Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2009 del 3


Fidden

Recommended Posts

Annons
  • Svar 17,7k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Overkill

    2244

  • Fidden

    2211

  • Dingbats

    2079

  • debatt

    1569

Postat mest i detta ämne

Jo, därför det heter rock. 😉 Led Zeppelin har ju massa att göra med indierock! The Raconteurs låter precis som Zeppelin i flera låtar! Det är ju inte direkt liksom rock som i AC/DC-rock med feta distgitarrer som riffar mot varandra, det är ju långt ifrån vad Led Zeppelin spelar.

Men Raconteurs är inte alls samma sak som BSS! Grovt indelat i två olika sorters indierock:

Rockindierock:

The Raconteurs

The Sounds

Franz Ferdinand

The Strokes

Popindierock:

Arcade Fire

The Decemberists

Broken Social Scene

Det är som en steglös skala mellan rock----------------indierock-----------------indiepop. Raconteurs ligger vänster om mitten, BSS ligger höger om mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men allt hänger ihop. Man kan ju inte säga att The Decemberists inte påverkats att Led Zeppelin som är ett av världens största band genom tiderna eftersom dom är så grundläggande i hela genren.

Och man kan inte säga att Slagsmålsklubben inte har påverkats av Elvis, men det betyder inte att det är samma genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså till exempel lyssnar ju inte jag på Beatles alls, men klart som tusan dom har påverkat mig och min syn på musik och hur jag gör musik och allt sånt.

Ja, men nu diskuterade vi väl ändå vad som var rock och inte och sånt, inte vem som har påverkat vem. Alla har väl i nån mån påverkats av nästan allting, men det är ju ganska ointressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och man kan inte säga att Slagsmålsklubben inte har påverkats av Elvis, men det betyder inte att det är samma genre.

Precis, och jag fattar ju att led zeppelin-rock inte är samma som BSS-rock, men det är ganska lika. Det är ändå åt samma håll i ett genresystem, det är ju inte klassisk musik och rock eller tysk synthpop och storbandsjazz vi pratar om utan rock och indierock. Låtar är uppbyggda på samma sätt, instrumentvalen är i regel de samma och det låter inte särskilt annorlunda (inte just BSS för dom lyssnar jag inte på men rent allmänt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, och jag fattar ju att led zeppelin-rock inte är samma som BSS-rock, men det är ganska lika. Det är ändå åt samma håll i ett genresystem, det är ju inte klassisk musik och rock eller tysk synthpop och storbandsjazz vi pratar om utan rock och indierock. Låtar är uppbyggda på samma sätt, instrumentvalen är i regel de samma och det låter inte särskilt annorlunda (inte just BSS för dom lyssnar jag inte på men rent allmänt).

Men jag tycker inte man kan säga att indierock är en undergenre till rock bara för att det har ordet rock i sig. Klart att det är likartade genrer och att den ena historiskt härstammar delvis från den andra, men det är som att säga att of Montreal är Motown bara för att båda har samma ursprung och ungefär samma instrument och struktur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tycker inte man kan säga att indierock är en undergenre till rock bara för att det har ordet rock i sig. Klart att det är likartade genrer och att den ena historiskt härstammar delvis från den andra, men det är som att säga att of Montreal är Motown bara för att båda har samma ursprung och ungefär samma instrument och struktur.

Snarare har det väl varit en undergenre till rock än att det är det nu. Nu är det väl snarare en undergenre till indie (vilket egentligen inte låter på något speciellt sätt). Men indierocken har ju sitt ursprung i rocken, och den typen av rock som indierockbanden liknar är ju just den rocken som Led Zeppelin satte formen för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...