Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för inspelning


Ponderosa

Recommended Posts

Annons

En likadan tråd som den över så jag pastar mitt inlägg här med 😄

Jag kör ett par AKG K601. Väldigt lätta. Känns knappt att man har dem på huvudet. Väldigt rak kurva samt att de går mkt djupare än tex 271. Lyssnade på en hel del av de rekommenderade lurarna men tyckte det fattades ordentlig botten i dem. Blev rekommenderad ett par AKG K501 men hittade ingen återförsäljare. 601 skulle tydligen vara nån senare modell. Sen finns 701 också men kostar närmare 3000:-

Graf

Vet inte hur de mäter eller hur rättvisa de är.

Avgör själv men jag är nöjd med mitt köp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag behöver ett par hörlurar för att kunna sitta och spela gitarr genom datorn, och spela in. Är det några speciella lurar man måste ha för det bruket, eller går det bra med vad som helst? Jag hade tänkt köpa Guitar Rig 3 session, där man får hårdvara med. Är det något speciell jack eller vad det heter för att det ska gå att plugga in i ljudkortet? telejack?

/nybörjare

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver ett par hörlurar för att kunna sitta och spela gitarr genom datorn, och spela in. Är det några speciella lurar man måste ha för det bruket, eller går det bra med vad som helst? Jag hade tänkt köpa Guitar Rig 3 session, där man får hårdvara med. Är det något speciell jack eller vad det heter för att det ska gå att plugga in i ljudkortet? telejack?

/nybörjare

Det går bra med vilka som helst bara de känns ok att ha på sig och att du tycker om ljudet i lurarna. De flesta har så du kan ändra minitele-stortele via adapter eller tvärtom beroende på hur ingång för lur ser ut till ditt ljudkort. Kryptiskt? Jaja nån annan får fylla i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver ett par hörlurar för att kunna sitta och spela gitarr genom datorn, och spela in. Är det några speciella lurar man måste ha för det bruket, eller går det bra med vad som helst? Jag hade tänkt köpa Guitar Rig 3 session, där man får hårdvara med. Är det något speciell jack eller vad det heter för att det ska gå att plugga in i ljudkortet? telejack?

/nybörjare

Låter som om du inte har några högre krav på ljudkvaliten, mer att det faktiskt kommer ljud. Då kan du lika gärna använda samma hörlurar som du har till din mp3 och köpa till en minitele-tele konverterare. Skitenkelt, billigt och flexibelt men inte särskilt hög ljudkvalitet. Länk!

Till resten av forumet; Komfort går först, sen ljudkvalitet, och sist att de sitter åt hårt. Man kan alltid ta ett hopprep och spänna fast runt huvudet om man känner att lurarna glider. Har ingen bild på det, men jag brukade spänna fast ett par AKG K-121 runt huvudet när vi repade. Man såg för jävlig ut, men man skyddar öronen och de sitter fast så länge du inte headbangar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som om du inte har några högre krav på ljudkvaliten, mer att det faktiskt kommer ljud. Då kan du lika gärna använda samma hörlurar som du har till din mp3 och köpa till en minitele-tele konverterare. Skitenkelt, billigt och flexibelt men inte särskilt hög ljudkvalitet. Länk!

Till resten av forumet; Komfort går först, sen ljudkvalitet, och sist att de sitter åt hårt. Man kan alltid ta ett hopprep och spänna fast runt huvudet om man känner att lurarna glider. Har ingen bild på det, men jag brukade spänna fast ett par AKG K-121 runt huvudet när vi repade. Man såg för jävlig ut, men man skyddar öronen och de sitter fast så länge du inte headbangar. 😄

Tack för länken.

Nja mp3 lurarna tänker jag inte använda. Hade iaf tänkt några med kåpor. nåt sånt här får duga, http://www.thomann.de/se/akg_k_512.htm

Var egentligen bara den där omvandlaren som jag behövde svar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja mp3 lurarna tänker jag inte använda. Hade iaf tänkt några med kåpor. nåt sånt här får duga, http://www.thomann.de/se/akg_k_512.htm

Fancy! Har du tänkt på inspelningsprogram? Hoppas du inte tar illa upp för att jag utgår från att du inte vill betala 4'000 för Cubase, utan istället föreslår Audacity. Ett gratis och enkelt inspelningsprogram som antagligen är det bästa du hittar utan plånbok. Länk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fancy! Har du tänkt på inspelningsprogram? Hoppas du inte tar illa upp för att jag utgår från att du inte vill betala 4'000 för Cubase, utan istället föreslår Audacity. Ett gratis och enkelt inspelningsprogram som antagligen är det bästa du hittar utan plånbok. Länk!

Jag hade tänkt köpa Guitar Rig 3 Session. får tydligen med nån verision av Cubase där så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ändrat mig XD

Ska nog köpa ett par HD 215 istället. Blir lite billigare. Och förhoppningsvis duger ljudet. 😄

Viktigast för mig är ändå att jag får skaplig kvalitet på ljudet samt att dom dämpar någolunda bra. Och dom kraven verkar lurarna uppfylla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar tyvärr inte som om man kan radera sina inlägg. Så hoppas att ni förlåter mitt trippelinlägg.

Ville bara berätta att lurarna kom idag. Och jag är sjukt nöjd med ljudet. Har bara haft skit i 300-kronorsklassen förut och det är otroligt stor skillnad.

Synd bara att man säkert kommer att lyssna så mycket att man drar på sig tinnitus nu. 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar tyvärr inte som om man kan radera sina inlägg. Så hoppas att ni förlåter mitt trippelinlägg.

Ville bara berätta att lurarna kom idag. Och jag är sjukt nöjd med ljudet. Har bara haft skit i 300-kronorsklassen förut och det är otroligt stor skillnad.

Synd bara att man säkert kommer att lyssna så mycket att man drar på sig tinnitus nu. ☺️😛

German Maestro 8.35D Monitor... Löjligt bra för prispengen. Stängd ljudbild med standard kuddarna men har man överseende med det så spöar de vissa hörlurar för 1500$ man testat. Nyare kuddar blir de än mer neutrala de har bas boost i stock helt klart. Bra mycket bättre än HD 650 som musiklyssningshörlurar förutom ljudbilden då ampad eller oampad. De är högeffektiva så kräver verkligen inte mycket gällande ampning.

Gillar 450 Pron än bättre men den har inte mycket till isolation trots att den ska vara stängd tyvärr... 435S är den öppna varianten av 8.35D Monitor. 450n Pro har en äldre 300 ohms drivare.

Ultrasone lurar som 750n och speciellt moddade Pro 900 är annars brutala för studio bruk och om du är en sådan som vill höra allt men de kostar ju lite mer också och kräver mer i förstärkar väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

German Maestro 8.35D Monitor... Löjligt bra för prispengen. Stängd ljudbild med standard kuddarna men har man överseende med det så spöar de vissa hörlurar för 1500$ man testat. Nyare kuddar blir de än mer neutrala de har bas boost i stock helt klart. Bra mycket bättre än HD 650 som musiklyssningshörlurar förutom ljudbilden då ampad eller oampad. De är högeffektiva så kräver verkligen inte mycket gällande ampning.

Finns att köpa var?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns att köpa var?
Finns att köpa var?

http://www.german-maestro.de/EN/headphones.htm

Om du eller andra intressenter är lite kall så kan det hända du kan få testa dem gratis. German Maestro håller på och startar upp ett US låne program och jag har fått klartecken att starta ett låneprogram för Europa då. Antagligen kommer det bli så att ni får kontakta Thomas i sådana fall så blir det väl någon turlista. Men det är inte klart om det är några restriktioner etc.

Jag fick chansen att mot förskottsbetalning testa 8.35D Monitors, 400/450 Pro. Alltså jag fick lämna tillbaks dem efter ett par veckor de hörlurar jag inte föredrog då det ju är rent hopplöst att hitta rätt hörlurar utan att testa. Föll speciellt för 450 Pron men jag ska låna 435S. 450 Pron är stängd men som jag skriver i recensionen de isolerar inte för fem öre så essientiellt öppna hörlurar.

Försökt mig på en liten recension här men nu sitter man med velour kuddarna på 8.35D monitors så nu är det som att börja om igen. byta öronkuddar har dramatisk effekt på ljudet på de här helt klart 😛

http://www.head-fi.org/forums/f4/german-ma...-review-441650/

http://www.head-fi.org/forums/f4/german-ma...-indeed-406658/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
drloop (oregistrerad)

Nu har jag börjat titta på lurar igen.

Skall ha dom att jobba i, budget max 2 000:-

Lurar jag lyssnat på:

AKG 240mkII och 271 mkII

Beyer DT770 och DT250

Audio Technica ATH-M50

DENON AH-D1001

Plus lite andra som inte kom upp i samma standard.

AKG lurarna är trygga. Gillar dom.

Beyer DT770 gillade jag. En bra kandidat.

DT250 gillade jag också. Men det är nåt som blurrar till i ljudbilden.

Denon... låter ok, men nej.

Men Audio Technica ATH-M50 var riktigt bra. ATH-M50 överaskade rejält.

Det enda jag är lite orolig för är att basen är en aning stark i dessa lurar.

Men basen är å andra sidan mycket detaljrik så det borde inte vara ett problem.

Blir fundersam på om den insmickrande basen lurar mig (ordvits).

Någon mer som har erfarenhet av tex AKG 240, 271 och även har använt Audio Technica ATH-M50?

Link to comment
Dela på andra sajter

ATH-M50 är väldigt bra. Jag föredrar Ultrasone PRO750 (som jag därför alltid rekommenderar 😄 ) - men de ligger lite högre i pris, så du skulle kanske testa Ultrasone Pro550, som ligger i närheten av rätt pris för dig...

Om Ultrasone däremot inte fanns, så hade mitt förstahandsval nog varit ATH-M50. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
ATH-M50 är väldigt bra. Jag föredrar Ultrasone PRO750 (som jag därför alltid rekommenderar 😲 ) - men de ligger lite högre i pris, så du skulle kanske testa Ultrasone Pro550, som ligger i närheten av rätt pris för dig...

Om Ultrasone däremot inte fanns, så hade mitt förstahandsval nog varit ATH-M50. 😄

Har ett minne av att jag testat någon Ultrasone lur runt 2500:- gick inte igång på den.

Men menar du att PRO550 låter åt ATH-M50 hållet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett minne av att jag testat någon Ultrasone lur runt 2500:- gick inte igång på den.

Men menar du att PRO550 låter åt ATH-M50 hållet?

Nej - mer att den ligger i prisläget som du var ute efter och att den därför kunde vara värd att jämföra med... 😏

Den har mer förstärkt bas än övriga Ultrasone-lurar, men är ändå inte bumlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nej - mer att den ligger i prisläget som du var ute efter och att den därför kunde vara värd att jämföra med... 😮

Den har mer förstärkt bas än övriga Ultrasone-lurar, men är ändå inte bumlig.

Ett litet problem bara... finns så vitt jag vet inte att lyssna på i närheten av mig.

ATH-50M ligger jäkligt bra till just nu.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade egentligen inte ljudet i mina Ultrasone (PROline 750) de första timmarna, nu är de dock svåra att leva utan... eller vad säger du, Claes? 😄

Svåra att leva utan, ja - men jag gillade dem från första lyssningen. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Svåra att leva utan, ja - men jag gillade dem från första lyssningen. 😄

Var de dina första Ultrasones?

De låter absolut skit de första timmarna. metalliskt något så grymt. Trummor som låter som du bankar på metall och basen är inte tight för fem öre. Fascinerar gör de iof i och med att de ändrar karaktär under inbränningen och faktiskt börjar låta skit innan de börjar låta bättre igen 🙂. Men hifi är de garanterat inte under de första timmarna eller dygnen. Diskanten blir inte någorlunda följsam med än mindre än 150h med pink noise.

Om du inte har gjort det redan testa Pro 900 bättre på alla plan förutom bas boosten. Går att få under kontroll med lite bomull dock 🙂 Det går faktiskt att njuta av klassiskt med Pro 900 vilket var svårt med 750n. Även om det väl fortfarande inte är deras hemmaarena men utmärkta allrounders är de.

Annars har man nu bytt ut 8.35D Monitors till German Maestro 435S. Främst för ljudbildens skull. Jämte 8.35D Monitors då Ultrasone pro lurarna utklassar den på den punkten. Utmärkt komplement då även Pro 900 ibland kan låta något metalliskt och ibland stör jag mig något så sjukt på Pro 900s bas boost. (måste ta och stoppa än mer bomull i dem). Gudskelov fungerar Pro 900 strålande vid låga volymer. De är inga hörlurar man vill dra på med då blir det V-format. Om man nu inte är bass head givetvis. Basen integrerar inte riktigt lika bra i vilket fall. Även om det ofta kan slinka emellan då kvaliten är så pass bra om du har en riktigt bra förstärkare givetvis.

GM 435S lyckas hitta en bättre balansgång mellan detaljrikedom och förlåtande för egen del. Förargar i stort sett aldrig men kan å andra sidan nog kännas tråkiga för många. Som jag ser det gör de det HD 650n försöker med men de går på tok för långt i att sopa delar av inspelningen under mattan. Det är med standard kuddarna. Byter man upp dem så blir det mer K701 över det hela. Och alla som lyssnat på 650/K701 vet att det skiljer rätt mycket mellan dem 🙂

Båda är klart dugliga för studiobruk. german maestro lurarna kan du byta öron kuddar som sagt. Pro 900 kan du proppa med bomull för att tämja basen.

Ultrasones lever mycket på sin snabbhet=PRaT, dynamik och ljudbild. 900 dessutom på en rent magisk mid range.

German Maestros (gäller i stort sett all modeller jag testat mer eller mindre) mer på sin naturliga ton. Låter aldrig metalliskt och smått perfekta balans.

450 Pron är inte dålig heller. Ibland undrar jag om jag inte skulle satsat på den heller. Men 435S var neutralare och mer hifi så gick för den. 450 Pron var dock allmänt rent förtrollande med klassiskt om än något kall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
thrinithan (oregistrerad)

Jag behöver alltså ett par slutna lurar. De ska fungera bra både för sånginspelning och mixning och behöver därför vara både bekväma och ha hög kvalitet på ljudet (både upplösning och ärlighet). Självklart vill jag ha ordentlig dämpning på dem också för att minimera läck. Mina nuvarande lurar AKG K240S är jag väl relativt nöjd med, men jag känner att det på många sätt kan bli bättre. Främst i basen men också i klarheten i diskanten. Jag har ett par ADAM A7 som monitorer vilka jag använder dagtid när jag mixar, men nattmänniska som man är sitter jag stor tid med hörlurar.

Jag har kollat på:

AKG K271 mkII

Beyer DT-770 Pro

Audio Technica ATH-M50S

Sennheiser HD-280 Pro

Sennheiser HD-380 Pro

Ultrasone Pro750 - Det här är maxpriset jag kan tänka mig att spendera OM kvaliten är värd den ganska drastiska prisskillnaden från de andra modellerna.

Jag har både 4sound och en Musikanten här i stan och har således kunnat lyssna på båda Sennheiser lurarna. HD-380 lät helt klart "behagligast" men jag upplevde däremot att HD-280 var mindre färgade och således mer ärliga. Inga av dessa imponerade vad gäller ljudisolering utan jag tyckte det läckte lika friskt från dessa som från mina nuvarande AKGs.

Till min besvikelse ville ingen av musikaffärerna ta in andra hörlurar så jag är lite fast här just nu. Har inga möjligheter att testa andra lurar.

Två generella funderinga kring Beyer DT-770 lurarna. Jag har för tillfället ett ljudkort som har en hörlursförstärkare med dessa specifikationerna 52 mW + 52 mW (32 Ω). Med denna kunskap. Vilka av de två olika beyermodellerna ska jag köpa? 80 eller 250Ohm? Som jag förstår det skulle min hörlursförstärkare behöva vridas upp mycket mer innan jag får samma uteffekt med 250ohms lurarna. Men är inte detta bra? Just nu med mina 55ohms lurar kan jag bara vrida upp till inte ens "kvart i" innan volymen blir ordentligt stark.

Och... Är det samma ljudkaraktär i DT-770M lurarna trots deras extra dämpning?

Så vad säger ni folks där ute? Imponera mig! 😉 Och kom gärna med egna förslag om ni tycker något är bättre än de jag listat här ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ultrasone-lurarna är i en klass för sig, tycker jag. Pro750 är enligt min mening mer prisvärda än Pro900 också, så de är ett ganska självklart val för mig.

ATH-M50 låter också mycket bra, så om budgeten inte orkar med Pro750, så skulle det vara mitt andrahandsval.

Var bor du? Är det i närheten av Malmö, så kan du gärna komma en sväng till mig och lyssna på några olika modeller. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstod inte riktigt vilka av lurarna du listade som du hade lyssnat på.

Personligen har jag använt alla utom ATH-M50 (däremot ATH-M40) och HD380.

Och de går alla att lägga sång med och lyssna detaljerat i.

Tycker HD280 och har bäst isolerande egenskaper av dem jag prövat på din lista. Upplever dock inga proglem med läckage från de andra lurarna heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Jag har endast lyssnat på Sennheiser HD280 och 380. Jag tyckte inte att de isolerade ljudet så bra, men det kanske bara är jag som har för stora förväntningar helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...