Jump to content
Annons

Gammal klarinett i trä


kulturskolepappan

Recommended Posts

Hej!

Min dotter har precis börjat spela klarinett på Malmö Kulturskola. Min far var aktiv i en symfoniorkester som hornist. Därför bad jag min mor att höra runt i bekantskapskretsen efter ett lämpligt instrument till min dotter. Skörden blev en välhållen Selmer som hon raggat fram hos en väninna. Själv hittade hon en gammal träklarinett som min far kommit hem med en kväll...

Eftersom det är opassligt att låna på "obestämd tid" tänker jag därför renovera den gamla träklarinetten. Det behövs ny kork och nya putor för att den ska bli spelbar. En bekant till min mor sa att man även kunde vaxa den för att krympa ytliga sprickor i träet. För övrigt trodde vederbörande att den skulle kunna gå att få fason på.

Instrumentet är märkt "Tone Craft Standard Paris". Är det någon därute som känner till märket? Är det någon idé att göra de föreslagna reparationerna? Vad kostar reparationerna och vad kan ett sådant instrument vara värt (efter renovering)?

Martin Sandgren, LIMHAMN

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

Hej,

Tone Craft Standard Paris har jag aldrig hört talas om faktiskt, men Selmer brukar ju göra bra grejor. Har själv en gammal raritet, en Selmer sopranklarinett (Eb) i solidsilver, bygd före 1933 (det går inte att spåra serienumren längre tillbaka i tiden än så).

Själv spelar jag mest sax och sköter ganska mycket av underhållet på instrumenten själv. Det kan man spara en del pengar på men det gäller att man vet vad man gör, annars bör man lämna in instrumentet hos en instrumentmakare. En klarinett har iofs inte lika många putor som en saxofon eftersom man tätar direkt med fingertopparna istället, men man bör ändå ha en viss vana innan man börjar skruva isär instrument.

En grej till som inte är ovanlig är att fjädrarna tappar spänsten och att det därmed lättare börjar läcka. Det behöver inte heller vara någon stor reparation för en som kan, men kan vara bra att vara medveten om.

Instrumentreparationer är tyvärr dyrt. Förra året putade jag om min tenorsax och riktade om mekaniken som hade börjat skeva lite. Windcorp i Göteborg gjorde en slutjustering för att få den helt tät. Materialet (putorna) kostade ungefär 1000:- och slutjusteringen ungefär lika mycket. Om jag hade låtit Windcorp göra hela jobbet hade jag fått betala 7800:-

Om jag skulle dra till med en gissning, utan att ha provspelat eller ens sett instrumentet skulle jag tro att du behöver upp i mellan 6000-7000:- om du ska köpa en ny klarinett i klass med den du har. Men det är som du förstår bara en ytterst vågad gissning och säger egentligen inget om dess nuvarande värde (efter renovering alltså).

Mitt tips är att du tar med instrumentet till Windcorp i Malmö. Har själv handlat jättemycket av Windcorp i Göteborg, och det var dom som fick göra mina justeringar innan jag började skruva själv. Har aldrig haft anledning att vara annat än jättenöjd med dom, och jag hoppas att butiken i Malmö är lika bra. Dom kan säga precis vad som behöver göras, hur mycket det kommer kosta och om det är värt det. Och där kan du säkert få reda på vad instrumentet är värt.

Lycka till!

Edit: hade skrivit lite otydligt... bättre nu iaf.

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen Träblåsexpert men det skulle inte förvåna mig om det är det gamla grossföretaget Craftone som har importerat ett billigt japanskt märke o satt dit sitt egetnamn fast vänt på det. Ring dom o fråga, de ligger i Lungälv om jag inte minns fel. Många grossfirmer gjorde liknande på 70 80 talet. Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 år senare...
On 9/9/2009 at 10:19 PM, kolin said:

Jag är ingen Träblåsexpert men det skulle inte förvåna mig om det är det gamla grossföretaget Craftone som har importerat ett billigt japanskt märke o satt dit sitt egetnamn fast vänt på det. Ring dom o fråga, de ligger i Lungälv om jag inte minns fel. Många grossfirmer gjorde liknande på 70 80 talet. Kolin

*Bump* 🙂

Googling av modellnamnet ger inte så mycket, mer än denna sidan och lite till, men jag kan se att två ex funnits på auktioner i Tyskland och England så det är högst troligen ingen svensk modell. Troligen en fransk klarinett som tillverkats av någon liten luthier eller varit "stencil" på någon av fabrikerna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...