Jump to content
Annons

Vad gör en "DJ"?


kongomeister

Recommended Posts

Säkert enkelt, men jag vill veta detta! En DJ på ett uteställe som spelar musik, som jag förstår det så spelar han bara musiken och "mixar" ihop låtarna så att övergången till nästa låt blir bra och musiken aldrig tystnar. Men om vi säger en musikproducent som tex. Tiesto, är han också en DJ? Vad gör han på sina konserter egentligen? Gör han typ samma sak som DJ´n på utestället, bara lite mer mixning typ? Eller varför vrider han på massa rattar och håller på mitt i låtarna när det ändå låter typ likadant som på hans skiva. Dumförklara mig gärna, men jag vill ändå veta!

Sedan undrar jag också hur de större artisterna gör när de producerar låtar, är det samma program som ni använder, typ Cubase, Reason och FL? Hur "gör" dom nya ljud?

Tack på förhand! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En DJs uppgift är att underhålla folk med musik. Sen varierar stilen från DJ till DJ. Vissa pratar mycket med publiken och vissa arrangerar till och med lekar. Men den största uppgiften som en DJ har är att mixa musik. Det är en konst i sig och det är inte bara att tona över med en crossfader för att få det att låta bra. Man måste också beatmatcha, kontrollera frekvenser och kasta in lite effekter om man vill. Vissa Djs använder också video.

Tiesto är en av världens mest kända DJs. Men han gör i stort sett samma sak som andra klubb-djs.

Han vrider på "rattar" för många anledningar men för det mesta för att skapa en smooth mix mellan låtarna.

De största producenterna använder oftast Logic eller i vissa fall reason men jag har svårt att tänka mig att de använder program som FL Studio. Tiesto producerar dessutom inte all sin musik själv utan får en hel del hjälp.

Hoppas jag gav dig svar på några av dina frågor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tiësto gör samma sak som vilken DJ som helst, kanske att han planerar in i förväg vilka låtar som ska mixas ihop osv.

Dock så producerar han inte utan har producenter som arbetar åt honom. Det är lite nedtystat dock.

En DJ spelar låtar, en producent tillverkar dom.

Självklart kan man vara både två.

För att göra nya ljud använder man oftast 4 element, samplingar, sampler, synth och effekter.

Åter till DJ, jo en DJ mixar bara ihop en massa låtar. Rattarna är equalizers som han eller hon använder för att låtarna ska flyta ihop bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du ett exempel på vad en DJ gör:

Du ser att med hot cue och liknande funktioner så handlar det inte bara om att mixa ihop två låtar. Det är nästan på gränsen till att skapa musik live, vilket jag tror vi kommer se mer av.

Set ups med Ableton Live och motsvarande program kommer bli större, och DJ:n kommer använda fler kontrollers för att få upplevelsen ännu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

En discjockey gör massvis med olika saker, dom dricker läsk, kaffe, öl och en del (inte alla) drar en lina eller 2.

Sen där i mellan så raggar dom på tjejer med alldeles för låg iq för någons bästa. och jag glömde nästan. Dom väljer musik åxå!

🙂 hihi. M.R. DJ

Förklaringarna hitils har varit bra, men jag tycker att de är för enkelt att säga att övergångarna ska vara smotha,

En "riktig" klubb dj Ala Tiesto använder sig oftast av 3 eller 4 spelare och en effectbox eller mixerbord med effecter, med 2 utav spelarna spelar du dina låtar med de andra 2 spelar du samplingar, beats vocals, svisheffecter och dylikt som du loopar, cuar och trixxar med så det blir taight. Sen Eqar du in det med övrig musik, lägger på en eller flera effecter för att skapa rätt känsla, och sen....

Ljuv underbar mixxing till 200%, inte många i världen som klarar att spela på detta sätt.

De flesta klubbdjs, typ Jocke på lokala Pizzapubben är glad om han lyckas träffa takterna rätt när han ska beatmixxa.

Om du vill bli dj! vem vill inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha.. Kul tråd.. sitter precis och tar en kall Amstell med vår kära Michiel just nu! Han hälsar så gott! 🙂 (han hävdar dock att han aldrig dragit nån lina.. Bara ätit "sockerkaka" på nån coffeshop nån gång 😛 )

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara en bra DJ handlar inte bara om att kunna mixa snyggt och kunna använda effekter osv.

Det handlar minst lika mycket om att kunna läsa av golvet men spelar inför.

Vilken genre är det som gäller ikväll? Vilket tempo? Ska jag inleda med alla stora "hitar" och avsluta mer underground, eller tvärtom?

Kanske bara hitlåtarna, eller kanske bara underground? Vill de ha långa break i låtarna att kunna busvissla sig igenom eller vill de ha genomgående basgång att dansa till? Hur spelade DJ'n innan mig, har han redan kört slut på publikens krafter och jag tvingas dra ner tempot?

Dessa frågor skiljer sig väl från DJ till DJ och beroende på om man spelar på den lokala krogen eller om det är på Trance Energy.

Kanske finns någon storDJ på forumet som kan förklara bättre?

Kanske kan vara kul att läsa John 00 Fleming's blogg på myspace också?

http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseact...iendId=73739234

En DJ/producent kan också välja att framföra en "livespelning" där han alltså spelar sina låtar live på scenen. Vanligen framfört med hjälp av synth och dator.

När "de stora" producerar låtar använts väl Logic, Cubase och Ableton Live flitigast.

Finns dock bra producenter som använder FL Studio.

Özgur Can och Whirloop till exempel. (Har använt FL förut iallafall)

Rätta mig om jag har fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

En discjockey gör massvis med olika saker, dom dricker läsk, kaffe, öl och en del (inte alla) drar en lina eller 2.

Sen där i mellan så raggar dom på tjejer med alldeles för låg iq för någons bästa. och jag glömde nästan. Dom väljer musik åxå!

😄 hihi. M.R. DJ

Förklaringarna hitils har varit bra, men jag tycker att de är för enkelt att säga att övergångarna ska vara smotha,

En "riktig" klubb dj Ala Tiesto använder sig oftast av 3 eller 4 spelare och en effectbox eller mixerbord med effecter, med 2 utav spelarna spelar du dina låtar med de andra 2 spelar du samplingar, beats vocals, svisheffecter och dylikt som du loopar, cuar och trixxar med så det blir taight. Sen Eqar du in det med övrig musik, lägger på en eller flera effecter för att skapa rätt känsla, och sen....

Ljuv underbar mixxing till 200%, inte många i världen som klarar att spela på detta sätt.

De flesta klubbdjs, typ Jocke på lokala Pizzapubben är glad om han lyckas träffa takterna rätt när han ska beatmixxa.

Om du vill bli dj! vem vill inte?

Precis vad jag försökt säga. Det handlar även om att ha oerhört bra kontakt med publiken, för att känna av exakt när man ska droppa nästa låt, eller hoppa ur loopen.

De som säger att Tiësto inte är speciellt mycket bättre än en "vanlig" DJ på lokala krogen, vet inte vad de pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En DJs viktigaste uppgift nu för tiden verkar vara att gå på gymmet.

Å där kom ett inlägg som verkligen strider mot dina principer om jag förstått dig rätt! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Jag vågar hävda att det idag är svårare än någonsin att vara en bra DJ.

Det är möjligt, men jag minns en tid när diskjockeys blandade olika musikstilar, mixade skivor inspelade av riktiga musiker (svårt!) och förde popmusikens utveckling framåt. Sedan slutet av 90-talet uppfattar jag dance scenen som konserverande, inrutad och extremt ytlig.

Jag läste just att Madonnas pojkvän tar 70 000 kronor för en dj-spelning, och då mixar han inte ens skivorna själv, han bara visar upp sitt fagra - berömda - nylle, står brevid en annan kille som gör det egentliga jobbet! Det tycker jag är talande, det tycks handla mycket om yta just nu.

Är du snygg? Betala ett studioproffs att göra en låt, betala en annan kille för att mixa, se till att "bli kändis" - och vips är du dj!

Men jag erkänner villigt att jag inte kan den delen av branschen på mina fem fingrar, och jag ber samtidigt om ursäkt för att tråden tack vare mig dragit i en riktning annan än den avsedda!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt, men jag minns en tid när diskjockeys blandade olika musikstilar, mixade skivor inspelade av riktiga musiker (svårt!) och förde popmusikens utveckling framåt. Sedan slutet av 90-talet uppfattar jag dance scenen som konserverande, inrutad och extremt ytlig.

Jag läste just att Madonnas pojkvän tar 70 000 kronor för en dj-spelning, och då mixar han inte ens skivorna själv, han bara visar upp sitt fagra - berömda - nylle, står brevid en annan kille som gör det egentliga jobbet! Det tycker jag är talande, det tycks handla mycket om yta just nu.

Är du snygg? Betala ett studioproffs att göra en låt, betala en annan kille för att mixa, se till att "bli kändis" - och vips är du dj!

Men jag erkänner villigt att jag inte kan den delen av branschen på mina fem fingrar, och jag ber samtidigt om ursäkt för att tråden tack vare mig dragit i en riktning annan än den avsedda!!

Se det som ett säkert tecken på att du blivit äldre (och det är väl hälsosamt?). Det är ingen originell spaning det där; det är samma som att säga att man inte behöver vara en bra musiker för att skapa musik idag, att datorn gör det åt en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men helt ärligt. ska man ha ett "yrke" där man syns som dj, eller skådis osv. då är det alltid en fördel att vara snygg... Men om du gogglar lite på djs så kommer du snabbt märka att många är lönfeta och halvskalliga 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Se det som ett säkert tecken på att du blivit äldre (och det är väl hälsosamt?). Det är ingen originell spaning det där; det är samma som att säga att man inte behöver vara en bra musiker för att skapa musik idag, att datorn gör det åt en.

Jag tycker inte alls att det är samma sak, och det vore intressant att få andra invändningar än billiga passningar om min ålder. Jag avstår ständigt från att påpeka att jag förmodligen verkat i musikbranschen längre än de flesta här har vandrat på jorden, och jag skulle uppskatta att bli behandlad med samma respekt.

Det är möjligt att historien om Madonnas pojkvän inte är representativ för resten av dance svängen, berätta gärna mera, men kanske i en helt annan tråd?!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tycker inte alls att det är samma sak, och det vore intressant att få andra invändningar än billiga passningar om min ålder. Jag avstår ständigt från att påpeka att jag förmodligen verkat i musikbranschen längre än de flesta här har vandrat på jorden, och jag skulle uppskatta att bli behandlad med samma respekt.

Det är möjligt att historien om Madonnas pojkvän inte är representativ för resten av dance svängen, berätta gärna mera, men kanske i en helt annan tråd?!!

Fanns Basshunter på din tid också?

Sluta idiotförklara alla som inte tycker som du Ewertsson!

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...