Jump to content
Annons

Nioåringar och mp3


debatt

Recommended Posts

"Barn riskerar att få hörselskador av mp3-spelare

Barn och ungdomar som lyssnar mycket och högt på musik med mp3-spelare riskerar att få hörselskador och tinnitus. För första gången någonsin görs en vetenskaplig studie av svenska barns lyssningsvanor och enligt studieresultatet har sju procent av 60 undersökta nioåringarna fått tinnitus.

I den första delrapporten av studien har forskarna undersökt 60 barn i nioårsåldern, och av dessa lyssnade 60 procent på musik med hörlurar. 28 procent lyssnade sällan, 26 procent lyssnade en till tre gånger per vecka och procent lyssnade varje dag. Sju procent av de undersökta barnen bedöms ha konstant tinnitus.

– Det ligger nära till hands att tro att det kommer från fritidsljud och mp3-spelare, säger Kim Kähäri, medicine doktor och lektor vid Hälsoakademin och institutionen för handikappsvetenskap vid Örebro universitet.

95 procent av nioåringarna ansågs dock ha bra eller ganska bra hörsel. I en andra studie undersökte forskarna 60 personer i åldrarna 16-55 år, hur ofta och hur länge man lyssnar på musik, vilka hörlurar man använder och hur man uppfattar sin egen hörsel. Denna studie visade att hälften av deltagarna hade opåverkad hörsel, men en fjärdedel hade en hörselnedsättning. 16 procent hade tinnitus, 9 procent hade en ljudöverkänslighet och 4 procent var ljudtrötta. 10 procent av deltagarna uppgav att de sov med musik i hörlurarna. Och detta är något Kim Kähäri anser är väldigt onödigt.

– Det är en totalt onödig exponering. Det är ju insomnandet ungdomarna vill åt, men det ökar exponeringstiden vilket ger större risk att drabbas av skada.

I snitt lyssnade de undersökta personerna på musik 104 minuter per dag. Vissa lyssnade runt 420 minuter per dag, alltså sju timmar, vilket Kim Kähäri bestämt avråder ifrån.

– De som lyssnar ofta lyssnar längre och har också högre ljudnivåer. De löper större risk för hörselskador och tinnitus."

[Källa: Dagens Nyheters nätupplaga 2009-08-31 © Netdoktor.se Jozephine Hagenlöf]

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Tja hörselskada med hörlurar är väl ingen nyhet. Det där gjorde det undersökningar om redan på 80-talet med walkmans. Fanns gott om de som fick hörselskador och sämre hörsel av det. Bland annat mig. Men med tanke på hur mycket jag har lyssnat genom hörlurar har jag klarat mig förvånats värt bra. Eller är det bara alla runt omkring som talar så tyst? 😄☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

På den högfrekventa tonen min tinnitus ligger var det värt det, hörs inte om det inte är knäpptyst, och jag behöver ljud för att kunna tänka. Bonus för mig, dock får den inte bli värre. Lite trancemusik till sömns och man drömmer fint.

Hursomhelst så borde det vara åldersgräns på mp3 spelare!

Kul att få hela livet sabbat lixom, jag har haft mitt sedan jag var 14 men som sagt, det stör mig inte. En så länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...