Jump to content
Annons

Hur högt låter egentligen en virveltrumma?


JJMusik

Recommended Posts

Annons
Hur högt smäller egentligen en virvel, sett ifrån där trummisens öron sitter? 100 dB? mer?

Ryser bara av tanken på trummisar som kör utan skydd, att de ens hör något...

Nu vet jag inte svaret, men det måste väll vara olika beroende på virveltrumma, rummet osv. Ta en db-mätare och mät upp ☺️

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe nä, jag tänkte på standard rock/hårdrock typ.

Anledningen till att jag kom att tänka på det var för att jag är ganska ljudöverkänslig och i övrigt nojjig kring hörseln. Hatar när jag blir ofrivilligt utsatt för höga ljud, men ni vet hur det är, ibland klantar man till det.

Råkade igår tappa en stekspade på en ugnsplåt och fy in i hela helvete vad det small till på ett otrevligt sätt.

Därav kom jag bara att tänka på smällarna från en virvel och hur vissa trummisar ens klarar av att köra utan proppar...

Någon som varit med om några otrevliga smällar på sistone?

Link to comment
Dela på andra sajter

På min utbildning, av min lärare har jag fått höra 134 dB om jag minns rätt. Detta hade mätts av läraren själv (och svarar givetvis bara för den unika mätningen han gjort), vid en meters avstånd ovanför virveltrumman. Eftersom ljudtryck avtar med avståndet i kvadrat är värdet antagligen upp emot 6 dB högre på en halvmeters avstånd där man mer normalt sitter. Så vi snackar om 140 dB här! Problemet är väl att dom flesta dB-mätarna inte klarar av att registrera rätt värden när det gäller ljud som har en väldigt snabb transient. Siffran kan alltså mycket väl vara högre. Lyckligtvis består detta ljudtryck bara under någon hundradels sekund, annars hade ett virvelslag varit direkt förödande för hörseln.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Lyckligtvis består detta ljudtryck bara under någon hundradels sekund, annars hade ett virvelslag varit direkt förödande för hörseln.

Det det är inte riktigt sant. Om det bara var ett virvelslag kanske och inget mer. Men upprepande påverkar hörseln lika illa. Så det spelar ingen roll om det är ett långt eller kort högt ljud. Det är all tid som man utsätts som påverkar hörseln till det sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det det är inte riktigt sant. Om det bara var ett virvelslag kanske och inget mer. Men upprepande påverkar hörseln lika illa. Så det spelar ingen roll om det är ett långt eller kort högt ljud. Det är all tid som man utsätts som påverkar hörseln till det sämre.

Givetvis. Men det jag menade var att om det hade vart ett bestående ljud på säg 1-2 sekunder kontinuerligt hade det orsakat hörselskada direkt efter ett slag. Att lyssna på 20 st 5 ms långa pulser vid en given ljudstyrka är inte lika skadligt som att lyssna på en puls på 1 sekund.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Givetvis. Men det jag menade var att om det hade vart ett bestående ljud på säg 1-2 sekunder kontinuerligt hade det orsakat hörselskada direkt efter ett slag. Att lyssna på 20 st 5 ms långa pulser vid en given ljudstyrka är inte lika skadligt som att lyssna på en puls på 1 sekund.

Och det bygger du på? Vilken fakta har du som bevis för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det bygger du på? Vilken fakta har du som bevis för det?

Jag misstänkte att den skulle komma 😆. Jag tar det helt enkelt för givet eftersom örat inte får en chans att vila emellan. Även eftersom man kan hantera säg 1000 virvelslag under en dag utan större bekymmer, medans all den tiden ihoplagd till en puls MÅSTE ge en rejäl skada. Örat har ju en tröghet precis som vilket membran som helst. Det tar en kort stund innan membranet reagerar på transienten, och börjar svänga rejält. Så nej, jag har inte mer än min logik som belägg för det.

Jag har själv lyssnat på säkerligen 10 000 utan hörselskydd och jag är 100% övertygad om att jag hade haft värre skador än vad jag har om detta varit ihoplagt under en och samma dag, eller ännu värre - i en oavbruten följd.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

desvaenger: har du upplevt något trassel med din hörsel? gjort några tester?

Jag har en rätt rejäl svacka i mellanregister/lågdiskant på höger öra och en liten avrullning av den högsta diskanten på båda öronen. Allt efter tryckluftsventiler och efter att ha vistats i idiotiskt höga volymer vid livemixning och på andra ställen. Farbror doktor menar dock att hörseln är fullt frisk. Jag misstänker att han inte är audiofil? Bristerna är ändå små nog för att jag ska kunna förbise dom när jag mixar och lyssnar på musik vid normala volymer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett tal som sæger allt mellan 90-130 deicbel och cymbalerna och virveln ær ju det ljudstarkaste delarna av ett trumset.

Jag har lirat utan proppar ett par gånger, men det ær inget nøje direkt. Proppar i øronen ger trummorna mer punch också tycker jag, och då blir det roligare att lira!

På den tid jag var trummis i ett band så försökte jag spela med hörselskydd, vilket givetvis gjorde att ljudet för en själv blev bättre, men problem uppstod då jag inte kunde höra vad de andra i bandet spelade och således tappade bort var vi var i låten. Nu var jag förvisso inte någon särskilt bra trummis, men problemet gjorde att jag valde att spela utan och detta ledde förstås till hörselskada och tinnitus.

Link to comment
Dela på andra sajter

På den tid jag var trummis i ett band så försökte jag spela med hörselskydd, vilket givetvis gjorde att ljudet för en själv blev bättre, men problem uppstod då jag inte kunde höra vad de andra i bandet spelade och således tappade bort var vi var i låten. Nu var jag förvisso inte någon särskilt bra trummis, men problemet gjorde att jag valde att spela utan och detta ledde förstås till hörselskada och tinnitus.

Ja det är ett ständigt problem med just det. Det bästa en trummis kan och bör göra är att skaffa linjära formgjutna hörselskydd (t. ex. Bellman & Symfon), men det kostar också. 2000-2500 kr. Sen kan man anpassa dämpningen genom att byta en insats. Alltfrån 6 dB och uppåt.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en rätt rejäl svacka i mellanregister/lågdiskant på höger öra och en liten avrullning av den högsta diskanten på båda öronen. Allt efter tryckluftsventiler och efter att ha vistats i idiotiskt höga volymer vid livemixning och på andra ställen. Farbror doktor menar dock att hörseln är fullt frisk. Jag misstänker att han inte är audiofil? Bristerna är ändå små nog för att jag ska kunna förbise dom när jag mixar och lyssnar på musik vid normala volymer.

Tryckluftsventiler... ajaj. Jobbat i verkstad eller? hemskt pysande ljud det där

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryckluftsventiler... ajaj. Jobbat i verkstad eller? hemskt pysande ljud det där

Ja det är inga snälla grejer det 🙂 . Jag hade ett jobb på industrilack. Dum som man var gav jag mig på att lossa en ventil högt upp vilket var jäkligt omständigt. När den väl lossnade small den av så ini helvete av någon anledning, rätt i örat. Sen dess är det något som känns skumt i örat, tyvärr. Men det finns ju inte annat att göra än att lära sig lyssna förbi det. Det jobbigaste är att det örat blir utmattat väldigt lätt av lite högre volymer och att jag kan bli förvirrad över panoreringar eftersom jag har en konstant annorlunda känsla i ena örat, typ dov känsla...

Egen erfarenhet av det eller?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Hullan.. var det inte du som kommit till slutsatsen att din överkänslighet berodde på din egen inställning & rädsla?

Och nu frossar du i skadesymptom i två olika trådar.

As your attorney, I advise you to rent a very fast car with no top and take a hit out of the little brown bottle in my shaving kit.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...