Jump to content
Annons

Monitorer för max 10000kr


absorb

Recommended Posts

Ska som rubriken lyder köpa nya monitorer och har budget på runt tiotusen helst under.

Har kollat på Adam A7, Mackie Hr264 MKII dock inte lyssnat på nått av paren än bara fått höra bu och bä av en del bekanta ..

Någon lyssnat på eller jobbat med JBL LSR 4326 ?

Vad tycker ni ? tips och tankar skulle uppskattas.

Jag håller på med techno. house, musik i den genren. Sitter nu med mina snart 10 år gammla Spirit - Absolute Zero

/micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Från dina nuvarande monitorer så blir det nog ett bra lyft vilka du än väljer i det prisläget som du är ute efter. 😄

Jag rekommenderar förstås A7 - men samtidigt kanske du behöver ha större alternativt en sub (kanske A5 + sub) om du kör mycket med djupa basar...

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe ja det är dax för en update, dock har dom funkat helt ok har producerat en del skivsläpp iaf .. 😐

Angående A7 hur är det med basen i dom, enligt en halv bekant så är den lite tunn samt att dom inte orkar när man dra på lite volym.

Sitter i ett rum i vår lägenhet,lite avlångt ca 12,5 kvadrat

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas att du vet att rummet är viktigare än dina studiomonitorer när det gäller slutresultatet? Fast med den rumstorleken skulle jag faktiskt rekommendera Adam A7

Ta gärna en titt i Crunchers tråd då han byggde ett rum för bra lyssning likande ditt rum i storlek. Check out https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

hehe ja det är dax för en update, dock har dom funkat helt ok har producerat en del skivsläpp iaf .. 😐

Angående A7 hur är det med basen i dom, enligt en halv bekant så är den lite tunn samt att dom inte orkar när man dra på lite volym.

Sitter i ett rum i vår lägenhet,lite avlångt ca 12,5 kvadrat

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå har läst många intressanta trådar och sidor...

Problemet är dock att rummet jag sitter i lär göras om till barnkammare inom snar framtid, alltså inge ide att göra nå större ingrepp tyvärr.

Men får man tid, pengar och ork så får man hyra sig en studio lokal i framtiden. men lär nog få samsas/bråka i vardagsrummet med sambon 🙂 hehe

Dom flesta verka rekommendera Adam A7, lär försöka lyssna på ett par då.

Jag hoppas att du vet att rummet är viktigare än dina studiomonitorer när det gäller slutresultatet? Fast med den rumstorleken skulle jag faktiskt rekommendera Adam A7

Ta gärna en titt i Crunchers tråd då han byggde ett rum för bra lyssning likande ditt rum i storlek. Check out https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har valt en bra prisklass. Du lär inte behöva dyrare iaf.

Det jag verkligen rekommenderar är att du lyssnar på de modeller du är intresserad av. För dina öron är viktiga i sammanhanget.

Alla monitorer låter olika, och färgar olika. Det gäller att hitta det du gillar och sedan lära dig de monitorerna bra.

T.ex kan den ena monitorn ha överdriven bas, vilket då resulterar i att dina låtar bli för tunna i basen.

Samma sak åt andra håller, de spelar otroligt tunt i basen, du överdriver den i dina låtar för att få fram den. Sen smäller du ut membranen ur andras anläggning 😛

Aja lite överdrivet men du fattar.

Lyssna, granska, avgör, köp.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Folk är ivriga att rekommendera Adam A7, och inget fel med det, det är säkert bra monitorer. Men jag tycker du/ni borde ta en ordentlig koll på Focal solo 6 be innan ni bestämmer er.

Finns tonvis att läsa om dessa monitorer på exempelvis gearslutz, där de även jämförs med Adam. Jag är fullt medveten om att lyssning är subjektivt och jag säger inte att Focal är "bättre" än Adam, men efter att vad jag läst så står Focal som en klar vinnare mellan dessa två.

Finns billigt på exempelvis Thomann (runt 9000 kr).

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Folk är ivriga att rekommendera Adam A7, och inget fel med det, det är säkert bra monitorer. Men jag tycker du/ni borde ta en ordentlig koll på Focal solo 6 be innan ni bestämmer er.

Finns tonvis att läsa om dessa monitorer på exempelvis gearslutz, där de även jämförs med Adam. Jag är fullt medveten om att lyssning är subjektivt och jag säger inte att Focal är "bättre" än Adam, men efter att vad jag läst så står Focal som en klar vinnare mellan dessa två.

Finns billigt på exempelvis Thomann (runt 9000 kr).

/Jon

+1 för Focal. Bra monitorer!! Fast jag föredrar Adam A7:P

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...