Jump to content
Annons

Kommer en gigabitswitch ge snabbare hastighet


suprapappa

Recommended Posts

hallå

jag behöver en switch i mitt nätverk som bl.a. mitt NAS kommer vara kopplad till.

man kommer ju sällan upp i full bandbredd när det gäller t.ex. hastighet på ADSL, hastighet på WLAN, nätverk över elnätet och dyl.

däremot tycks den faktiska hastigheten öka med den teoretiska hastigheten

min fråga är därför....om jag skaffar en gigabit-switch......är det möjligt att filöverföring till och från NASet går snabbare än med en switch som maximalt hanterar 100Mbps om datat ska passera en router som är begränsad till 100Mpbs......(jag förstår att jag inte kommer kunna överstiga 100Mpbs men om svaret på frågan är ja kanske jag kommer upp i 30Mpbs istället för 20)

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
hallå

jag behöver en switch i mitt nätverk som bl.a. mitt NAS kommer vara kopplad till.

man kommer ju sällan upp i full bandbredd när det gäller t.ex. hastighet på ADSL, hastighet på WLAN, nätverk över elnätet och dyl.

däremot tycks den faktiska hastigheten öka med den teoretiska hastigheten

min fråga är därför....om jag skaffar en gigabit-switch......är det möjligt att filöverföring till och från NASet går snabbare än med en switch som maximalt hanterar 100Mbps om datat ska passera en router som är begränsad till 100Mpbs......(jag förstår att jag inte kommer kunna överstiga 100Mpbs men om svaret på frågan är ja kanske jag kommer upp i 30Mpbs istället för 20)

tack

tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar med nätverk över elnätet...

lokalt bör du kunna utnyttja i stort sett hela bandbredden (100Mbps) redan i nuläget. Trådlöst går såklart inte lika fort och din internetuppkoppling gör förmodligen inte det heller. Men om du kopplar ihop två datorer med varsin nätverkskabel genom routern bör du få 100Mbps för lokal filöverföring.

Om du har gigabit-nätverkskort i dina datorer kommer du sålunda vinna hastighet genom att använda en gigabitswitch. dock kan du då inte gå genom routern eftersom den är 100mbps. jag skulle gjort såhär:

ditt ADSL-modem kopplar du i routern, och routern och dina datorer kopplar du i gigabitswitchen. Eftersom internetuppkopplingen behöver routas måste du nog gå genom den, men om du inte har högre hastighet än 100mbps kommer den inte begränsa.

Sen är det inte säkert att du får ut gigabit-hastigheter bara för att du har en gigabitswitch -och nätverkskort men du bör kunna få en bit över 100 mbps iaf. beror lite på vad du har för kablar, och hur långa och sånt...

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar med nätverk över elnätet...

tack för svar

det finns små manicker som hos ngn tillverkare t.ex. kallas "homeplug".....man stoppar in dom i eluttagen och kopplar nätverkskabel i resp. dosa och sedan kan man utnyttja elledningarna för nätverket....i teorin är detta väldigt praktiskt för att få en anslutning mellan två avlägsna rum. det funkar men går lite för långsamt.....när jag testade fanns det system som teoretiskt klarar 14Mbps, 50Mpbs och 200Mpbs...jag kommer inte ihåg vad dom kom upp i för hastigheter men det vara bara en bråkdel av den utlovade....däremot gick det snabbare med den som hade högre kapacitet även om den i praktiken inte ens kom upp i vad den lägsta skulle klara i teorin.....därav min tanke om samma resonemang är applicerbart på en switch trots att det finns andra saker i nätverket som är långsammare.

mitt modem och router sitter i samma låda så jag kan tyvärr inte göra som du beskriver

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att du vill koppla

telejack --> modem/router -->switch 1000mpbs --> nätverket

Då vinner du prestanda inom nätverket så att säga, men naturligtvis inte ut på internet. Har du homeplugs så använd dem endast på korta sträckor, dom är mycket känsliga för att placeras fel .

ex. föra över från dator till nas = snabbare

tanka hem från internet =oförändrat

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kopplar datorer och NAS till switchen, så har du full fart mellan dem - och så kopplar du in ADSL-routern till en ingång på switchen, så blir det bara slöare kommunikation när du ska ut på Internet - men då märks det ju inte eftersom du har mycket slöare uppkoppling ändå.

EDIT: Zmolker var lite snabbare på avtryckaren... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar

det finns små manicker som hos ngn tillverkare t.ex. kallas "homeplug".....man stoppar in dom i eluttagen och kopplar nätverkskabel i resp. dosa och sedan kan man utnyttja elledningarna för nätverket....i teorin är detta väldigt praktiskt för att få en anslutning mellan två avlägsna rum. det funkar men går lite för långsamt.....när jag testade fanns det system som teoretiskt klarar 14Mbps, 50Mpbs och 200Mpbs...jag kommer inte ihåg vad dom kom upp i för hastigheter men det vara bara en bråkdel av den utlovade....däremot gick det snabbare med den som hade högre kapacitet även om den i praktiken inte ens kom upp i vad den lägsta skulle klara i teorin.....därav min tanke om samma resonemang är applicerbart på en switch trots att det finns andra saker i nätverket som är långsammare.

mitt modem och router sitter i samma låda så jag kan tyvärr inte göra som du beskriver

Tjena

Har homeplug hemma... funkar bra och är stabilt. Har datorn i andra sidan av 4:an jag bor i och kommer upp i 50 mbit av de 100 som levereras. Har försökt med trådlöst men aldrig kommit upp över 30 mbit.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
tack för svar

det finns små manicker som hos ngn tillverkare t.ex. kallas "homeplug".....man stoppar in dom i eluttagen och kopplar nätverkskabel i resp. dosa och sedan kan man utnyttja elledningarna för nätverket....i teorin är detta väldigt praktiskt för att få en anslutning mellan två avlägsna rum. det funkar men går lite för långsamt.....när jag testade fanns det system som teoretiskt klarar 14Mbps, 50Mpbs och 200Mpbs...jag kommer inte ihåg vad dom kom upp i för hastigheter men det vara bara en bråkdel av den utlovade....däremot gick det snabbare med den som hade högre kapacitet även om den i praktiken inte ens kom upp i vad den lägsta skulle klara i teorin.....därav min tanke om samma resonemang är applicerbart på en switch trots att det finns andra saker i nätverket som är långsammare.

Där ser man! då har man lärt sig nått idag också 😉

mitt modem och router sitter i samma låda så jag kan tyvärr inte göra som du beskriver

Det är väl inget problem egentligen.. koppla modemet/routern direkt i switchen. Om du kopplar datorerna också i switchen med vanliga nätverkskablar får du kanske inte gigabithastighet, men antagligen en bit över 100mbps lokalt (förutsatt att du har gigabitlan-kort i datorerna). Men det klart att om du använder homeplug-systemet är det inte så säkert att det hjälper...

Edit: 4 svar på typ 5 min, inte illa! och jag var sist...

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är varken svårt eller dyrt att dra nätverkskabel, så jag skulle hellre göra det än klydda med elnätet.

Risken finns att annat kan störas när det överlagras datakommunikation på 50Hz:en i elnätet, så det känns som en onödig risk för störningar om man är musiker... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...