Jump to content
Annons

Tog ett hörseltest idag...


JJMusik

Recommended Posts

Audionomen förklarade naturligtvis resultatet men det dyker ändå upp fler frågor när man väl kommit hem.

Båda öronen låg inom normalområdet på audiogrammet - normalområdet är -10 till +20 dB. Dock var där lite skillnader mellan höger och vänster, framförallt vid 4 resp 8 khz där punkterna för höger/vänster skiljde sig med ca 10 dB.

Nu är ju inte detta mätt i den sortens dB som vi vanligtvis är vana vid utan något som kallas "dB HL" - som jag inte alls förstår, någon får gärna förklara.

Som sagt, vänsterörat dippar ner ca 10 dB vid 4 och 8khz gentemot högerörat. Är sådana här skillnader mellan öronen normala eller är det något jag själv åsamkat som musiker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

dBHL står helt enkelt för Decibel Hearing Level och anger vilken ljudstyrka som krävs för att du ska kunna uppfatta ljudet. Audiogrammet för ditt öra anger avvikelsen från en "normal" kurva (=ljudstyrka som krävs vid olika frevkvenser).

Hörselskador kan vara medfödda så det är nog inte lätt att säga om dina har uppkommit i efterhand eller alltid funnits där. Vanligtvis så försämras ju hörseln med åldern oavsett, och de flesta hörselskador är vad jag förstår inte medfödda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, vänsterörat dippar ner ca 10 dB vid 4 och 8khz gentemot högerörat. Är sådana här skillnader mellan öronen normala eller är det något jag själv åsamkat som musiker?

Jag har en dipp på högerörat (någonstans i mellanregistret har jag för mig). Jag skyller det på att stått med högerörat vänt mot trummisen får många repningar - dessa jävla cymbaler...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret Olsberg!

Som sagt låg båda öronen inom normalgränsen men på vänster ligger jag på 15db vid 4khz och gränsen för normalt går vid 20db så det var inte så kul... Framförallt inte när man tycker att man tagit hand om sina öron, nästan alltid haft skydd på krogen etc... men det har väl blivit för mycket övande med gitarrstärkaren hemma i pojkrummet i guess...

Men när man talar om att man har en "dipp", menar man då att man har en dipp som utgår från gränsen för normalhörsel eller utgår man från noll? Kan man alltså säga att jag har en dipp på 15db i vänsterörat eller är det helt enkelt inte normalt att höra 0dB vid 4khz? (vet att den mänskliga hörseln inte är linjär)

Eller är det så att en dipp har utgångläge från gränsen för normal hörsel? alltså, om man ligger på 45db vid en frekvens så har man en dipp på 25db eftersom gränsen går vid 20???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en dipp på högerörat (någonstans i mellanregistret har jag för mig). Jag skyller det på att stått med högerörat vänt mot trummisen får många repningar - dessa jävla cymbaler...

Har du märkt av några problem pga av denna dipp? vid mixning, vardagligt osv? Har den förvärrats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret Olsberg!

Som sagt låg båda öronen inom normalgränsen men på vänster ligger jag på 15db vid 4khz och gränsen för normalt går vid 20db så det var inte så kul... Framförallt inte när man tycker att man tagit hand om sina öron, nästan alltid haft skydd på krogen etc... men det har väl blivit för mycket övande med gitarrstärkaren hemma i pojkrummet i guess...

Men när man talar om att man har en "dipp", menar man då att man har en dipp som utgår från gränsen för normalhörsel eller utgår man från noll? Kan man alltså säga att jag har en dipp på 15db i vänsterörat eller är det helt enkelt inte normalt att höra 0dB vid 4khz? (vet att den mänskliga hörseln inte är linjär)

Eller är det så att en dipp har utgångläge från gränsen för normal hörsel? alltså, om man ligger på 45db vid en frekvens så har man en dipp på 25db eftersom gränsen går vid 20???

Hej Hullan!

Oavsett hur ung eller gammal du är ska du vara JÄTTELYCKLIG över resultatet! Du har ingen hörselskada alls för det första. Variationer ned till 20 dB är helt normala och kan variera öronen emellan utan att det är något fel. Du kan börja räkna dippar var du vill, säg att den går från 0 dB - det brukar vara enklast. Men i ditt fall kan du var lugn. Varför? Du har ju ingen dipp! Detta kallas istället naturliga variationer inom normalområdet. Du behöver alltså inte ens fundera över varför det finns en liten skillnad. Titta på folks ansikten, vänster och höger sida är aldrig identiska, kvinnors bröst är aldrig likadana etc.

Som kuriosa kan nämnas att min farsa hade en dipp på 120 dB på en frekvens vid en mätning en gång. I övrigt normalhörande. Vid en förnyad mätning visades ingen dipp alls.

Antagligen apparatfel. Men vaxmängden kan faktiskt ge olika resultat vid mätningar - dock inte så extrema siffror, men 5 dB är inte omöjligt även om man inte upplever en vaxpropp precis. Även infektion, trötthet, medicin och exponering för ljud dag/ar innan påverkar resultatet.

Varför gjorde du hörseltestet?

Har du problem med tinnitus eller annat?

Inte ens högtalare har identiska kurvor för återgivning av ljud och då är de ändå fabriksgjorda!

Köp två till synes identiska mikrofoner i två olika butiker som inte är "matchade" och de kommer att vara lite olika.

Keep on rockin'!

Wear ear plugs!

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej debatt och många tack för ditt svar!

Senaste månaderna harjag brottats lite med hyperacusis och tillhörande oro över min hörsel (blir väl lätt så när man är musikproducent). Allting började egentligen med en vaxpropp som framkallade en ton, vilket jag har förstått är normalt vid vaxproppar...

Dessvärre lärde sig min hjärna denna tonen, och framförallt lärde min hjärna MIG att oroa mig över tonen varpå jag tyckte att jag hörde den mer och mer... Detta mynnade ut i en mindre nojja över hörseln där jag började försöka skydda mig i vardagliga livet... plötsligt blev det jobbigt att gå på stan, ställa in disk i skåpet osv... 😄 ljud som är lite högra, typ porslinsskrammel, såg jag plötsligt som faror för min hörsel och då tycker man automatiskt att dem låter högre än andra människor.

Men jag har aldrig ramlat in i någon riktig ond cirkel kring detta utan hållit huvudet ganska högt och liksom observerat hela spektaklet utifrån... jag kunde liksom se hur jag själv skapade nojjan och hur jag själv skapade hyperacusisen (stava?) - med det menar jag absolut inte att detta är fenomen som fysiskt inte existerar, för det gör dem säkerligen.

Därför tyckte jag det var dags att idag få svart på vitt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyperacusis kan aldrig skapas av en själv. Förvisso kan den påverkas av om man har spända muskler kring eller i öronen. Denna spänning kan bero bl.a. på ens egna tankar.

Var rädd om öronen. Skydda dig nu en tid om du inte har haft hyperacusis förut, men skydda dig inte därefter i ALLA lägen, för risken finns då att den permanentas en längre tid.

Bär alltid proppar på konsert/spelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du märkt av några problem pga av denna dipp? vid mixning, vardagligt osv? Har den förvärrats?

Nej, märker inget av det. Ingen stor dipp heller för den delen, på en kurva så går det ner 15-20% kanske.

(Jag kommer inte ihåg mer än så, gjorde undersökningen i samband med tinnitus-undersökning för tre år sedan.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ingen hörselskada men kan vara ett tecken på att du ska ta det försiktigt. Dippar just vid 4 och 8kHz är typiskt för bullerskador. Av någon anledning blir dipparna alltid störst vid dessa frekvenser orsakat av buller, särskilt då det gäller män. Så se till att skydda öronen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ingen hörselskada men kan vara ett tecken på att du ska ta det försiktigt. Dippar just vid 4 och 8kHz är typiskt för bullerskador. Av någon anledning blir dipparna alltid störst vid dessa frekvenser orsakat av buller, särskilt då det gäller män. Så se till att skydda öronen!

Ja tyvärr kan det ju vara ett sådant tecken... jag kommer ju jobbigt nog aldrig att kunna få svar på om jag själv orsakat dippen eller om det är en "naturlig" dipp jag har... Eller så är det som debatt säger att det inte är en dipp utan en vanlig "variation inom normalområdet"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog ett likadant test i veckan, också p.ga att jag åkt på något som förhoppningsvis är tillfällig hyperacusis. Fick liknande resultat, nån dipp på runt 15dB på högerörat vilket enligt testpersonalen var helt normalt. Det finns ju de som får permanent hyperacusis, men enligt audionomen så förekommer det i princip endast tillsammans med hörselskada/hörselnedsättning - vilket jag ju inte hade drabbats av. Sen kan jag tycka att testutrustningen verkade lite tveksam syftar då främst på hörlurarna som sitter och trycker på öronen så man hör sin puls dunkande i huvudet, vilket var oerhört distraherande.

Fick rådet att ta det lite lungt och vila öronen, vilket verkar hjälpa då min överkänslighet är betydligt bättre nu än för nån vecka sedan. Sjukt läskig känsla iaf att vakna upp och plötsligt få ont i öronen av att dra på musik på vad man tycker är normalvolym...också utan något rockkonsertbesök eller övrig förklaring varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tyvärr kan det ju vara ett sådant tecken... jag kommer ju jobbigt nog aldrig att kunna få svar på om jag själv orsakat dippen eller om det är en "naturlig" dipp jag har... Eller så är det som debatt säger att det inte är en dipp utan en vanlig "variation inom normalområdet"...

Har du gjort ett sånt test tidigare, så att du har något att jämföra med?

Tänk sedan när du blir äldre, då väger man in naturlig åldersbetingad hörselnedsättning och då kommer det att vara naturligt att sjunka 40-50 dB på vissa frekvenser inom det tecknade området utan att det är något "fel".

Hur brett mätte man förresten?

Jag uppfattade t.o.m. nedtill 11 hertz mycket bra, vilket är en frekvens som de normalt inte mäter ned till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan jag tycka att testutrustningen verkade lite tveksam syftar då främst på hörlurarna som sitter och trycker på öronen så man hör sin puls dunkande i huvudet, vilket var oerhört distraherande.

Tyckte alltid att lurarna var för stora och läckte eller tryckte på huvudets åder möjligen.

Har gjort några tester och inga har tryckt på öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du gjort ett sånt test tidigare, så att du har något att jämföra med?

Tänk sedan när du blir äldre, då väger man in naturlig åldersbetingad hörselnedsättning och då kommer det att vara naturligt att sjunka 40-50 dB på vissa frekvenser inom det tecknade området utan att det är något "fel".

Hur brett mätte man förresten?

Jag uppfattade t.o.m. nedtill 11 hertz mycket bra, vilket är en frekvens som de normalt inte mäter ned till.

Hej debatt!

Nä jag har inget tidigare test att jämföra med, tror jag inte i varje fall... jag testade min hörsel någon gång när jag var runt 14-15 på min lokala vårdcentral men det finns väl inte kvar antar jag...

Mätningen gällde 125-8000 hz

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej debatt!

Nä jag har inget tidigare test att jämföra med, tror jag inte i varje fall... jag testade min hörsel någon gång när jag var runt 14-15 på min lokala vårdcentral men det finns väl inte kvar antar jag...

Mätningen gällde 125-8000 hz

Jepp, det vanliga området då. Ibland startar de t.o.m. vid 250 hertz.

Då det blev ett återbud och jag var lite av försökskanin där så fick jag testa med enstaka valfria frekvenser också.

Helt valfria faktiskt. Jag menar, de testar ju inte varje frekvens vid ett 125-8000-test.

Lustigt var det, för vid 11 hertz uppfattade de inte själva ljudet, det ska man ju inte kunna.

De fick lita på utrustningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret Olsberg!

Som sagt låg båda öronen inom normalgränsen men på vänster ligger jag på 15db vid 4khz och gränsen för normalt går vid 20db så det var inte så kul... Framförallt inte när man tycker att man tagit hand om sina öron, nästan alltid haft skydd på krogen etc... men det har väl blivit för mycket övande med gitarrstärkaren hemma i pojkrummet i guess...

Men när man talar om att man har en "dipp", menar man då att man har en dipp som utgår från gränsen för normalhörsel eller utgår man från noll? Kan man alltså säga att jag har en dipp på 15db i vänsterörat eller är det helt enkelt inte normalt att höra 0dB vid 4khz? (vet att den mänskliga hörseln inte är linjär)

Eller är det så att en dipp har utgångläge från gränsen för normal hörsel? alltså, om man ligger på 45db vid en frekvens så har man en dipp på 25db eftersom gränsen går vid 20???

Gjorde ett själv ett test förra året i samband med att jag vaknade en morgon med jävulsk tinnitus. Jag fick förklarat att det var "topparna" som innebar sämre hörsel, det behövdes alltså mer ljud/db för att jag skulle höra testtonen. Som jag tolkar det så betyder det att ditt vänsteröra är bättre. Mäter man på olika sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde ett själv ett test förra året i samband med att jag vaknade en morgon med jävulsk tinnitus. Jag fick förklarat att det var "topparna" som innebar sämre hörsel, det behövdes alltså mer ljud/db för att jag skulle höra testtonen. Som jag tolkar det så betyder det att ditt vänsteröra är bättre. Mäter man på olika sätt?

nä mitt vänsteröra var sämre, det krävdes 15db för att höra tonen men runt 5db på samma frekvens på höger

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...