Jump to content
Annons

Funderar på att gå över till Mac och Logic


ramoand

Recommended Posts

Nu är jag så jävla trött på min värdelösa PC som aldrig funkar som den ska o mitt kassa Cubase som bara kraschar hela tiden så jag funderar på att gå över till Mac och Logic istället...

Det jag funderar på är hur mycket det skulle kosta mig.. jag e helt lost när det gäller vilken mac man skall ha... har kollat lite på mac 09/10 tråden men fick inte ut så jättemycket av det.

Skulle den här vara lämplig? Eller kan man komma undan billagre?

Det jag också funderar på är:

1. Kan jag använda de skärmar jag har till min PC idag på en Mac? Förutsatt att jag inte köper en iMac då...

2. Om man köper en Mac från applestore så kan man välja till logic express 9 för ca 2200:-, är det fullständigt logic? Eller måste man köpa det paketet för ca 5500:-?

3. Kan man öppna Logic 7 projekt i 9an och vice versa? Sångaren i bandet har nämligen logic 7. de e lite därför också som jag har tänkt gå över till mac för då kan jag öppna hans projekt på min dator o se hur han har mixat saker och ting..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu är jag så jävla trött på min värdelösa PC som aldrig funkar som den ska o mitt kassa Cubase som bara kraschar hela tiden så jag funderar på att gå över till Mac och Logic istället...

Det jag funderar på är hur mycket det skulle kosta mig.. jag e helt lost när det gäller vilken mac man skall ha... har kollat lite på mac 09/10 tråden men fick inte ut så jättemycket av det.

Skulle den här vara lämplig? Eller kan man komma undan billagre?

Det jag också funderar på är:

1. Kan jag använda de skärmar jag har till min PC idag på en Mac? Förutsatt att jag inte köper en iMac då...

2. Om man köper en Mac från applestore så kan man välja till logic express 9 för ca 2200:-, är det fullständigt logic? Eller måste man köpa det paketet för ca 5500:-?

3. Kan man öppna Logic 7 projekt i 9an och vice versa? Sångaren i bandet har nämligen logic 7. de e lite därför också som jag har tänkt gå över till mac för då kan jag öppna hans projekt på min dator o se hur han har mixat saker och ting..

1. Ja du kan använda dom skärmarna till en mac. Ibland kan det krävas adapter beroende på modell.

2. Logic Express är den mindre varianten av Logic men är fortfarande ett mkt kompetent Logic. Logic Studio innehåller em massa mer, finns att läsa på apples sida.

3. Ja du kan öppna Logic 7-projekt i Logic 9! MEN det går inte tvärtom. Alltså du kan inte öppna Logic 9-projet i Logic 7 eller 8!

Den burken du funderar på är alledes utmärkt val. Men precis som på PC så är ju fetade dator ju fetare projekt kan du köra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den datorn räcker till, och blir över! Grymt bra!

Det enda du bör skaffa till är en extern hårddisk för att spela in på.

övriga frågor:

1. Ja, skärmar är inga problem. Pasar både PC å Mac.

2. Logic Express är ett bantat Logic utan alla effekter och syntar och sånt. Köp stora... tycker jag!

3. Ja.

Edit: kill var visst lite snabbare...

Redigerat av hefu
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips om du vill kolla att datorn räcker till för dina behov, gå till en seriös musikffär och be om att få dema Logic och Mac. Se till att öppna lika mpnga instanser av ungefär samma instrument och pluggar som du kan tänkas använda. Rullar det på bra kommer du antagligen klara dig. Och antagligen kommer du få en lite bättre inblick i hur det fungerar att jobb i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte börja med Express. Det är ändå sinnesjukt prisvärt tycker jag och SÅN stor skillnad är det inte. Är typ en massa samplingar och suroundmöjligheter om jag inte missminner mig. Man kan ju alltid uppgradera Expressen till en Studio om man känner sig begränsad.

// J

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tackar för dom svaren ☺️

Men vad är mest värt att köpa då, iMac eller en PowerMac (eller vad dom nu heter, alltså burk utan skärm)? iMacarna verkar ju vara billigare, vilket jag tycker är rätt konstigt när de inkluderar skärm... Jag har ju 2 st 21" skärmar som jag kan använda.. fast då kanske man måste ha ett annat grafikkort som klarar 2 skärmar, det lär väl inte ingå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den datorn räcker till, och blir över! Grymt bra!

Det enda du bör skaffa till är en extern hårddisk för att spela in på.

övriga frågor:

1. Ja, skärmar är inga problem. Pasar både PC å Mac.

2. Logic Express är ett bantat Logic utan alla effekter och syntar och sånt. Köp stora... tycker jag!

3. Ja.

Edit: kill var visst lite snabbare...

Extern hårddisk, hur gör jag med den? Kör protools i macbook men har funderat på extern hårddisk men vet fasen varken hur jag kopplar eller hur den fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag så jävla trött på min värdelösa PC som aldrig funkar som den ska o mitt kassa Cubase som bara kraschar hela tiden så jag funderar på att gå över till Mac och Logic istället...

Inte för att vara sån, men du kanske skulle kunna få ordning på ditt Cubase - helt gratis?

Börja med att plocka bort freewarepluggar från dina projekt, försök sedan att identifiera vad som ställer till det, för jag gissar faktiskt att det är en plugg!

Jag använder Cubase drygt 40 timmar per vecka och har runt en crash per månad.

Om du skaffar dig lite bra rutiner, som att spara under nytt namn när du gjort något viktigt, så löser det mycket.

Kom ihåg att Logic också kraschar ibland. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara sån, men du kanske skulle kunna få ordning på ditt Cubase - helt gratis?

Börja med att plocka bort freewarepluggar från dina projekt, försök sedan att identifiera vad som ställer till det, för jag gissar faktiskt att det är en plugg!

Jag använder Cubase drygt 40 timmar per vecka och har runt en crash per månad.

Om du skaffar dig lite bra rutiner, som att spara under nytt namn när du gjort något viktigt, så löser det mycket.

Kom ihåg att Logic också kraschar ibland. 😄

Okej du har en poäng! 😉

Men jag har försökt med det mesta nu... o de funkar inte ändå. Dock så har jag inte provat att plocka bort alla freeware-pluggar. Får testa det! 😄 Menar du ta bort dom från projekten eller avinstallera?

En annan anledning till att jag vill byta till logic är att det är bättre än cubase i mitt tycke. Jag valde Cubase istället för logic för att jag fick det för halva priset (var student när jag köpte det) och hade jobbat med cubase sx3 tidigare. Dessutom så har sångaren i bandet Logic (dock nr 7) så jag tänkte att då kan jag ta hans projektfiler och öppna dom i lugn och ro hemma o på så sätt lära mig mycket om hur man skall mixa då han är mycket duktigtare än mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej du har en poäng! 😄

Men jag har försökt med det mesta nu... o de funkar inte ändå. Dock så har jag inte provat att plocka bort alla freeware-pluggar. Får testa det! 😉 Menar du ta bort dom från projekten eller avinstallera?

En annan anledning till att jag vill byta till logic är att det är bättre än cubase i mitt tycke. Jag valde Cubase istället för logic för att jag fick det för halva priset (var student när jag köpte det) och hade jobbat med cubase sx3 tidigare. Dessutom så har sångaren i bandet Logic (dock nr 7) så jag tänkte att då kan jag ta hans projektfiler och öppna dom i lugn och ro hemma o på så sätt lära mig mycket om hur man skall mixa då han är mycket duktigtare än mig.

Prata med varandra i stället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att du kör cubase 4? Det är ju inte så att cubase är ett dåligt program som kraschar mer än Logic... Hoppas du inser att det är något i din pc som strular och gör att cubase inte rullar som det ska.

En formatering och nyinstallation av windows, alla program, pluggar mm skulle nog göra susen om du frågar mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att du kör cubase 4? Det är ju inte så att cubase är ett dåligt program som kraschar mer än Logic... Hoppas du inser att det är något i din pc som strular och gör att cubase inte rullar som det ska.

En formatering och nyinstallation av windows, alla program, pluggar mm skulle nog göra susen om du frågar mig

Kör med cubase 5. har redan provat formatering och nyinstallation av windows alla program osv.. men det hjälpte inte 😛

Cubase drar ca 2,7 gb minne när jag kör ett projekt med ca 45 spår och 6 grupper.. är det normalt? svårt att säga kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju onekligen mycket. Men antalet spår i sig spelar ingen större roll. Audiospår spelas ju upp från hårddisken och att bara spela upp 45 spår är ju inte farligt. Det som drar cpu och minne är ju vst-pluggar och editeringar man gjort i spår. Man ska ju gärna bränna in editeringar för att avlasta minnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är datorn ren i övrigt då? behandlar du den som en värdig studiodator? 😕

Mac:ar har en tendens att bli husets lilla gulleplutt som sköts så väl för att dem är snygga att titta på, och det är dem, inget snack om det.

Pc har blivit lite av folkets smutsdator, där surfas det vuxensidor, tankas torrents, serier, filmer, spel, spelas wow, - ja du hajjar...

Pc är ju inte sämre än mac, det fattar ju vem som helst, hela den debatten är ju så fånig. En mac är ju ljusår snyggare att glo på som möbel. Jag tycker båda är lika bra men kör pc då jag helt enkelt inte tycker mac är prisvärt.

I takt med att användarbasen ac mac ökar så har dem snart säkert lika mycket spyware och virus och skit efter sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju onekligen mycket. Men antalet spår i sig spelar ingen större roll. Audiospår spelas ju upp från hårddisken och att bara spela upp 45 spår är ju inte farligt. Det som drar cpu och minne är ju vst-pluggar och editeringar man gjort i spår. Man ska ju gärna bränna in editeringar för att avlasta minnet.

Hur menar du bränna in editeringar? klippediteringar eller effekter typ EQ, kompressor osv..?

Är datorn ren i övrigt då? behandlar du den som en värdig studiodator? 😮

Mac:ar har en tendens att bli husets lilla gulleplutt som sköts så väl för att dem är snygga att titta på, och det är dem, inget snack om det.

Pc har blivit lite av folkets smutsdator, där surfas det vuxensidor, tankas torrents, serier, filmer, spel, spelas wow, - ja du hajjar...

Pc är ju inte sämre än mac, det fattar ju vem som helst, hela den debatten är ju så fånig. En mac är ju ljusår snyggare att glo på som möbel. Jag tycker båda är lika bra men kör pc då jag helt enkelt inte tycker mac är prisvärt.

I takt med att användarbasen ac mac ökar så har dem snart säkert lika mycket spyware och virus och skit efter sig

Haha jaa det tycker jag väl 😕 har typ officepaketet, msn, photoshop och reason 4 som andra program. Har inga spel eller liknande på datorn. Tankar ingenting, har inget torrentprogram på datorn.

Kan det vara så att mina minnen är för snabba? har 1600mHz till ett asus p6t deluxe v2 moderkort.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du bränna in editeringar? klippediteringar eller effekter typ EQ, kompressor osv..?

Haha jaa det tycker jag väl 😕 har typ officepaketet, msn, photoshop och reason 4 som andra program. Har inga spel eller liknande på datorn. Tankar ingenting, har inget torrentprogram på datorn.

Kan det vara så att mina minnen är för snabba? har 1600mHz till ett asus p6t deluxe v2 moderkort.

Klippediteringar, fades, crossfades - alla sådana edits lagras under "offline process history" under audio-menyn och ska genomföras av cubase i realtid såvida du inte bränner in dem. Det blir ganska mycket för stackars cubase om du har editerat mycket på 45 spår 😮 Du bränner in det genom att välja "freeze edits"

För snabba minnen vet jag inte - njae det måste vara något som strular till det för ditt cubase. Klart du ska behålla din pc och köra vidare på cubase 5. Det är ju någon konflikt som uppstått i din dator som antagligen är lättlöst

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Du åker på att byta BPM ibland 😉 .

För mig kostade det 6000 + ca 1100 + ca 6000 för en quadcore som även funkar som hackmac + äkta köpta mjukvaror. Det går det mä och behöver man inte midi så kan man reducera priset för mjukvara med ca 5300 och köpa Mixbus istället för Logic. Obs man får läsa på lite givetvis.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är datorn ren i övrigt då? behandlar du den som en värdig studiodator? 🙂

Mac:ar har en tendens att bli husets lilla gulleplutt som sköts så väl för att dem är snygga att titta på, och det är dem, inget snack om det.

Pc har blivit lite av folkets smutsdator, där surfas det vuxensidor, tankas torrents, serier, filmer, spel, spelas wow, - ja du hajjar...

Pc är ju inte sämre än mac, det fattar ju vem som helst, hela den debatten är ju så fånig. En mac är ju ljusår snyggare att glo på som möbel. Jag tycker båda är lika bra men kör pc då jag helt enkelt inte tycker mac är prisvärt.

I takt med att användarbasen ac mac ökar så har dem snart säkert lika mycket spyware och virus och skit efter sig

Vad du svamlar. Intressanta teorier med 🙂 Det mesta verkar du dock inte veta något om, hela smutsbiten är ett skämt va? 😄 Hoppas du inte menar det där på allvar.

Vad är prisvärt för dig egentligen?

Är det att köpa en CPU med högst klockfrekvens per krona? ELLER är det att köpa en arbetsstation som ger dig mest effektiv tid för det du vill hålla på med, alltså musiken?

Om det är det sistnämnda, då vinner mac alla gånger. 😉

On topic:

Jag gjorde precis som dig kära trådskapare. Konverterade från PC och Cubase till Mac och Logic för två år sedan ungefär, bästa jag gjort faktiskt. Så lycka till med bytet! Du kommer inte ångra dig.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Klippediteringar, fades, crossfades - alla sådana edits lagras under "offline process history" under audio-menyn och ska genomföras av cubase i realtid såvida du inte bränner in dem. Det blir ganska mycket för stackars cubase om du har editerat mycket på 45 spår 🙂 Du bränner in det genom att välja "freeze edits"

För snabba minnen vet jag inte - njae det måste vara något som strular till det för ditt cubase. Klart du ska behålla din pc och köra vidare på cubase 5. Det är ju någon konflikt som uppstått i din dator som antagligen är lättlöst

Lättlöst vet jag inte om det är.. har försökt få ordning på datorn sen i somras men inte lyckats... 😐

Ang. freeze grejen så provade jag det på ett av mina tyngre projekt nu med ca 45 spår (varav typ 10 är vst-instrument) men de hälpte inte. Cubase drog ändå lika mycket minne, ca 2,9 gb. I och för sig så freezeade jag bara 8 spår men de var de enda audiospår som jag hade editerat.

Nu upptäckte jag en annan grej med, när jag startar mitt Cubase 5.1 (utan att öppna ett projekt) så blir minnesbelastningen ca 840 mb. Om jag sedan öppnar mitt tunga projekt så går den upp till 2,9 gb och när jag stänger det så går den bara ner till 1 gb. När jag sedan då öpnnar samma igen så kraschar Cubase för då går den över 3 gb.

Jag köpte den näst största IMac med Logic 8 i våras. Jag gav nog 17000 för packetet tror jag. Mer än nöjd kan jag säga. Fattar inte att jag inte gjort det valet tidigar.

Kolin

Var köpte du den och var det med Logic Studio 8 eller Logic Express 8?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag så jävla trött på min värdelösa PC som aldrig funkar som den ska o mitt kassa Cubase som bara kraschar hela tiden så jag funderar på att gå över till Mac och Logic istället...

Det jag funderar på är hur mycket det skulle kosta mig.. jag e helt lost när det gäller vilken mac man skall ha... har kollat lite på mac 09/10 tråden men fick inte ut så jättemycket av det.

Skulle den här vara lämplig? Eller kan man komma undan billagre?

Det jag också funderar på är:

1. Kan jag använda de skärmar jag har till min PC idag på en Mac? Förutsatt att jag inte köper en iMac då...

2. Om man köper en Mac från applestore så kan man välja till logic express 9 för ca 2200:-, är det fullständigt logic? Eller måste man köpa det paketet för ca 5500:-?

3. Kan man öppna Logic 7 projekt i 9an och vice versa? Sångaren i bandet har nämligen logic 7. de e lite därför också som jag har tänkt gå över till mac för då kan jag öppna hans projekt på min dator o se hur han har mixat saker och ting..

Köp en i Mac och Logic Studio det är det värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på nya Imacen med i7 processorn lite dyrare kanske men på sikt ett bättre val.

Är det verkligen värt då? Jag hittar inte ens nån i7 på applestore.se. Jag läste på ett annat forum att den kostar runt 24000:-. det är 7000:- mer än den här som jag kollade på.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag personligen tror det för framtiden men annars så kostar den billigaste med i7 proppen som nedan om du väljer det alternativet dvs lite över 21000 spänn. Det borde ju iofs gå att uppgradera senare som det gör på en PC nu när båda plattformarna använder Intelprocessorer men det vet jag inte 100%. Borde ju iofs gå att kolla runt med folk om det är samma moderkort på alla och bara större skärm och bättre propp på dom värsta för det framgår inte helt klart på deras sida. Iofs så står det typ bara 8 gig och Core 2 Duo som alternativ på dom billigaste men det verkar ju långsökt att man skulle ha tagit fram ett speciellt moderkort bara för dom i alla fall för processorn när det gäller en modell i samma serie.

http://store.apple.com/se/configure/MB953S/A?mco=MTMzNzUzMjA

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen värt då? Jag hittar inte ens nån i7 på applestore.se. Jag läste på ett annat forum att den kostar runt 24000:-. det är 7000:- mer än den här som jag kollade på.

Jodå den finns. I den största iMac-modellen som har i5 och uppgraderingsbart till i7!

Annars väntar du tills nya Mac Pro dyker upp med Intel "Gulftown" Xeon i9! sexkärnigt skit! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer den med 2 * i9 oxå kanske? Det vore ju riktigt riktigt häftigt mums.

Ja förmodligen. Men man kan ju bara spekulera!

Eller så blir det väl nåt konstigt att Apple släpper fyra modeller typ

Xeon i7 8-core 2x2.66, 2x3.00, 2x3.20

och toppmodell i9 6-core 1x2.26 eller nåt?!

Fast vore ju nice med 2x3.20 Xeon i9!

12 kärnor! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...