Jump to content
Annons

Knaster i lurarna


RCK (oregistrerad)

Recommended Posts

RCK (oregistrerad)

Hej gott folk, vet inte om detta är rätt forum, men jag chansar

Har ett problem med med mitt ljudkort, eller snarare ljudet ut i

Ljudkortet är ett Phonic Firefly 302 (firewire till Laptop) och jag har bla kört Cubase LE, med en del VSt's, men jag är osäker på om det spelar roll

Saken är den att det knastrar och har sig i hörlurarna (hörlursutgången på ljudkortet) och även om jag kopplar in dom för en koll i ngn av de två Analoga utgångarna på baksidan (Tror det kallas telejack) fast då är ju ljudnivån mkt lägre (ska väl vara så utan förstärkning på dom utgångarna)

Är det ngn som har en generell idé på vad det kan vara, eller behöver jag testa med vissa konfigurationer/inställningar i Cubase? Mkt VST's med mkt minnesanvändning kontra få VST med mindre minnesanv?

Min misstanke är att det kan vara för lite minne, men jag har egentligen ingen aning, men knastrar gör det.

TAck på förhand

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det troligaste är att ditt problem är att du har ställt in för låg latency. Har du lägre latency inställd än vad datorn orkar med, så får du nämligen en massa knaster och sprak.

Link to comment
Dela på andra sajter

RCK (oregistrerad)

Tack Claes, kan kanske vara så. Har en bärbar av modell IBM Lenovo (2 GB minne, 1.66 GHz) - ingen monsterdator direkt, och miljoner processer igång, men släcker ner så mkt jag kan.

Tyvärr så är det samma dator jag använder i mitt jobb, och som Systemutvecklare blir det många processer.

Men med den PC:n, vad kan rimlig Latency vara - inte kul med för hög heller, då går det ju inte att spela in via MIDI-keyboardet heller, men inser ju att då får jag antingen leva med knastret, höja buffern eller skaffa snabbare PC (håller dock på att sätta upp en annan Lap enbart för musik = strippar bort 99% (?) av alla onödiga processer, t ex A-Virus etc)

Men var ställer man Latencyn korrekt. Vet att jag kan göra det i Device Manager, men finns ju även en del Buffer-inställningar i kontrollpanelen för mitt Firefly???

Device Manager -> VST Audiobay påvisar en Input Latency = 2.698 ms och för Out = 2.721, och jag tror att det räknas som låg latency, kanske boven i mitt drama...

Bifogar en Skärmdump för Firefly:ens kontrollpanel, där jag tror att man ska ändra...

Men det är väl skillnad på Midi-Latency (midi-keyboard -> Sequencern) och Audio (Sång i Mick -> Audio Track i Sequencern) ???

/Rickard

PS Bifogar en skärmdump om nån kan titta på den, för Firefly:ets kontrollpanel, misstänker att Asio Buffer Depth ska höjas... DS

post-22806-1255125023_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Upp till omkring 10ms brukar de flesta kunna leva med. Hjärnan är väldigt anpassningsbar när det gäller så pass små fördröjningar, så även om det känns lite fel i början, så vänjer man sig. Att köra så lågt som du har om man inte har en väldigt kraftig dator, är att be om problem - speciellt om man lägger lite plugineffekter och VSTi också...

Antivirus är ingen höjdare på musikburkar, speciellt inte om det är Norton... NOD32 är en virusdödare som brukar gillas av musiker, om man nu tvunget måste ha sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

RCK (oregistrerad)

Ok, jag får testa mig fram och ställa upp Latencyn - Asio Buffer Depth misstänker jag. Men vad innebär de andra två inställnigarna: Isochronous Streaming och WDM Sound Buffer Depht.

Och visst har jag tunga Pluggar: Virtual Guitar/Bassist och Kore 2, och då inser jag ju också att 2GB är för lite minne, och att det blir perfekt att avsätta en särskild maximalt strippad burk för musiken...

Tack för hjälpen (undrar om det var du som svarade på mina andra frågor, igår tror jag det var - angående tips på bas & trumpluggar???)

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det var nog jag som svarade där också. Jag brukar vara snabb på avtryckaren... 🙂

ASIO är det som brukar användas, men du måste nog prova dig fram till vad som är lagom i inställningarna. Vid mix kan du köra på högsta latency för att ge datorn lite andrum, eftersom allt ju blir lika mycket fördröjt då, så att det inte spelar någon roll - men vid inspelning vill man förstås ner så långt det går...

Med 32-bit OS får du inte tillgång till mer än strax över 3GB RAM även om du sätter in 4GB (och du måste då aktivera 3GB-switchen i XP), men det kan ju vara en hjälp om du kör mycket med streamande ljudbibliotek, eftersom samplingarnas positioner på hårddisken mappas upp i RAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

RCK (oregistrerad)

Lysande egenskap, snabb på avtryckaren, åtminstone i dessa sammanhang 🙂 :)

Jag får tacka för alla tips och råd. Och btw, har testat demon för Addicitive Drums, och den lät MKT bra, och var lättanvänd, dessutom en massa midi-grooves - förmodligen samma med de andra liknande trum-"verktygen"... Gillade A Drums...

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...