Jump to content
Annons

Egen musik på Spotify - välja CD Baby/Ditto Music/Record Union?


ManJIT

Recommended Posts

Svar från CDBaby:

"And yes -- we can flex a little on stock quantities for international artists -- 10 will be fine:)"

Då vet ni det allihop!

Vill inte störa antispotify diskutionen, men jag tänkte anti-rekomendera CD-Baby.

Bandet jag spelar i har inte kommit upp på spotify än, när vi mailade och frågade CD Baby varför i AUGUSTI så sa dom att det var på gång...

Saxat från deras FAQ:

# How long does it take for you to start sending my music to the digital distribution partners?

Once you've given us ALL the info we need, and we've received your CD, it takes about 2-5 weeks. We have to encode it into 17 different formats for 40 different companies, so that's why it takes a while. Plus we have to verify all your songwriter and publisher info is correct before we send it out into the world. In addition, all of our download partners have different "delivery schedules". Some want us to send new content weekly, some monthly, etc. In all cases, we definitely get it out the door as quick as we possibly can. Read the next question, though...

# How long does it take to show up on the music services once you deliver it?

Each company is different, but in general it takes from 2 weeks minimum, to 4 months maximum. (Usually 2-3 months.) Once we send it to them, it's out of our hands and they do what they can to get it imported and active in their service. We push them to get it added as soon as possible, and they always do it as soon as they can. iTunes (who accounts for a huge percentage of digital sales) is generally very quick (1-3 weeks) about posting new content.

Så att det kan ta 5 månader från det att man skickade in allt till CDBaby till att det dyker upp hos alla digitala distributörer är alltså inte ovanligt.

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

trevligt att få tips om det här testar RC just nu men lite lågt att de inte har alla genres där så som dnb / drum and bass fick ju ta dance och sub drum and bass som sub genre för det e lite rock, dance, synthiz i låten.

de har ju suvuräna partners

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Det finns ju Tunecore(.com) också... de har ju avtal med iTunes (bland andra) och de i sin tur har väl avtal med Spotify. Har jag för mig i alla fall. Jag har inte orkat kolla upp hur det hänger ihop faktiskt.

Precis. Fördelen med TuneCore jämfört med CD Baby verkar ju vara att man hos TuneCore SJÄLV väljer vilka siter man vill beblanda sig med. Därmed kan man ju också göra STIM till viljes, för är det inte så att STIM fortfarande inte har avtal med alla därute??? Tungrott som det är... Man kan ju t.ex. välja iTunes och Spotify samt Nokia Store hos TuneCore, för dessa tre har ju STIM avtal med iaf (2011-01-19). Eller så väljer man dem som ger bäst ersättning helt enkelt.

Nackdelen med TuneCore jämfört med CD Baby är att man ska betala en summa årligen för varje album man har där. Hos CD Baby är det ju bara en engångsavgift per album.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Fördelen med TuneCore jämfört med CD Baby verkar ju vara att man hos TuneCore SJÄLV väljer vilka siter man vill beblanda sig med. Därmed kan man ju

på cdbaby kan du också välja om du inte vill distribuera till alla

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag gör dig ledsen, men ingen bryr sig. Osignad musik kommer alltid vara intressant bara för de närmast sörjande.

Nja, det beror sig nog på hur det utvecklar sig... Eller vad du väljer att kalla "osignad". Finns ju t ex många som startar egna skivbolag som dom sen själva sköter och "signar" sig själva på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det beror sig nog på hur det utvecklar sig... Eller vad du väljer att kalla "osignad". Finns ju t ex många som startar egna skivbolag som dom sen själva sköter och "signar" sig själva på.

Ditto Music skryter med att ha haft 40 UK Top 40 singlar med osignade artister.

Att vara signad som artist eller förlagd som författare kan nog dock ha vissa märkesfördelar.

Vadå märkesfördelar? Jo, det är som att ha ett etablerat fysiskt varumärke på sin tröja eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

på cdbaby kan du också välja om du inte vill distribuera till alla

Talar du om fysiska skivor nu eller om digital nedladdning?

Jag menar iaf digital nedladdning. Så som jag uppfattar det man

tecknar, så kan man inte välja hos CD Baby. Var står det?

Däremot så kan man välja om CD Baby ska gå vidare till att

utan extra kostnad göra den fysiska skivan tillgänglig för

beställning hos ytterligare 2500 fysiska affärer i USA, förutom

de själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

allt står på deras hemsida

Need even more control? You can easily set “restrictions” when you’re signing the album up to notify us that you would not like your music to be delivered to specific digital retailers or specific regions of the world.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Anlitade CDBaby inför releasen av mitt bitpop-bands debutalbum, i april förra året. Det har väl funkat rätt bra, förutom att det har tagit ganska lång tid att hamna på alla platser. De anger (som citerat längre bak i tråden) att det kan ta upp till 5 månader att hamna på vissa sajter. När vi efter 5 1/2 månad fortfarande inte fanns på Spotify mailade vi och klagade, då tog det en vecka sedan var fanns vi på spottan. 🙂 När jag nu kollar över listan på alla sajter man ska hamna på, så finns vi faktiskt fortfarande inte på:

Rhapsody

Shockhound

Great Indie Music

Följande är svåra att ta reda på om man kommit med:

eMusic

Liquid Digital

Verizon V-Cast

Zune

Medianet

Thumbplay

Så det är inte helt klockrent. Kanske dags för ett mail igen och fråga varför de tre ovan nämnda sajterna fortfarande saknar oss! 🙂 Men överlag känns CDBaby väldigt stabila och seriösa, det känns svårt att klandra de alltför mycket när de verkligen tar in alla kunder som är villiga att betala, utan någon som helst kvalitetskontroll, det måste ju vara ett jättejobb de gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

CD Baby:

Vad händer om man vill skriva på för ett skivbolag?

Jag hoppas att någon som har erfarenhet av dem kan skriva om det.

Men själv förstår jag inte kopplingen riktigt.

CD Baby är ju inget skivbolag. På vad sätt skulle då CD Baby

sätta käppa i hjulet för det? Och vad är det för skivbolag

som skulle knorra om att man har prylar på CD Baby? Inget jag

skulle skriva på för iaf... Den dagen man får connection med

ett skivbolag så är det ju bara att upphäva kontakten med

CD Baby om skivbolaget mot förmodan önskar det. Eller?

Det är ju inte alls ovanligt att en och samma artist/grupp

ligger på olika skivbolag samtidigt, så vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Anlitade CDBaby inför releasen av mitt bitpop-bands debutalbum, i april förra året. Det har väl funkat rätt bra, förutom att det har tagit ganska lång tid att hamna på alla platser. De anger (som citerat längre bak i tråden) att det kan ta upp till 5 månader att hamna på vissa sajter. När vi efter 5 1/2 månad fortfarande inte fanns på Spotify mailade vi och klagade, då tog det en vecka sedan var fanns vi på spottan. 🙂 När jag nu kollar över listan på alla sajter man ska hamna på, så finns vi faktiskt fortfarande inte på:

Rhapsody

Shockhound

Great Indie Music

Följande är svåra att ta reda på om man kommit med:

eMusic

Liquid Digital

Verizon V-Cast

Zune

Medianet

Thumbplay

Så det är inte helt klockrent. Kanske dags för ett mail igen och fråga varför de tre ovan nämnda sajterna fortfarande saknar oss! 🙂 Men överlag känns CDBaby väldigt stabila och seriösa, det känns svårt att klandra de alltför mycket när de verkligen tar in alla kunder som är villiga att betala, utan någon som helst kvalitetskontroll, det måste ju vara ett jättejobb de gör.

Jag vill bara ha iTunes (world wide), Amazon (world wide) och Nokia Store. Det är inga problem att få det hos CD Baby väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara ha iTunes (world wide), Amazon (world wide) och Nokia Store. Det är inga problem att få det hos CD Baby väl?

Minns tyvärr inte hur processen gick till, men jag gissar att det inte är några problem alls att välja vilka man vill hamna hos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att jag bara har testat RecordUnion.

För lite mer än 1.600.000 spelningar på Spotify har dom lyckats skrapa ihop 1,198 dollar åt mig.

Vilket i dagens dollarkurs är 7.547 kr.

Räknat på det så får jag det till att dom ger ut ca 0,5 öre per stream.

Detta tycker jag är rätt pinsamt? Får dom betala ut så lite? STIM?

Längtar till den dagen det blir lönsamt med streaming över internet via tjänster såsom Spotify.

Jag använder det dagligen och betalar för mig, det är en underbar tjänst.

Men dom må fan betala för sig? Eller har jag tänkt snett här?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Även om den här tråden varit död ett tag så är det bra att komma med ny information. Som det ser ut på ditto music så verkar de ha tagit bort 2£ / månad saken.

Från deras FAQ sida:

What are the costs involved?

All Ditto distribution costs are based upon 33p/50c per track per store.

That means it would only cost you 33p (GBP) or 50c (USD) to send a single track to iTunes.

This covers each specific release and includes free barcodes and ISRC codes.

Further than that we have a storage, accounting and maintenance charge of £5.50/$8 for one track, £16.50/$24 from 2 – 12 tracks and anything above 12 tracks is £27.50/$40, these payments are annual.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kan tillägga att jag bara har testat RecordUnion.

För lite mer än 1.600.000 spelningar på Spotify har dom lyckats skrapa ihop 1,198 dollar åt mig.

Vilket i dagens dollarkurs är 7.547 kr.

Räknat på det så får jag det till att dom ger ut ca 0,5 öre per stream.

Detta tycker jag är rätt pinsamt? Får dom betala ut så lite? STIM?

Längtar till den dagen det blir lönsamt med streaming över internet via tjänster såsom Spotify.

Jag använder det dagligen och betalar för mig, det är en underbar tjänst.

Men dom må fan betala för sig? Eller har jag tänkt snett här?

Update, nu med STIMS nya avtal gällande Spotify har det börjat rulla in lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

http://www.uploadmym...tifyforfree.com

ÖVERLÄGSET BÄSTA SIDAN!!

Jag har kollat runt vÄldigt mycket och alla "gratis-sidor" har ju gÖmda avgifter

lite hÄr o dÄr.

Den hÄr sidan funkade fÖr mig. Man laddar upp genom Record Union men med en A&R-kod

som gÖr att det blir gratis.

Gå bara in på sidan och lÄs. Det Är enkelt...och gratis=)

Hmm, undra vem som kan ligga bakom denna tjänst, kan det vara någon som just startat ett forum studio-konto bara för att göra reklam här? 😏

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Någon som vet om man kan lägga upp på RU samtidigt som man lägger upp på ubetoo, myspace och youtube själv? Och kanske till och med ha låtarna gratis på sin hemsida?

En fråga som kanske inte hör hit men hur fungerar det om du gör en cover och lägger upp. Hur betalar du till originalartisten om du lagt upp genom RU?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Någon som vet om man kan lägga upp på RU samtidigt som man lägger upp på ubetoo, myspace och youtube själv? Och kanske till och med ha låtarna gratis på sin hemsida?

En fråga som kanske inte hör hit men hur fungerar det om du gör en cover och lägger upp. Hur betalar du till originalartisten om du lagt upp genom RU?

Du kan lägga upp dina låtar var du vill, fortfarande du som artist som innehar fullständiga rättifheter.

Ang. covers har jag ingen aning.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...