högt när man drog på utsignalen i PA. Enligt Frost själva så beror det på att vi använde en vanlig stickkontakt som var jordad. Alternativen enligt Frost för att få bort bruset/brummet är att antingen a) köra ojordat eller 😲 använda DI-boxar mellan ljudkortet och mixern. Har inte hunnit utvärdera detta ännu. Det som talar emot att köra ojordat är ju naturligtvis om man råkar lira i lokaler med fukt (ute en sen sommarkväll t ex). Då kan det ju uppstår lite olustiga effekter... Peter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts