Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej! Jag har precis varit och köpt en iMac 27" med 8gig ram-minne och tänkte bygga en enkel studio kring denna.

Jag vill spela in framförallt gitarr och sång och letar efter ett prisvärt ljudkort.

Vad jag hört är firewire att föredra? Min dator har firewire.

Jag har en elgitarr och en halv-akustisk gitarr som jag vill spela in.

Några tips på externt ljudkort? Hade tänkt mig runt 2000? Får man nått vettigt för det? Vill helst inte tumma på inspelningskvalitén allt för mycket.

Min plan är att lära mig Logic.

Är extremt tacksam för alla tips jag får!!!!

/J

Annons
Posted

Ska ställa en liten mer konkret fråga. Vilket hade ni tagit?

1. Begagnad Focusrite Saffire LE för 1500kr

2. MAudio Firewire solo nytt för 2300kr

3. TC Electronics Konnekt 6 nytt för 2300kr

(köper dock dom nya prylarna ex moms så det blir lite billigare)

Är min dator tillräcklig eller bör jag uppgradera något i den?

Mvh

J

Posted

Behöver du spela in gitarren samtidigt som sången?

Ett Apogee One kostar drygt 2500:- och ger dig hög kvalitet på mikpreamp, instrumentingång för att lajna en gitarr och funkar ypperligt med din Mac. Med syskonet Duet kan du koppla in gitarr och sångmikrofon samtidigt, men då kostar det också betydligt mer.

Av dina alternativ låter den begagnade Focusrite Saffire LE:n som ett bra val.

Saffire har rätt prislapp och har det du behöver, M-Audio lägger tyvärr inte lika mycket energi på sina Mac-drivrutiner och när det gäller Konnekt 6 har jag hört 50% höja det till skyarna av lovord och 50% slita sitt hår i frustration.

Posted
Jag har upptäckt, trist nog, att det finns många här som tycker att det är deras livsuppgift att tala om för "nybörjare" att deras frågor är för dumma eller att de är lata för att de inte söker i andra trådar efter svar. Som tur var så fanns ju du här idag.

Det är smidigare, och kan förhindra nya, troligtvis onödiga, trådar om man hänvisar till andra. Hjälpsamma tycker jag många är, och det är bättre att dela kunskap och ge förståelse, än att bara säga vad som är bäst. 😛

Posted (edited)
Jag har upptäckt, trist nog, att det finns många här som tycker att det är deras livsuppgift att tala om för "nybörjare" att deras frågor är för dumma eller att de är lata för att de inte söker i andra trådar efter svar. Som tur var så fanns ju du här idag.

Så vitt jag märkt den senaste veckan eller så har du varit en av de som bidragit till en taskigare stämning när du bara knatar omkring bland trådarna och klagar på att alla är dryga och ohjälpsamma. Tror din inställning har mer med dig själv att göra än forumet, jag med många andra har inte alls haft några problem med att få hjälp på det här stället.

Edit: On topic, Apogee är ju känt för att göra bra saker till Mac, men vill du ha två mikingångar går Dueten lös på ca 4500. Så Saffire LE verkar ju helt klart som ett vettigt alternativ! Kanske går att hitta Dueten beggad också och komma ner en hyfsad bit?

Edited by Fertan
Posted

Focusrite Saffire LE kostar ju bara 400kr mindre än vanliga Saffire. Är det korkat att köpa det billigare eller räcker det för mig? Är det någon skillnad kvalitémässigt eller?????? Tack som faan för alla svar jag fått! Kommer hänga mycket på det här forumet framöver!

Posted

Saffire har inbyggd DSP, VST/AU-pluggar som använder denna DSP, 2 mik/line/instrument-ingångar och 8 utgångar (7.1 surround).

Saffire LE har ingen DSP, samma svit av pluggar fast de tynger på datorns CPU istället, 2 mik/line/instrument-ingångar, 2 extra ingångar (In 3+4) och 6 utgångar (5.1 surround).

Själv tycker jag att de effekter som följer med inte är några höjdare, så jag skulle inte använda dem och DSP:n därmed inte komma till användning. Då föredrar jag LE som ger 4 ingångar istället.

Posted

Om du inte har bränt alla pengarna på din nya Mac så tycker jag du ska investera i ett dyrare och bättre ljudkort. Fråga mig inte vad för det finns andra här som kan mycket bättre än mig. 😄

Posted
Om du inte har bränt alla pengarna på din nya Mac så tycker jag du ska investera i ett dyrare och bättre ljudkort. Fråga mig inte vad för det finns andra här som kan mycket bättre än mig. 🙂

Hej! Jag har verkligen ingen koll men vill ha något prisvärt. Har hört många säga att Focusrite är bra...

Men är det så att det inte blir särskilt bra med det vill jag givetvis inte köpa det. Jag vill bara kunna spela in gitarr och sång med relativt bra ljud...

Är det korkat att bara lägga 2500 på ljudkortet menar du?

Tack

J

Posted (edited)

Tack Linus. Du verkar ha bra koll. Hur mycket tror du man bör lägga på en mic som gör ljudkortet rättvisa? Kan jag använda samma mic för sång och gitarr?

Min halv-akustiska har visserligen utgång för att koppa till förstärkare så det kanske är den jag bör använda?

Tack

Edited by Johanat
Posted

Först vill jag nog vända på frågan, hur mycket har du råd att lägga ut på ljudkort+mik?

Du ville ha relativt bra ljud och det har du verkligen i Focusrite-kortet.

Men om du vill ha 'ännu lite lyxigare kvalitet' så finns det fler alternativ också, kolla mitt första inlägg i tråden.

En stormembranare är en bra allroundmik för studion och funkar både på sång och gitarr. Röde NT2A är inte dyr och håller för väldigt mycket.

Posted
Först vill jag nog vända på frågan, hur mycket har du råd att lägga ut på ljudkort+mik?

Du ville ha relativt bra ljud och det har du verkligen i Focusrite-kortet.

Men om du vill ha 'ännu lite lyxigare kvalitet' så finns det fler alternativ också, kolla mitt första inlägg i tråden.

En stormembranare är en bra allroundmik för studion och funkar både på sång och gitarr. Röde NT2A är inte dyr och håller för väldigt mycket.

Tja Linus! TACK för din hjälp. Jag kör nog på Focusrite Saffire LE. Ska dra och inhandla det imorgon på Jam i Sthlm.

Jaha man måste lägga nästan 3000 för att få en bra mic...jag trodde jag skulle komma undan runt 1000kr.

Är detta skräp eller?

http://www.jam.se/produkt/Mikrofon-och-til...krofon!.jam

Ekonomin är för övright ganska tight.

Posted

Någon sa att man inte får några bra svar på detta forum. Linus har get bra svar. Tror att du blir väldigt nöjd med Focusrite men det är upp till dig. Skulle dock avråda från TC inte för att det är dåligt när det fungerar. Har dock en kompis som har haft stora problem med TC och även hört många liknande historier på nätet.

Då det gäller mickar är det en djungel och Linus förslag är bra. Jag är dock inte säker på att en mer traditionell mick som NT2A alltid är bäst. Tycker att du även borde titta på Röde NT3 som även är billigare. Har använt denna en hel del hos en kompis och i min värld är detta mycket mick för pengarna.

Du bör dock undvika vissa billiga kondensatormickar som tar upp mycket rum och diskant och dessutom kanske har mycket egenljud. I dessa fall är ofta en dynamisk mick bättre.

Posted

gällande mickar, så slår jag ett hårt slag för Line Audio CM3:orna, funkar kanon till akustiska instrument, två sådana och du kan få ett riktigt trevligt ljud på gitarren (eller va du nu ska spela in) 😱

Posted

Jag tycker jag har fått riktigt grymma svar. Har verkligen 0 koll liksom!

Line Audio CM3 ser riktigt intressanta ut och en lockande prislapp. Men du menar att jag måste ha 2 st?

MXL V67G hittar jag ingenstans, var säljs dom i Stockholms området?

Ytterligare en nybörjarfråga. BRUS? Beror brus vid inspelning på micken eller ljudkortet eller en kombination eller vad är det som skapar brus i inspelningen?

Åter igen tack alla för hjälpen...

Posted
Tycker att du även borde titta på Röde NT3 som även är billigare. Har använt denna en hel del hos en kompis och i min värld är detta mycket mick för pengarna.
Absolut, jag använder NT3 flitigt i jobbet och också M3 därhemma.

CM3 låter kanon på gitarr och är väldigt billig. Men jag skulle inte sätta den på sång.

Majoriteten av 'bruset' du kommer att höra beror oftast inte på ljudkort/mikrofon men på akustiken i ditt rum.

Mikrofonen kommer att plocka upp varenda sus och dus från väggelement, fläktar, datorer osv.

Posted (edited)
Line Audio CM3 ser riktigt intressanta ut och en lockande prislapp. Men du menar att jag måste ha 2 st?

Måste och måste, men jag brukar micka upp gitarr/mandola/ nyckeharpa osv. med en på ca 12:e bandet, sen en bakom stallet, riktat mot ljudhålet. Den mick som är vid halsen tar upp "basigare" frekvenser och stallmicken tar upp diskanten, då kan man blanda dom och få ett bra ljud 😄 Å med tanke på priset (995-1300 kr/st) så vet inte jag vad man ska hitta som spöar dom i den prisklassen. Har testat b1:or, tsm mt87, och liknande (i samma prisklass) och för mig blir det självklara valet CM3.

EDIT;

skrifvel...

Edited by Umemagnus
Posted
Jag tycker jag har fått riktigt grymma svar. Har verkligen 0 koll liksom!

MXL V67G hittar jag ingenstans, var säljs dom i Stockholms området?

Ytterligare en nybörjarfråga. BRUS? Beror brus vid inspelning på micken eller ljudkortet eller en kombination eller vad är det som skapar brus i inspelningen?

Åter igen tack alla för hjälpen...

Brus kan bero på en hel del saker. Ljudkort, kablar, ström, mikrofon, instrument (missade säkert något nu med). Sen finns det mängder av prylar som kan skapa BRUM och andra störande ljud.

Posted

Linus sa :

Absolut, jag använder NT3 flitigt i jobbet och också M3 därhemma.

Jag rekommenderar absolut NT3 men jag fick ett hjärnsläpp och jag menade egentligen den ännu billigare M3. Jag tror att den är ungefär i samma prisklass som en CM3.

Har själv ett par CM3 och tycker att det är dugliga och bra mickar men till sång skulle jag definitivt välja Röde M3.

Posted (edited)

Japp då har man kommit hem. Blev ett Focusrite Saffire. Det vanliga. LE va slut. Fixat kablar, nya strängar och lånad en bra mick. Men tror ni Firewire kabeln passar då? NEEEJ! Nya iMac har visst Firewire 800, vilket är en ny kontakt...KUL!

Vet någon om det går att koppla in gitarr och lurar i det och köra utan dator typ??

Edited by Johanat
Posted
Men tror ni Firewire kabeln passar då? NEEEJ! Nya iMac har visst Firewire 800, vilket är en ny kontakt...KUL!

Haha, råkade jag ut för med min nya macbook pro också 😄 , fast fördelen är att det är bakåtkompatibelt och det finns kablar som är övergångar mellan fw800 och fw400. Dessutom har du ju mycket bättre prestanda om du kopplar in flera fw-enheter, så det är nog bara att små-le åt problemet.

Vad gäller mickar så har jag hört att Røde NT2a skall tåla höga ljudtryck, t.ex närmickad gitarrförstärkare, det skulle ju göra den till ett bra allround-alternativ i hemstudion (fast i dyraste laget)? Jag hoppas att någon kan bekräfta det. Jag har ingen aning om det även gäller övriga Røde-mickarna??? Jag funderar själv på att köpa en Røde NT2a just av den orsaken.

Nåja lycka till, och se till att komma iväg och köpa en övergångskabel mellan fw800 och fw400!

/Johan

Posted

Vill tacka alla som hjälpt mig...! Speciellt karut4, han har verkligen tillfört mycket i diskussionen. Tack karut4!

Ni andra som gett vettig information ska också ha ett stort tack.

/Johan

Posted

Rensat. Håll tråden till ämnet och hoppa inte på folk som försöker hjälpa. Hur svårt är det att förstå?