Jump to content
Annons

Studiodator + utrustning


Winden

Recommended Posts

(b)Moderkort 73€(/:)

ASUS S754, K8T800 DDR400, SATA K8V-X

(b)Processor 130€(/:)

AMD ATHLON 64 2800+ BOX S754 NEWCASTLE

(b)Chassi:(/:)

COLORS-IT CO-8024-C34/400W 59€

(😎

RAM 93€(/B)

Kingston 400MHZ DDR NON ECC CL 2.5 DIMM KINGSTON 93€

Har inte råd med Socket 939, så 754 får duga.

Räcker 512mb RAM?

Är moderkortet bra, passar mina komponenter bra in i det?

Har sökt runt på diverse sidor, läst recensioner osv. Men jag blir fan inte klok på nåt så jag tänkte fråga er om hjälp.

Sen några frågor, planerar att köpa lite studiogrejer:

Audiophile 24/96.

Soundcraft Compact 4 - hur bra är den? Jämfört med med typ Behringer-mixers (de billiga).

Kan man mixa med hifi-högtalare/högtalare? Jag har inte råd med monitorer helt enkelt.

Mixer eller billig preamp, för-/nackdelar med mixer förutom att priset är lite högre? Typ Soundcraft Compact 4 vs. Behringer Mic200 eller nåt liknande.

Hela kalaset blir rätt dyrt, fyfan.

Ja förresten, hade mest tänkt spela in acapellas och sånt. Dvs. 1 kanal åt gången, eller vad det nu heter (jag kan inte sånt här men jag försöker iaf) och spela lite spel.

Puss ha ett bra liv.

Hm. Jag fick 256mb DDR333mhz av broder. Om jag köper 256mb till så blir det ju mycket billigare. Hur stor är skillnaden mellan 400 och 333? Har hört att AMD64 inte ska köras med 333mhz-RAM, att det går långsamt då. Stämmer det?

Redigerat av Winden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Räcker 512mb RAM?

Gränsfall. Kör 1024.

Är moderkortet bra, passar mina komponenter bra in i det?

Moderkortet är säkert jättebra...

Soundcraft Compact 4 - hur bra är den? Jämfört med med typ Behringer-mixers (de billiga).

Den är usel. Börjar glappa i hörlursutgången och spraka i vridreglagen efter ett halvår.

Kan man mixa med hifi-högtalare/högtalare? Jag har inte råd med monitorer helt enkelt.

Man kan om man vill, sägs det i Tyskland.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Soundcraft Compact 4 - hur bra är den? Jämfört med med typ Behringer-mixers (de billiga).

Jättebra mixer. Hållbar och fin. Inget glapp alls. Och bra ljud. Mycket bra routingmöjligheter.

Har möjlighet att line:a in gitarr, har RIAA-förstärkare så du kan ansluta en skivspelare direkt.

Lågt brus.

Fantommatning och mickpreampar.

Komplett.

Jag är fortfarande nöjd efter ett års användning.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundcraft Compact 4 - hur bra är den? Jämfört med med typ Behringer-mixers (de billiga).

Jättebra mixer. Hållbar och fin. Inget glapp alls. Och bra ljud. Mycket bra routingmöjligheter.

Har möjlighet att line:a in gitarr, har RIAA-förstärkare så du kan ansluta en skivspelare direkt.

Lågt brus.

Fantommatning och mickpreampar.

Komplett.

Jag är fortfarande nöjd efter ett års användning.

//nemo

Då har vi olika erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack dbd och nemo.

Jag köper 512mb RAM och ser sen om jag behöver mer.

Ni har inte samma åsiker om mixern men jag får väl läsa runt lite...

Jag kanske får köpa en begagnad Soundcraft Compact 4 för halva priset.

Finns ju andra alternativ, t.ex. Phonic. Är de helt värdelösa eller?

Är det nån större skillnad mellan Audiophile 2496 - E-MU 0404?

Vilket är stabilare?

Kommer många frågor på en gång nu men jag vill veta. 😄

Redigerat av Winden
Link to comment
Dela på andra sajter

Allrajt. Du klarar dig med 512 så länge.

Ljudkorten har jag ingen större aning om. Jag har kört mitt Delta 44 i åratal utan problem och inte testat så många andra. Förutom ESI Quatafire 610, som jag dock kan säga är jävulskt problematiskt och instabilt på Acer-laptops.

Jag tror inte det är så stor skillnad mellan de olika märkena på budgetmixrarna. Behringer, Yamaha, Soundcraft, Phonic. Same shit different name, när du betalar 1000-2000 kr. Har du otur så får du ett skitex (som min polare och hans Compact).

Jag har dock en Soundcraft Spirit E8 som jag fortfarande, efter 1,5 år, är väldigt nöjd med.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det ser bra ut. Har en dator som liknar den. Dock tycker jag det inte värkar som du har så höga krav och kanske kan nöja dig med en dator som är bra mycket sämmre om det börjar bli dåligt om pengar. För sång är det viktigare att du skaffar en bra mick och en bra preamp/mixer. Jag förstår inte vad du skall ha en mixer till om du bara vill spela in en kanal åt gången. Kolla in en bra preamp istället. 512 mb kanske är lite om man skall göra lite större grejer (använda mycket samplade ljud i datorn), men skall man inte det så räker 512 bra.

Om jag har gissat dina krav rätt så klarar du dig utan problem på en P4 2GHz 512ram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm. Jag fick 256mb DDR333mhz av broder. Om jag köper 256mb till så blir det ju mycket billigare. Hur stor är skillnaden mellan 400 och 333? Har hört att AMD64 inte ska köras med 333mhz-RAM, att det går långsamt då. Stämmer det?

Kan nån svara på den frågan?

Tack Tobbe. Jag köper väl 256mb DDR333mhz till, så har jag 512.

Jag har också funderat på preamp, men thomann (ja, tänkte köpa därifrån. Bor i Finland och de finska nätbutikerna suger, bara Jesuspriser) har bara Behringer Mictube200 och ART och såna, duger dom?

Sen så är väl mixer smidigare i och med att man konfigurera ljudet utanför datorn, med rattar och grejer. Lyssningen sköts väl på ett bättre sätt också, man slipper trycka in hörlurarna i datorn? Alltså jag vet inget om dessa saker, har läst en massa men nästan inget fastnar.

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_the...2dbc501ea90ed72Thomann

Tänkte köpa den micken + mixer, t.ex. Soundcraft 4.

Om jag har gissat dina krav rätt så klarar du dig utan problem på en P4 2GHz 512ram.

Mm, men jag ska ju spela också. Sen så väl är prisskillnaden inte SÅ stor, eller?

Redigerat av Winden
Link to comment
Dela på andra sajter

Du bor i finland och jag vet inte hur läget är där men om du kolla in tex http://www.vendolin.se/annons.php?137166 så får du det mesta du behöver för 6000 kr utan mic och preamp. Din dator skulle kosta runt 8000kr?

Det behöver inte nödvändigtvis bli lättare med lyssning med en mixer. Speciellt inte om du skall köra genom en vanlig stero. På en preamp kan du ofta ställa in mer ljud än på en liten mixer. Desutom kan du ju om du vill ha en kompressor i den. Jag skulle nog valt en annan mic. Har ingen koll på T-bone men något mer åt detta håll. http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_the...n_prodinfo.html

Just mickar kan vara värt och testa själv. Speciellt om du skall ha den till att spela in dig själv. Då handlar det väldigt mycket om att hitta n mic som låter som du vill att den skall låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...