Jump to content
Sign in to follow this  
Chriistiiaan

The Like - Dreamer on bus

Recommended Posts

Filnamn: The Like - Dreamer on bus

Av: Chriistiiaan

Skickad: 3 Nov 2009

Kategori: Pop/Country

Får se vani tycker om den här demon då, själv tycker jag att den är lite bättre än de andra som vi har lagt upp på sidan :) men ni kanske tycker annorlunda.

Som vanligt vill vi ha ärlig feedback och kontruktiv kritik så att vi kan förbättras :unsure:

Tack!

Klicka här för att ladda ner filen

Annons

Till att börja med skulle jag ha städat mixen en hel del! Du skrev att det var en demo, men det ursäktar inget! ^_^

Vet du inte vad du ska göra riktigt?

Ett bra tips är att ta en låt du gillar ljudet hos och börja skruva där efter!

Jag skulle skurit bort mycket lågfrekvent på sången och pillat upp den lite i de högfrekventa delarna, för att få den att bli lite tydligare.

Min prio-lista ser ut så här:

1. Sång

2. Trummor/Bas (beror lite på hur låten är uppbyggd, men oftast trummor på andra platsen)

3. Bas/Trummor (som ovan, men oftast bas på tredje platsen)

4. Gitarrer och annat

Mitt tips för att göra det enklare att vilja lyssna på låten är att städa i det lågfrekventa och göra sången tydlig, då blir det enklare att höra och kolla på annat sedan!

Gillar låten. Sången är rätt bra också, men det är väldigt mycket slask på sångspåren. Jobba lite med mikteknik och dynamik-pluggar.

Mixen över huvud taget är väldigt grötig. Det låter nästan som ni spelat in allting simultant med en enda mik. Bra låt, men mixandet behöver slipas på.

Gillar låten. Sången är rätt bra också, men det är väldigt mycket slask på sångspåren. Jobba lite med mikteknik och dynamik-pluggar.

Mixen över huvud taget är väldigt grötig. Det låter nästan som ni spelat in allting simultant med en enda mik. Bra låt, men mixandet behöver slipas på.

Tack för kommentaren!

Ja, asså vi har inte så bra grejer att spela in med så därför är det inte så bra kvalité , vi e inteså bra på att mixa å sånt så det e drf det blir så. Vi spelar in med en mobiltelefon liksom :P

Vi tänker mest på själva låten, texten och melodierna B)

Men nu har vi faktiskt köpt litebättre grejer så vi hoppas att nästa demo blir bättre :)

Tack återigenför att ha gett oss feedback :D

Vi spelar in med en mobiltelefon liksom :P

Que? :lol: I så fall ska ni ju ha en eloge för att få det att låta riktigt bra efter omständigheterna.

Que? :mellow: I så fall ska ni ju ha en eloge för att få det att låta riktigt bra efter omständigheterna.

Tackar,tackar .

Vi får se till att köpa någong mikrofon , några tips kanske ? ^_^

Tackar,tackar .

Vi får se till att köpa någong mikrofon , några tips kanske ? :P

neumann u 47 maybe :P

Känns som om att uttalet är något som behövs jobba på, sen blir sången lite för ostrukturerad en bit in i låten.

Nu sitter jag med ett par kassa laptophögtalare så jag hör inte mixen nog för att kritisera. Men jobbar ni på sången så kan den här låten nog bli sweet. Kanske trappa ner lite i tempot på sången oxå. Kan va värt att pröva iallafall.

Får man fråga vilket program ni använder?

Lycka till.

Känns som om att uttalet är något som behövs jobba på, sen blir sången lite för ostrukturerad en bit in i låten.

Nu sitter jag med ett par kassa laptophögtalare så jag hör inte mixen nog för att kritisera. Men jobbar ni på sången så kan den här låten nog bli sweet. Kanske trappa ner lite i tempot på sången oxå. Kan va värt att pröva iallafall.

Får man fråga vilket program ni använder?

Lycka till.

Ja, jag vet sången kan bli mycket bättre, vi får jobba på det. Mixen e som alla andra sa, den e lite grötig och sången känns väldigt konstit upplagd, så vi kanske spelar in låten igen.

Jag hade tänkt på det där med tempot också så det kommer vi försöka fixa.

När vi spleade in den här låten , gjorde vi pianot, basen och trummorna med fl studio och så spelade vi in gitarren och röster med en mobitelefon :o. Sedan la vi allt i Magix Music Maker och så mixade vi låten där. och sen var det färdigt . Så det kan ju förklara att det blev som det blev.

Numera använder vi bara magixmusic maker och spelar in pianot genom MIdi , gitarren med en gitarrmikrofon och trummorna och basen gör vi också genom midi . Sången fortsätter vi spela med en mobiltelefonen eller så använder vi en vanlig headset ^_^

Ajt. Tyckte det kändes lite FL över det hela :D Känner inte till Magix Music Maker.

Istället för att köpa en mick borde ni kanske investera i ett inspelningsprogram, en LE version får ni väl för någonstans mellan 1000-2000kr. För micken ni använder verkar duga fint till ett demo iaf.

Men rent krast tror jag det är både smidigare att spela in och redigera i t.ex Cubase som oxå har bättre pluggar och effekter från start. Sen så är nätet fullt av gratis pluggar och virtuella instrument (VST).

Men o andra sidan har ju Basshunter suttit och nötat i FL Studio och tydligen gjort det bra.:lol:

Ajt. Tyckte det kändes lite FL över det hela :) Känner inte till Magix Music Maker.

Istället för att köpa en mick borde ni kanske investera i ett inspelningsprogram, en LE version får ni väl för någonstans mellan 1000-2000kr. För micken ni använder verkar duga fint till ett demo iaf.

Men rent krast tror jag det är både smidigare att spela in och redigera i t.ex Cubase som oxå har bättre pluggar och effekter från start. Sen så är nätet fullt av gratis pluggar och virtuella instrument (VST).

Men o andra sidan har ju Basshunter suttit och nötat i FL Studio och tydligen gjort det bra.:)

Ja, asså Magix Music Maker funkar ungefär som cubase , den har massa effekter och massa instrument så jag tkr det duger.Så det e bara koppla in min keyboard och spela de instrumenten jag vill ha :)

Fl använder jag bara när jag ska göra trummorna .

Jag kolla lite mikrofoner men man måste tydlien ha ett ljudkort me phantomatning och det hela skulle då kosta 3000 spänn :P

Hur spelar du in då?

Ja, asså Magix Music Maker funkar ungefär som cubase , den har massa effekter och massa instrument så jag tkr det duger.Så det e bara koppla in min keyboard och spela de instrumenten jag vill ha :D

Fl använder jag bara när jag ska göra trummorna .

Jag kolla lite mikrofoner men man måste tydlien ha ett ljudkort me phantomatning och det hela skulle då kosta 3000 spänn :mellow:

Hur spelar du in då?

Ok! 3000 kr för båda ljudkort och mick?

Mitt ljudkort är Mbox 2 kostar litegrann men det känns överkomligt när man får ProTools LE på köpet. Sen så har jag oxå Logic 8 som jag kör mest med. Har ingen mick utan kör bara in elgitarr och sen som du andra prylar med midikeyborad.

Sång läggs på annat håll om det ska :)

Ok! 3000 kr för båda ljudkort och mick?

Mitt ljudkort är Mbox 2 kostar litegrann men det känns överkomligt när man får ProTools LE på köpet. Sen så har jag oxå Logic 8 som jag kör mest med. Har ingen mick utan kör bara in elgitarr och sen som du andra prylar med midikeyborad.

Sång läggs på annat håll om det ska <_<

Ja,precis . 3000 för mik , ljudkort och mikstativ .

aha najs, nu kommer det lite frågor här,

Hur mycket kostade hela paketet ? är det svårt att hantera protools ? Kopplar du bara in elgitarren i ljudkortet eller ?

Kan inte du skicka något som du har gjort för att få höra hur kvalitén är? :(