Jump to content
Annons

Inget ljud in i ardour


varulf

Recommended Posts

Hej.

Har suttit till och från nu i en vecka och försökt få ljud in i ardour. Jag har sökt på forum och på nåtet men hittar inget som verkar relevant. Ljudkortet är ett m-audio 1010lt.

Jag har prövat alla kanal ingångar på kortet och jag har aldrig fått nått ljud in.

Jag har kopplat ihop capture 1 med ardour in 1 och capture 2 med ardour in 2 osv.

Men ändå inget ljud. Har jag bommat nå simpelt eller ?

Blir tokig om jag inte får spela in snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla i Jack setup att du har valt.

Audio: Välj duplex eller capture only.

Input device: Testa alla möjliga val här (behöver inte vara den med namnet på ditt ljudkort som fungerar bäst) starta och stoppa emellan.

Skapa ett nytt spår och editera kopplingen för spåret via mixern (Alt-M) Nästan längst upp finns "input". Editera och koppla system:capture_1.

Aktivera software monitoring. Om det inte blir något inspelat flytta fram tidslinjen en bit och försök igen.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla i Jack setup att du har valt.

Audio: Välj duplex eller capture only.

Input device: Testa alla möjliga val här (behöver inte vara den med namnet på ditt ljudkort som fungerar bäst) starta och stoppa emellan.

Skapa ett nytt spår och editera kopplingen för spåret via mixern (Alt-M) Nästan längst upp finns "input". Editera och koppla system:capture_1.

Aktivera software monitoring. Om det inte blir något inspelat flytta fram tidslinjen en bit och försök igen.

Jag har testa dom två som jag får fram alla in-kanaler på. ena heter maudio 1010lt och den andra ice 1712 multi. men får inget ljud. jag har 10 spår och i mixern är spår 1 valt till system capture 1 osv.

Vars aktiverar jag software monitoring, vilken meny i vilket program?

Jag ska försöka lägga upp några screenshot på inställningarna om det kan hjälpa.

Jag tycker att allt är som det borde:/

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick det att funka till slut. Det va det integrerad ljudkortet som strulade. Det va default i alsa mixern.

In terminal type

less /proc/asound/modules

That will show you which soundcards occupy which slot and what're their names.

My output is

0 snd_au8830

1 snd_intel8x0

so it should look something like that.

Now identify which cards you don't wanna use and take their names.

"In terminal now type

sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base

Find the place where it says something like

# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0

and in the list below add

options snd_whateveryourcardnameswere index=-2

Since you have two card you want to blacklist you add two lines with different names then.

Now save /etc/modprobe.d/alsa-base and reboot the computer

. It *should* now set the "wrong" sound cards to slot -2 (thus, making them disabled) and the correct soundcard should thus grab slot 0 and work.

It has been suggested that instead of blacklisting the wrong ones one could manually assign slots in the same /etc/modprobe.d/alsa-base file (at the start of the file, where it says "# autoloader aliases" but that didn't work for me at least."

Det gjorde då susen för mig. Tänkte posta det i fall nån annan har liknande problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...