Jump to content
Annons

En filosofisk fråga


Renoise

Recommended Posts

Jag tänkte våga mig på att ställa en lite mer filosofisk fråga här på forumet... ☺️

Anta att det fanns en teknisk lösning som gick att operera in i människor sedan födseln (jaja, det är kanske science-fiction, men vi leker med tanken) som fungerade så att den stängde ute precis allt ljud från att förnimmas av människor överhuvudtaget. Enda sättet att höra något var att ta in ljudet på teknisk väg, genom att ha tillgång till en viss sändningsfrekvens eller "auditivt lager".

Rent konkret: Du står på krogen och konverserar med en person. Du hör en massa andra människor runt omkring dig, dunkande musik, klirrande ölglas m.m. Men du vill ändra på mixningen av denna situation. Så du vrider helt enkelt ner "bakgrunden" (andra människor, dunkande musiken, klirrande ölglasen) och får en bättre ljudvolym på personen du pratar med. Detta är alltså möjligt utifrån den tekniska förutsättningen (att allt ljud måste sändas till en mottagare, och sedan väljas/designas). Vi antar vidare att du har någon form av möjlighet att styra detta (hur du uppfattar ljud) via t.ex. din mobil eller så...

Ok, föreställ er detta scenario. Man har ju redan idag börjat experimentera med sådant här, exempelvis skolor som låter eleverna stänga ute ljud med motsvarande hörselskydds-lurar som samtidigt har inbyggt hörlur som mottar ljudet från lärarens mikrofon/sändare. Nu tänker vi oss alltså att principen dras till sin yttersta spets och är tekniskt förverkligad i stor skala.

För att höra "äkta" fågelkvitter så får du allt betala för sändningen! Annars får du nöja dig med att köpa lågbudget fågelkvitter. Osv. Skulle ni kunna tänka er hur det vore att leva i en sådan värld? En dröm med oanade möjligheter? En mardröm med nya orättvisor? Skulle vara intressant att höra lite perspektiv/tankar/funderingar från er andra på forumet!

Redigerat av Renoise
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Hur kom det där med betala in i bilden?

Ah, det framgår kanske inte riktigt hur jag tänkte där förstås... ☺️ Ser framför mig, om man förutsätter tekniken enligt scenariot alltså, att olika aktörer erbjuder upptagningar/sändningar av "verkliga" ljud, t.ex. just fågelkvitter eller biltrafiken. Och att svårigheterna att ta upp och samköra många olika kanaler är förenat med vissa kostnader i hårdvara m.m.. Men betalning behöver ju inte vara i pengar. Man kan tänka sig ett framtida samhälle som bygger på att man förtjänar olika poäng utifrån vilka samhällsnyttiga gärningar man gör exempelvis... (men det är off-topic), poäng som går att omsätta i t.ex. access till vissa ljud-sändningar.

Redigerat av Renoise
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är det så i framtiden. Hm.

Vore iaf jobbigt om man betalat 22'000 euro för att se Tokio Hotel's avskedskonsert och det visar sig att man inte har senaste uppdateringen (!). Inte heller har man någon mottagning på sin Nokia G9873873 så man inte kan ladda ner skiten, och missar därav hela konserten.. Det var ju sista chansen att se dem?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj, konstig tanke. Jag själv skulle aldrig vilja byta bort min egen hörsel och förlora akustikupplevelsen, då skulle jag nästan hellre vara döv. Hela upplevelsen dör ju. Däremot ett filter att ha på t.ex. klubbar skulle kanske inte vara helt fel. Bose har ju ett "noise-reduction" system i sina hörlurar, man skulle kunna tänka sig något sånt fast mot omgivningen isf. Skulle säkert vara skönt för t.ex. byggarbetare att kunna prata med sina kollegor utan att skrika halsen av sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vi har faktiskt en filtereffekt redan inprogrammerad i hjärnan. Hjärnan kan undertrycka redundant ljud till en viss grad. Det finns flera studier på hur mycket, mätt i dB, som hjärnan klarar att filtrera. Så du har detta redan inbyggt!!! Vissa människor klarar det bättre än andra. Finns folk som har extremt svårt att sålla bort bakgrundsljud vilket gör att de inte klarar av konversationer i bullriga miljöer. Fast visst vore det praktiskt om man bara kunde vrida på en ratt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag tänkte våga mig på att ställa en lite mer filosofisk fråga här på forumet... 😆

Anta att det fanns en teknisk lösning som gick att operera in i människor sedan födseln (jaja, det är kanske science-fiction, men vi leker med tanken) som fungerade så att den stängde ute precis allt ljud från att förnimmas av människor överhuvudtaget. Enda sättet att höra något var att ta in ljudet på teknisk väg, genom att ha tillgång till en viss sändningsfrekvens eller "auditivt lager".

Rent konkret: Du står på krogen och konverserar med en person. Du hör en massa andra människor runt omkring dig, dunkande musik, klirrande ölglas m.m. Men du vill ändra på mixningen av denna situation. Så du vrider helt enkelt ner "bakgrunden" (andra människor, dunkande musiken, klirrande ölglasen) och får en bättre ljudvolym på personen du pratar med. Detta är alltså möjligt utifrån den tekniska förutsättningen (att allt ljud måste sändas till en mottagare, och sedan väljas/designas). Vi antar vidare att du har någon form av möjlighet att styra detta (hur du uppfattar ljud) via t.ex. din mobil eller så...

Ok, föreställ er detta scenario. Man har ju redan idag börjat experimentera med sådant här, exempelvis skolor som låter eleverna stänga ute ljud med motsvarande hörselskydds-lurar som samtidigt har inbyggt hörlur som mottar ljudet från lärarens mikrofon/sändare. Nu tänker vi oss alltså att principen dras till sin yttersta spets och är tekniskt förverkligad i stor skala.

För att höra "äkta" fågelkvitter så får du allt betala för sändningen! Annars får du nöja dig med att köpa lågbudget fågelkvitter. Osv. Skulle ni kunna tänka er hur det vore att leva i en sådan värld? En dröm med oanade möjligheter? En mardröm med nya orättvisor? Skulle vara intressant att höra lite perspektiv/tankar/funderingar från er andra på forumet!

Dingbats. Grejen är att man inte KAN spela in och höra ljudet NÄRSOMHELST.

😱

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Dingbats. Grejen är att man inte KAN spela in och höra ljudet NÄRSOMHELST.

😑

Grejen som i att det är en del av premissen (jag ser inget av det i inlägget) eller bara att det inte går? Det går väl visst. Bara att bära runt på nån liten bärbar inspelningsmoj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jävligt illa! Jag hoppas att tekniken utvecklas så ingen någonsin kommer att ha problem med sin hörsel, men att mixa sin omgivning verkar mest sjukt. De vardagliga sinnesintrycken man får under hela sitt liv är inget jag vill kontrollera, det är vackert precis som det är. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...