Jump to content
Annons

Konfigurera S-ATA / IDE ...


phobia

Recommended Posts

Hej!

Håller på att konfigurera min nya burk här.

Jag har 2 st. Segate Barracuda 200Gb 7200 8 Mb S-ATA diskar och en plextor DVD+-RW

När burken kom så var den konfigurerad med de 2 S-ATA diskarna som Primary och Slave på ena IDE-kanalen och DVD-RW på den andra IDE kanalen.

Jag har förstått att det kan bara bättre att ha S-ATA diskarna på var sin IDE-kanal som Master, men var skall jag då sätta DVD-RW IDE enheten för bra prestanda.

Jag skall använda den ena S-ATA disken som OS-disk och arkiv. Den andra som Audio och Instrumentljuds disk. Kör Win XP Pro SP2 - 2 GB ram.

Mvh.,

// J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

Behåll diskarna på ide-kanal 1 och partitionera den första disken i minst två delar och ha dina samplingar på partition 2 och använd den andra disken för inspelning, din DVD-RW sitter bra där den sitter och du ska inte ha den som slav på nån disk då diskens prestanda kommer att försämras av att ha DVD:n som slav där.

Schkåll och botten upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ok,tackar, jo jag tänkte nästan att det är bättre att inte dela med DVD-enheten.

En liten kompletternade fråga.

Är det alltså bättre att ha sina ljudbibliotek på annan disk än var jag lägger audio för värdprogrammet (ProTools, Cubase)?

Jag vet att ex.v BFD kräver samma partition för ljud som för applikation.

Men i övrigt? Särskilt som de skall köras som Instrument i värdprogrammet s.s.

Mvh,

// J

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

alltså eftersom det bara är ljudbibliotek som laddas då de används så är det ju bättre om de ligger på en anna disk än den som spelar in då det snabbt blir stökigt och om den behöver ladda medans den spelar in så riskerar du att få avbrott i inspelningen vilket inte är så kul.

Sampelbibliotek som måste ligga där den är mjukvaranär installerad tyder på bristfällig programmering och jag upptäckte med en sådan från Edirol att det är en referens i registret så jag ändrade den dit jag ville ha den och allt funkar kanon.

Botten upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...