Jump to content
Annons

Bygger till en våning (vind) på lägenheten.


Daniel

Recommended Posts

Hej

Har ett litet dilemma som inte har något med studio att göra, men kunde inte komma på ett bättre forum för frågan än här.

Har i bostadsrättsföreningen köpt loss vinden, vilket innebär att vi som bor på översta våningen idag kommer att få en trappa och en övervåning.

Eftersom vinden tidigare var ett stort utrymme har förstås skiljeväggar mellan lägenheterna byggts.

Dessa har byggts i 150 mm lekablock och i glappen (som ibland är ganska stora) mellan blocken har de använt fogskum. Utan på detta har de spacklat grovt med gipsbruk.

Jag och grannen gjorde ett litet ljudtest och det är verkligen inte alls samma ljudisolering som på nedervåningen, utan man hör ganska tydligt varandra när man pratar. Vi uppfattar att ljudet framför allt kommer igenom väggen. I golvet hörs knappt något, i taket hörs det lite grann.

Fråga ett: Är detta ett lämpligt sätt att bygga skiljeväggar på? Brukar man göra på detta vis?

Fråga 2: Nu är det tal om att förstärka väggarna med bruk på vardera sida för att få dem tystare. Kommer detta verkligen att funka? Jag är skeptisk...

Fråga 3: Om det inte funkar med bruk, är det lämpligaste att smälla upp en vanlig vägg? (dvs, 70 eller 45 regel, isolering, gips)

Vore ypperligt om nån som har hyfsad koll på det här kunde ge ett svar som snart som möjligt. De som utfört arbetet anser att det är klart och besiktning är på gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ludde46 (oregistrerad)

Hej..jag kan nog ge lite svar på det mesta om jag får lite mer info...

Är snedtaket isolerat eller ser man takbrädningen ifrån den oinredda vinden ?

Är det golvbrädor på golvet eller betong eller annat ?

Är golvet isolerat ?

men i alla fall..som skiljeväggar brukar man oftast ha 120x45 reglar gånger två med passande isolering...asså två väggar

med minst 25 mm luftspalt emellan väggarna och då med dubbel gips på båda sidor väggarna...

Och med gummipackning under reglarna vid, vägg, tak och golv.....

Och man reglar det så att reglarna inte kommer mitt framför varandra i de båda väggarna.....

utan man förskjuter reglingen i den en väggen.....

Lekablock med fogskum låter ganska amatörmässigt :rolleyes:

Skall väl också sägas att nuförtiden använder man oftast stålreglar till detta ändamål...

Allt för brandsäkerheten.....

Redigerat av Ludde46
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar.

Det är golvbrädor på golvet. Dock så har de kapat dessa och placerat väggen med lecablock ovanpå den murade skiljeväggen på våningen under.

Taket är isolerat utifrån. Man ser alltså takets brädor och väggen som är byggd delar inte brädorna, utan de löper ovanför väggen. Om jag knackar i en planka i taket så går det med andra ord rakt i i grannens lägenhet.

Jag tror golvet är isolerat.

Kan man räkna med att lecaväggen stoppar ungefär lika mycket som en gipsvägg så att det räcker att bygga en vägg i ena lägenheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Jaha...jag trodde också du skulle ha det till studioutrymme 🙂

Men i alla fall, så regla du upp en vägg intill lekablocken med luftspalt emellan med stålreglar 120x45

isolera och på med dubbel gips....

Sen får du nog isolera taket också...glöm du inte att där skall vara luftning också

annars kan det lätt bli mögel där :rolleyes:

Sen om det skall användas som bostad...så får du beställa syn på det av byggnadsnämden...

Har för mig att eventuella försäkringar inte täcker något annars....

Eventuellt..kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller innan du sätter igång.......

Regler för lås, brand...osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...