Jump to content
Annons

Egen musik på Spotify - välja CD Baby/Ditto Music/Record Union?


ManJIT

Recommended Posts

Annons
Svar från Record Union:

1. Is or will all your music be available on Spotify?

- Yes all music will be available

2. If not, how do you select the songs they get?

- N/A

3. How long does it take for a newly released album to reach Spotify?

- We deliver them instantly, although Spotify has their internal lead times. Normally max of 4 weeks, right now up to 6-8 weeks due to vacations, upgrading of software etc

4. People tend not to download but instead stream the music on Spotify. Will I get paid for customers streaming my songs?

- Yes you get paid every time your song is played on Spotify

Ytterligare svar från Record Union:

5. How much for each play?

- You get paid "your market share" so to speak... this means that you get paid for the (how many times your song has been playd)/(total number of played songs)

6. Does the payment rate depend on Record Union's contract with Spotify?

- I have no idea how the contract between Spotify and their other partners look like (every contract is strictly confidential)

7. Is there a threshold for when Record Union actually sends me money?

- Record Union pay out money to your account as soon as we have received the money from our partners for your sales, the money will then show up on your account balance and you can then pay out to your paypal. Usually there is a three month delay from when your song is played and until you get paid.

Man kan ju notera att jag fått två svar från Record Union under samma tid som CD Baby inte har svarat alls. Ett argument för RU enligt mig. Men att det var struligt att ladda upp hos dem låter inte bra. 2009 har man inte råd att ha sunkiga webbapplikationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men spotify betalar inte ut ersättning på det viset, se mitt tidigare inlägg.

Men om man är okontrakterad blir det ju inte de avdragen som du nämner på förra sidan. Det jag däremot läst på två ställen är att Spotify's ersättningar enbart gäller en viss kategori uppspelningar som de kallar "offentliga framföranden". Jag har för mig att en webbradio också har en tröskel innan de betalar STIM-avgift (beroende på storlek) helt i analogi med STIM's senaste drag att försöka ta betalt av företag med typ mer än 45 anställda. Kan ha fel gällande fallet med webbradio men totalt sett så bygger ju STIM-avgifter alltid på potentiellt antal lyssnare.

Redigerat av Chaan
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man är okontrakterad blir det ju inte de avdragen som du nämner på förra sidan. Det jag däremot läst på två ställen är att Spotify's ersättningar enbart gäller en viss kategori uppspelningar som de kallar "offentliga framföranden". Jag har för mig att en webbradio också har en tröskel innan de betalar STIM-avgift (beroende på storlek) helt i analogi med STIM's senaste drag att försöka ta betalt av företag med typ mer än 45 anställda. Kan ha fel gällande fallet med webbradio men totalt sett så bygger ju STIM-avgifter alltid på potentiellt antal lyssnare.

Om du inte har kontrakt med skivbolag kan dom inte ta dina pengar. Inte ännu åtminstone, men det kommer säkert nån lag om det snart.

Men hur får du upp musiken på Spotify? Distributör kanske. Dom tar vanligtvis 10-50% av intäkterna.

Sen blandar du ihop dom två avgifter (eller är det tre, Sami också?) Spotify betalar: dels den till upphovsmännen, den som Stim vidarebefordrar, dels den till ägarna av inspelningarna - oftast ett skivbolag.

Stim-delen är fast, vem som får pengarna bestäms av Stims s k sampling, se ovan.

Royaltyn bestäms av hur många klick låten får, samt hur stor potten är. Potten består alltså av 50% av Spotifys reklamintäkter, minus omkostnader, och delas av alla artister som finns på Spotify. Du kanske kan föreställa dig hur försvinnande lite pengar det handlar om för den som hör till kategorin "okontrakterade"?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kontaktade recordunion och frågade hur lång tid det tar innan man hamnar på spotify och svaret var då att det tar "4-6 veckor för musiken att komma upp på alla vår partners". Mailet skickade jag för nästan exakt en månad sedan nu, så fungerar recordunion så skall det snart dyka upp något där tycker man. Synd att det skall ta så fasligt lång tid bara... Hur får man bekräftat överhuvudtaget att det blir så?

En annan sak som jag också undrar är om man i efterhand kan ta bort musiken själv, ifall något blivit fel första gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak som jag också undrar är om man i efterhand kan ta bort musiken själv, ifall något blivit fel första gången.

Om du planerar att lägga ut din egna musik får man nog se till att det är en "slutlig" produkt, har svårt att tänka mig att spotify har tid/lust att rätta till om man lagt ut nåt man sedan upptäcker är "knas"... om det var så att jag uppfattade ditt inlägg rätt...

Annars lär dom stå med en aldrig sinande hög av "färdiga" låtar som fortfarande är på demo-stadiet... men hey, här sitter jag och gissar, så ta det inte för givet...

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag har en fullbordat album som jag är nöjd med och allt är klart layout och allt så skulle det vara kul att lägga upp på spotify/itunes.

Någon som testat?

Japp har lagt ut mitt dubbelalbum 2x80 minuter

råkade missa att lägga ut en av låtarna dock så det blev bara 87st

http://open.spotify.com/track/4lP0YU9xaqIrn2G3qR30le

spotify.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju Tunecore(.com) också... de har ju avtal med iTunes (bland andra) och de i sin tur har väl avtal med Spotify. Har jag för mig i alla fall. Jag har inte orkat kolla upp hur det hänger ihop faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har lagt upp vår skiva på Spotify. Jag körde med Ditto Music av den enkla anledningen att jag bara visste om dem när jag gjorde det. Men de fungerar bra. Det dras £2 varje månad från mitt Visa genom Paypal. Inga pengar man märker att de försvunnit. Har inte fått någon info på sidan om hur många som lyssnat än, skulle visst ta en månad eller så. Får höra av mig om det blir något problem. De svarar snabbt på mejl i alla fall...

http://open.spotify.com/album/6LT4tFIAQXaliIKQDfBaFY

Har på iTunes och Amazon också, då genom TuneCore. Har också fungerat fint. Fick ihop kostnaden för att lägga upp med dem på en-två månader typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit och frågat Spotify hur mycket man får per uppspelning men det är inte så enkelt. De har en pott och ett andelssystem. I närheten av 0.1 öre per uppspelning tror jag att man kan glömma..iallafall om man inte heter Per Gessle.

Det är avräkningstider, rykten florerar: Man får 0,5 öre faktiskt. 1000 klick = 5 kr. Yippie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är avräkningstider, rykten florerar: Man får 0,5 öre faktiskt. 1000 klick = 5 kr. Yippie.

...och då är det vad Spotify betalar ut som vi snackar om.

Från detta halva öre betalar skivbolagen i sin tur 5-10 % i royalty till artisten - minus skatt.

Den som har avtal av TuneCore / CD Baby-typ får såklart behålla mer (80-90%) men lär knappast få några 1000 klick...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

I decemberutbetalningen från Stim kommer det nu för första gången pengar från Spotify. Mest spelade låt blev "Poker Face" med Lady Gaga. Den fick ca 1 miljon klick. Hur mycket hon fick för det?

2300 SPÄNN!!! (källa)

Detta håller inte. Varför värderar folk musik så lågt?

Man ska värdera PR grymt mycket högre än att tjäna några som helst pengar för att man ska vilja lansera sitt band, eller vad det nu är, på Spotify...

Hörde någonstans att när skivbolagen klagade på de låga utbetalningarna till deras artister, fick de istället andelar i Spotify så de blev nöjda. Jättebra lösning. Fast då fick ju inte artisterna nåt nä... (Någon som kan bekräfta, eller är det bara ett rykte?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är medlem på en sida som heter Ubetoo, och jag kollade lite snabbt på Top Paid och Lazee låg först. Jag räknade ut att han tjänade 1,50:- per tittning, vilket är sjukt bra eller hur? Så skit i Spotify hihi

Link to comment
Dela på andra sajter

I decemberutbetalningen från Stim kommer det nu för första gången pengar från Spotify. Mest spelade låt blev "Poker Face" med Lady Gaga. Den fick ca 1 miljon klick. Hur mycket hon fick för det?

2300 SPÄNN!!! (källa)

Detta håller inte. Varför värderar folk musik så lågt?

Man ska värdera PR grymt mycket högre än att tjäna några som helst pengar för att man ska vilja lansera sitt band, eller vad det nu är, på Spotify...

Hörde någonstans att när skivbolagen klagade på de låga utbetalningarna till deras artister, fick de istället andelar i Spotify så de blev nöjda. Jättebra lösning. Fast då fick ju inte artisterna nåt nä... (Någon som kan bekräfta, eller är det bara ett rykte?)

Är det inte 1 miljon spelningar på låten totalt på Spotify, och hon får de pengarna från STIM, sen får hon ju från de andra ländernas motsvarande organisationer? 1 miljon spelningar tror jag inte svenskarna själva orkat med bara på Spotify, de flesta ser väl videon istället på Youtube. 100 000 spelningar I SVERIGE på den mest spelade låten under ett år tycker jag låter rimligt?

Spotify bildades lite magiskt utan att skivbolagen sade något förrän efteråt, så ja där ligger en hund begraven - luktar gammal hederlig rock'n roll swindle.

Jag försöker påverka Ubetoo åt ett håll jag vill ha dem men verkar som jag får vara nöjd med att över huvud taget ha en dialog - hittils ser ut så iaf. Är i alla fall rätt nöjd med dem (använder dem som demobank, kul att få betalt för lo-fi) Dock är det mycket troll i Ubetoo just för att de betalar bra, folk som ser snabba cash och kör sitt lurendrejeri, antingen mängder av meningslösa små klipp som sedan en mängd polare kollar igenom (hypotes), men det har även varit musiker som scammat där. IP-generatorer och liknande förmodligen - numera är dock många utrensade men händer fortfarande en del konstiga saker. Ubetoo är inte färdigutvecklat och jag undrar om det kommer bli det, det är lite Robin Hood-verksamhet där man ger bort pengarna till artisterna istället för att utveckla plattformen vidare, visserligen är jag klart mer för detta än motsatsen (där man tar merparten av intäkterna och artisten får en mindre del) men det skulle sitta fint med fler funktioner. Lite enkelt förklarat är Ubetoo delvis avsaknad av musikbransch vilket ju är skönt - man kör på själv - å andra sidan har jag en romantisk idé om att skivbolagen för länge sedan, på Beatles tid, var hjälpsamma allt-i-allo-bolag som ordnade allt praktiskt på ett bra sätt utan att svindla, och det skulle inte alls vara så dumt att ha administrativ backup (som har kontakter såklart).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte störa antispotify diskutionen, men jag tänkte anti-rekomendera CD-Baby.

Bandet jag spelar i har inte kommit upp på spotify än, när vi mailade och frågade CD Baby varför i AUGUSTI så sa dom att det var på gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte 1 miljon spelningar på låten totalt på Spotify, och hon får de pengarna från STIM, sen får hon ju från de andra ländernas motsvarande organisationer? 1 miljon spelningar tror jag inte svenskarna själva orkat med bara på Spotify, de flesta ser väl videon istället på Youtube. 100 000 spelningar I SVERIGE på den mest spelade låten under ett år tycker jag låter rimligt?

Spotify bildades lite magiskt utan att skivbolagen sade något förrän efteråt, så ja där ligger en hund begraven - luktar gammal hederlig rock'n roll swindle.

Jag försöker påverka Ubetoo åt ett håll jag vill ha dem men verkar som jag får vara nöjd med att över huvud taget ha en dialog - hittils ser ut så iaf. Är i alla fall rätt nöjd med dem (använder dem som demobank, kul att få betalt för lo-fi) Dock är det mycket troll i Ubetoo just för att de betalar bra, folk som ser snabba cash och kör sitt lurendrejeri, antingen mängder av meningslösa små klipp som sedan en mängd polare kollar igenom (hypotes), men det har även varit musiker som scammat där. IP-generatorer och liknande förmodligen - numera är dock många utrensade men händer fortfarande en del konstiga saker. Ubetoo är inte färdigutvecklat och jag undrar om det kommer bli det, det är lite Robin Hood-verksamhet där man ger bort pengarna till artisterna istället för att utveckla plattformen vidare, visserligen är jag klart mer för detta än motsatsen (där man tar merparten av intäkterna och artisten får en mindre del) men det skulle sitta fint med fler funktioner. Lite enkelt förklarat är Ubetoo delvis avsaknad av musikbransch vilket ju är skönt - man kör på själv - å andra sidan har jag en romantisk idé om att skivbolagen för länge sedan, på Beatles tid, var hjälpsamma allt-i-allo-bolag som ordnade allt praktiskt på ett bra sätt utan att svindla, och det skulle inte alls vara så dumt att ha administrativ backup (som har kontakter såklart).

Hej Chaan!

Ubetoo lanserades för lite drygt ett år sedan så det stämmer att Ubetoo fortfarande är i beta och fortfarande under utveckling... Ubetoo var drabbat av bla IP-generatorer men detta problem är löst sen ett bra tag tillbaka 😕

Adda gärna ubetoo på facebook . http://www.facebook.com/u.can.be.there.too

Mvh

Malinn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Fattar fortfarande inte varför folk inte lägger upp på Ubetoo. Snabbt, enkelt och gratis!

Istället för att kontakta något distributionsbolag som det tar månader att få upp sin musik.

Under den tiden det tar har du säkert fått ihop lite kosing från Ubetoo, det beror ju på hur många som lyssnar på din musik liksom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar fortfarande inte varför folk inte lägger upp på Ubetoo. Snabbt, enkelt och gratis!

Istället för att kontakta något distributionsbolag som det tar månader att få upp sin musik.

Under den tiden det tar har du säkert fått ihop lite kosing från Ubetoo, det beror ju på hur många som lyssnar på din musik liksom...

Hur mycket kosing har du fått då?

Eftersom Ubetoo bara har amatörmusik kommer den tjänsten aldrig att bli stor, varför alla jämförelser med Spotify är löjliga. Dina chanser till en miljon klick är obefintliga helt enkelt - Ubetoo kommer inte nå ens en bråkdel av den volymen. Om bara du själv och din farmor klickar spelar det ingen roll om man får ett halvt öre eller två spänn per spelning.

Anledningen till att "folk inte lägger upp på Ubetoo" är att ingen lyssnar på demos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket kosing har du fått då?

Eftersom Ubetoo bara har amatörmusik kommer den tjänsten aldrig att bli stor, varför alla jämförelser med Spotify är löjliga. Dina chanser till en miljon klick är obefintliga helt enkelt - Ubetoo kommer inte nå ens en bråkdel av den volymen. Om bara du själv och din farmor klickar spelar det ingen roll om man får ett halvt öre eller två spänn per spelning.

Anledningen till att "folk inte lägger upp på Ubetoo" är att ingen lyssnar på demos.

Jag själv lägger inte upp musik, då jag inte är artist. Men varför inte lägga upp? Man förlorar ingenting på det.

Hur mycket har du tjänat då? Kollar du ens fakta innan du hoppar på någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hade tänkt lägga upp en platta på Ditto Music, men stötte på den här tråden och gick på Record Union istället - snålskalle som man är. 😛 Allvarligt talat tyckte jag helt enkelt att RU hade en snyggare sida och att det passade mig bättre att inte pröjsa så mycket i början och att bolaget tar större del av intäkterna sen. Håller inte med om att det skulle vara krångligt (som någon antyder tidigare i tråden) men de har väl förmodligen förbättrat sidan sedan dess...

https://www.recordunion.com/Music/Album/2474

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att "folk inte lägger upp på Ubetoo" är att ingen lyssnar på demos.

Oj där slog det slint när du försökte tänka. Har du missat hur vanligt det är inom indie-scenen att spela in skivor på sin dator i sovrummet (eller liknande)? Vi snackar alltså inte om demoband utan om artister som hypas och är inne. Det är inte så stor skillnad längre på hemgjort och studioinspelat. Själv har jag spelat in allt i lo-fi då inget hittils motiverat något annat - men du blir nog förvånad om du orkar gå in på Ubetoo och lyssna på något - särskilt då den elektroniska musiken är fullt utvecklad ljudmässigt. Dock upptäckte jag vid en jämförelse att Ubetoo's ljudkomprimering på videos förstör ljudet litegrann från originalfilen (Youtubevideos låter aningen fylligare, upptäcks bara vid noggrann lyssning). Det var också av den anledningen som Myspace "TV" aldrig blev något (och därför tog Youtube över den marknaden) men i fallet Myspace (Video..) var det (2007-2008) betydligt värre ljud än Ubetoo (video) hade 2009. Ubetoo's rena ljudfiler har jag inte jämfört.

Du kanske blir förvånad när du hittar Krister Linder och Lizette & på Ubetoo? Inte demoartister.

Anledningen till att "folk inte lägger upp på Ubetoo" är helt enkelt som det snuddats vid - att det inte är stort. Alla vill ju bli så stora som möjligt på en gång eller hur. Det kan bara bli bra (tokironi och gissa varför kanske en av 280 musikskapare blir artister). Storlek är status och de flesta vet vad Youtube är men få vet vad Ubetoo är. Det skulle jag säga till 80% är anledningen att mycket få etablerade artister går med i Ubetoo. Resten är kvaliteten. När det gäller videokvaliteten på Ubetoo är den sämre än på Youtube. Båda har sina fördelar, Youtube ägs av ett av världens största företag, Google, där får man hög kvalitet på uppladdningarna och man får ett varumärke folk känner till samt en plattform där de andra etablerade redan är med (vare sig de vill eller inte ska tilläggas). På Ubetoo får man istället betalt och eftersom det är uppbyggt som ett community på ett annat sätt än Youtube så får man vissa fördelar av det också.

Redigerat av Chaan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tänkte bara kolla om det är någon som använder CD Baby och har testat att skicka mer än 5 skivor i första leveransen? Det blir ju en hel del billigare "per skiva" att skicka fler i samma postpaket. De nämner ju i avtalet att de reserverar sig för att ta ut en extra avgift för produkter man skickar utöver det de begärt, någon som råkat ut för den? Mailade igår och frågade, men har inte fått svar än. Lägger upp svaret här när det kommer, men spännande att se om någon av er har några erfarenheter av detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj där slog det slint när du försökte tänka. Har du missat hur vanligt det är inom indie-scenen att spela in skivor på sin dator i sovrummet (eller liknande)? Vi snackar alltså inte om demoband utan om artister som hypas och är inne. Det är inte så stor skillnad längre på hemgjort och studioinspelat. Själv har jag spelat in allt i lo-fi då inget hittils motiverat något annat - men du blir nog förvånad om du orkar gå in på Ubetoo och lyssna på något - särskilt då den elektroniska musiken är fullt utvecklad ljudmässigt.

Förlåt om jag gör dig ledsen, men ingen bryr sig. Osignad musik kommer alltid vara intressant bara för de närmast sörjande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...