Jump to content
Annons

Hur lång tid ska en uppstart av datorn ta?


debatt

Recommended Posts

Är det rimligt att det tar 3 minuter 5 sekunder (klockad tid) från det att man trycker på strömbrytaren tills det att datorn startat och timglaset förvunnit. Jag använder en lappis på 7 månader. Sedan ska man in i något program eller in på Internet, vilket tar ytterligare cirka 30 sekunder.

😎

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

5 sekunder annars är det en jävla vänt tid när man har brottom 🙂

Beror ju på operativ, min mammas dator från 03 startar efter två minuter och min från 06 kan ta 3-4 minuter.

Beror på vad du har för program när datorn startas upp och hur mycket du har på hårddiskarna 😎

Väljer du bort Skype, Msn och liknande i uppstarten så går det snabbare, kanske virusskyddet med (om du kommer ihåg att sätta igång det sen).

Du borde inte ha så mycket installerat på samma hårddisk som operativet är på tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

raso (oregistrerad)

Om du vill göra starttiden kortare kan du (iallafall på xp) gå till start-kör och skriva in "msconfig" och tryck ok. Sen trycker man på autostart och avmarkerar allt man inte vill ska starta av sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ær væl ingen big deal...tryck på knappen, fixa en kopp kaffe...och nær kaffet ær klart så ær burken klar... 😎 Min internætburk tar åxå mæktiga 3 min på sig innan allt ær "up'n running"...men så ær hårdvaran 10 år gamal...minst.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Betalar din morsa din elräkning?

nej, men jag kör en P4 årsmodell 2002, den går billigt.

skämt åt sido så brukar jag nog också stänga av datorn. kände bara för att inte svara för seriöst på en, enligt mitt sätt att se det, inte alltför betydelsefull detalj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh, och töm prefetchmappen i windowsmappen lite då och då. I den mappen ligger filer som visar datorn vilka program som ska laddas i förväg för att de ska gå snabbare att öppna nästa gång, där hamnar en massa onödiga program som man kanske använt en gång eller tom avinstallerat. När du tömt den kommer det gå lite långsammare att starta upp första gången, efter det ska det gå som en klocka. Det går att ställa in någonstans så att den bara laddar systemprogram, men då får du räkna med någon extra sekund i starttid för övriga program, tycker det räcker fint med att tömma den någon gång varannan månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan man ju köra den i viloläge under natten, drar väl inte mer än standby-ström då? och startar upp direkt när man rör musen. Smidigt värre. Fast med min nya dator tar uppstart iofs bara 20sek så det behövs egentligen inte men för de som har seg dator så kan det ju vara bra. 😕

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver man verkligen "stänga av" sin dator nuförtiden? Alltså stänga av på riktigt. När jag smäller igen locket på min laptop går den in i nåt sömnläge, och när jag vaknar igen morgonen efter så vaknar datorn betydligt snabbare än vad jag själv gör. Har jag inte haft sladden i under natten så är det bara någon procent lägre ström kvar i batteriet så det där med att det kostar el är inte direkt nåt bekymmer. Har faktiskt inte funderat på saken men det borde väl gå att sätta en stationär i sömnläge också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...