Jump to content
Annons

Sidechaining in Cubase


RCK (oregistrerad)

Recommended Posts

RCK (oregistrerad)

Aloha

Ännu en nyb-fråga

Håller på med ett test - att försöka få Sångspåret att "sidechain kompressa" (hmm) ett annat spår, ett spår som idag innehåller midi-gitarr .

Har gjort följande:

1 skapat Group (Quad)-spår och lagt till 2 sub-kanaler (1 Stereo + 1 Stereo L+R)

2 För Gruppkanalen satt Insert till en Sidechain kompressor (slim slow slider-typen)

3 Som utkanal för Gitarrspåret angett Grroup -> Stereo

4 Skickat en Send för Sångspåret till Group -> Stereo L+R och dragit upp stapeln till 0...

5 Startar låten och öppnar Sidechain-pluggen och testar att ratta lite - och visst får jag förändringar, men får inte till dippen på Gitarrspåret, mer en jämn sänkning överlag

Något fundamentalt fel jag gör?

Till saken hör att jag inte kunde välja SideChain Stereo (finns 2 alt för aktuell plugg) utan bara Mono, och det verkar som om det påverkar Gitarrens ljud när det går via Grp-kanalens stereo, känns som om Guran blir mono-fierad.

Ngn trevlig, lättsam och kanske duktig som har tips på felsökning alt. bättre sätt att SideChaina

PS Arbetar i SX3

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
RCK (oregistrerad)
Har du rattat på release och attack? Det låter som om du har en för lång release

Fick det att funka nu, felet jag gjorde var nog att jag försökte mig på att applicera denna teknik på ett projekt som redan innehöll ett antal OUT-kanaler, FX- och Group-kanaler etc. Var bara förvirrande, och mixern ser ut som en cockpit i en Airbus 320...

Startade nu om med ett tomt projekt och la till just dom spår som skulle vara inblandade i denna Side chain-kedja - 1x midi, 1xAudio, 1xGroup (Quadro inkl 2 sub-bussar)

"Börja med det enkla, och fortsätt därifrån" är nog en devis jag ska följa hädanefter.

Proceduren för hur jag applicerade side chain-kompressionen var annars densamma som jag beskriver ovan, men gjorde det bara enklare för mig...

Tack för responsen iaf, jp80x0...

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...