Jump to content
Annons

Musikteori för folkhögskola/musikhögskola


leojholt (oregistrerad)

Recommended Posts

leojholt (oregistrerad)

Tjena!

Det är inte så långt kvar tills det är dags för mig att söka vidare till någon musikhögskola, alternativt folkhögskola om jag misslyckas på högskola.

Har tittat en del på vad som krävs för att komma in, och skulle behöva någon bok i musikteori som är lite mer avancerad och tar upp det som behövs. Men det finns ju en hel del böcker där ute haha, så ifall någon vill hjälpa mig skulle det vara väldigt tacksamt. Om någon har lite erfarenheter att dela med sig av redan lästa böcker, på någon skola eller individuellt så är det ju perfekt..

http://www.musikhogskolorna.se/prov/c2.php Här finns en liten hint av vad man behöver kunna.

/Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du nu inte har "bråttom" är det också kanske idé att åka dit (musikhögskola/fhs) och göra proven, så ser du också ganska fort vad som behövs... För min egen del (16 år enbart på gehör, innan KMH) så gjorde jag teoriproven tre gr, innan jag kom in. Spelet var det inga problem med, men teorin... ajajaj.. det var griseri rakt igenom, dom två första gångerna. Men på tredje försöket kom jag in iaf. Även om det var bara precis över godkänd nivå... Huvudsaken är att man inte ska nolla nåt av proven (jag sökte musikerutbildning). Så, det beror även på vad du söker för utbildning.. Om du söker lärare läggs det större vikt på teoriprovet, än om du söker musiker... men då måste du ju iof vara en jäkel på att lira/sjunga...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Tjena!

Det är inte så långt kvar tills det är dags för mig att söka vidare till någon musikhögskola, alternativt folkhögskola om jag misslyckas på högskola.

Har tittat en del på vad som krävs för att komma in, och skulle behöva någon bok i musikteori som är lite mer avancerad och tar upp det som behövs. Men det finns ju en hel del böcker där ute haha, så ifall någon vill hjälpa mig skulle det vara väldigt tacksamt. Om någon har lite erfarenheter att dela med sig av redan lästa böcker, på någon skola eller individuellt så är det ju perfekt..

http://www.musikhogskolorna.se/prov/c2.php Här finns en liten hint av vad man behöver kunna.

/Joel

vilken linje har du sökt till på musikhögskolan? gjorde själv C-proven (+ en del L-prov) i våras och kom in 😉

Det är ju väldigt olika teori om du väljer t.ex. klassisk- eller afroutbildning. jag gjorde afro-proven och om du ska göra dom har jag ett tips till dig: STEGANALYS. se till att du har stenkoll på det, ackordläggningar, funktioner och omharmonisering, och en del kompositionsteroi.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

En liten undran. Vart är det tänkt att man ska lära sig musikteorin innan man börjar på musikhögskolan? Lär man ut musikteori i kommunala musikskolan?

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten undran. Vart är det tänkt att man ska lära sig musikteorin innan man börjar på musikhögskolan? Lär man ut musikteori i kommunala musikskolan?

Jag tänkte samma sak. Finns det några böcker så man går till väga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär man ut musikteori i kommunala musikskolan?

Ja, om du vill.

Själv gick jag musiklinjen på SVF, både utvecklande inom att spela instrument (såväl solo som ensembler) och musikteori - och man blir mer än väl förberedd på sökning och prov till musikhögskolorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

leojholt (oregistrerad)
Börja att kolla på http://musictheory.net

Finns mycket bra där!

Jag undervisar själv i musikteori på estetgymnasiet, men använder inga böcker. Ska kolla lite med kollegorna vilka bra titlar som finns ute.

Har kollat en del på musictheory.net , men ska gräva djupare i det. Skitbra om du kan höra runt om boktitlar!

Om du nu inte har "bråttom" är det också kanske idé att åka dit (musikhögskola/fhs) och göra proven, så ser du också ganska fort vad som behövs... För min egen del (16 år enbart på gehör, innan KMH) så gjorde jag teoriproven tre gr, innan jag kom in. Spelet var det inga problem med, men teorin... ajajaj.. det var griseri rakt igenom, dom två första gångerna. Men på tredje försöket kom jag in iaf. Även om det var bara precis över godkänd nivå... Huvudsaken är att man inte ska nolla nåt av proven (jag sökte musikerutbildning). Så, det beror även på vad du söker för utbildning.. Om du söker lärare läggs det större vikt på teoriprovet, än om du söker musiker... men då måste du ju iof vara en jäkel på att lira/sjunga...

Jag har inte riktigt bestämt mig ännu om jag ska söka till musiker eller lärare. Skulle såklart vara roligast att gå musikerutbildningen, men är inte säker på att varken mitt spel eller teori räcker hela vägen. Vet inte om det går att söka både musiker och lärare.. Men om det går är det de jag ska göra.

vilken linje har du sökt till på musikhögskolan? gjorde själv C-proven (+ en del L-prov) i våras och kom in 😱

Det är ju väldigt olika teori om du väljer t.ex. klassisk- eller afroutbildning. jag gjorde afro-proven och om du ska göra dom har jag ett tips till dig: STEGANALYS. se till att du har stenkoll på det, ackordläggningar, funktioner och omharmonisering, och en del kompositionsteroi.

Kommer nog att välja de klassiska provet, men steganalys är säkerligen viktigt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag sökte musikhögskolan (-92) skulle man kunna fyrstämmig sats, man kunde läsa det på kommunala musikskolan på

den tiden så jag skrev in mej hos en teorilärare där, men han var alldeles för långsam (var tvungen att lära mej snabbt till inträdesproven...) så jag skaffade en bok av en kille som hette Valdemar Söderholm.

Boken heter Harmonilära, till den hör också en arbetsbok som heter Arbetsbok i elementär harmonilära (dom här är klassiker inom området).

Sen var det bara att börja från början, det mesta man behöver kunna angående fyrstämmig sats och sånt finns med där.

Boken är riktigt torr men man blir en fena på stämföring och sånt efter att ha gått igenom den.

Den finns säkert på ett bibliotek (eller antikvariat) nära dej, (provet gick sedan galant kan jag tillägga)

en annan bok som kan vara användbar är Traditionell harmonilära av Roine Jansson och Ulla-Britt Åkerberg, finns med arbetsböcker till...

har inte gått igenom den själv men ryktet säger att den ska vara bra...

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag har inte riktigt bestämt mig ännu om jag ska söka till musiker eller lärare. Skulle såklart vara roligast att gå musikerutbildningen, men är inte säker på att varken mitt spel eller teori räcker hela vägen. Vet inte om det går att söka både musiker och lärare.. Men om det går är det de jag ska göra.

Det går, man kan söka totalt 10 utbildningar, alltså nästan 2 linjer per musikhögskola (det kanske går att söka fler men då får man trixa lite). Sök gärna motsvarande utbildning på olika skolor, det ökar chansen att komma in. Om man tycker musiker eller lärare är roligast är nog personligt. det finns ju olika nivå på lärarutbildningen också... Men som sagt är det übersvårt att bli antagen till mu.

Kommer nog att välja de klassiska provet, men steganalys är säkerligen viktigt ändå.

vad jag har förstått bygger den klassiska harmonianalysen mer på funktionsanalys (tonika, subdominant, domnant, o.s.v...) men det vet jag inte säkert.

Hur mycket har du hållit på med musik tidigare? har du gått folkhögskola eller försöker du ändå? vad spelar du för instrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

leojholt (oregistrerad)
Hur mycket har du hållit på med musik tidigare? har du gått folkhögskola eller försöker du ändå? vad spelar du för instrument?

Jag började med musik för ca 5-6 år sedan, då med elgitarr som de flesta i den åldern haha. Nu är klassisk gitarr mitt huvudinstrument, vilket gör att jag är väldigt bred inom mitt gitarrspel. Men spelar även en del piano, både klassiskt och pop/rock. Sjunger väll en del också, men inte någon höjdare.

Jag har inte gått folkhögskola, men tänkte att de iaf skulle vara värt ett försök!

Som det ser ut när jag själv tittar på vad jag kan, så är väl lärare närmast, men musiker skulle ju vara väldigt kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag började med musik för ca 5-6 år sedan, då med elgitarr som de flesta i den åldern haha. Nu är klassisk gitarr mitt huvudinstrument, vilket gör att jag är väldigt bred inom mitt gitarrspel. Men spelar även en del piano, både klassiskt och pop/rock. Sjunger väll en del också, men inte någon höjdare.

Jag har inte gått folkhögskola, men tänkte att de iaf skulle vara värt ett försök!

Som det ser ut när jag själv tittar på vad jag kan, så är väl lärare närmast, men musiker skulle ju vara väldigt kul.

Det är alltid nyttigt att söka. Oavsett om man kommer in eller inte lär man sig otroligt mycket på det. Just att söka är något man behöver lära sig, det är ju en ganska speciell situation där juryn egentligen har övertaget hela tiden samtidigt som man måste prestera sitt bästa. jag hade en lärare ett tag som sa att en sökning är som 10 övningstimmar. Det är bra.

Att ha bredden är väldigt bra, kanske inte i första hand för L-proven utan C1, där du ska visa både instrumental- och genremässig bredd, du måste sjunga och spela ett ackordinstrument.

När du gör spelproven, försök då gå in och ha så roligt som du kan med kompet (om du blir kompad, vet inte hur det är på klassisk...). Visa främst musikalitet och inte allt du behärskar tekniskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...så jag skaffade en bok av en kille som hette Valdemar Söderholm.

Boken heter Harmonilära, till den hör också en arbetsbok som heter Arbetsbok i elementär harmonilära (dom här är klassiker inom området).

Klassiker var ordet. Jag kan rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stora Musikguiden från notfabriken. Ska också tänkt mig plugga vidare inom musiken och hittade denna på biblioteket. Fet jävel men som innehåller så mycket och en massa bra övningar i boken. Nog värt att köpa boken tror jag. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...