Jump to content
Annons

Egen musik på Spotify - välja CD Baby/Ditto Music/Record Union?


ManJIT

Recommended Posts

Nu har man flera alternativ för att få ut sin musik via Spotify. De samarbetar med tre nätbolag som distribuerar musik -- CD Baby, Ditto Music och Record Union.

Att jämföra dem är ingen enkel historia. Här är vad jag kommit fram till:

CD Baby:

Man betalar en engångssumma på $35 för ett skivsläpp plus $20 för en global streckkod. Sen tar de 25 % av varje såld låt på sin egen sida alternativt 9 % av pengar som kommer från iTunes etc. Om man inte säljer så kostar det alltså inget, förutom för släppet. Musiken blir tillgänglig på iTunes, Spotify, Amazon, Napster, eMusic, Rhapsody, Last.fm med mera. CD Baby säljer och distribuerar CD-skivor om man vill ha det alternativet också. Man kan till och med få låna en kortläsare och ta betalt med kort för försäljning på spelningar. Svårt att hitta något glasklart om rättighetsfrågan dock. Vad händer om man vill skriva på för ett skivbolag?

Ditto Music:

Kostar £2 per månad men tar ingen andel av försäljningen (streckkod för släppet ingår). Månadsavgift är förstås dåligt om man knappt säljer något men bra om man säljer mycket. Man måste dra in £25 innan de skickar några pengar alls. Gratis att bryta kontraktet och gå till annat skivbolag. Man man få ett spikat release-datum för sitt släpp. Verkar ha bra kopplingar till topplistor om man är intresserad av sånt. iTunes och Spotify (kostar mer om man också vill finnas på Amazon osv).

Record Union:

Gratis att släppa sin musik, $10 för steckkod. De tar de första $5 av försäljningen varje år, därefter 15 %. Försäljningssajterna (iTunes ...) tar i vanlig ordning 30-50 % först. Gratis att bryta kontraktet (tar upp till tre månader). Musiken tillgänglig på Spotify, iTunes, Amazon, Napster, Last.fm, eMusic, Rhapsody och så vidare.

Min ranking blir nog:

  1. Record Union - uppstickare och billiga. Inte bäst om man tror sig kunna sälja mycket men ett billigt sätt att få ut sin musik. Tydliga i rättighetsfrågan.
  2. CD Baby - verkar etablerade och kostnaden för ett släpp är konstant oavsett om man säljer eller inte. Måste kolla rättighetsfrågan bara.
  3. Ditto Music - bygger på att man säljer mycket. Löpande kostnader. Verkar ha bra koppling till musikindustrin i övrigt med officiella releaser och topplistor.

Vad tycker ni andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Vad har de för betalnings alternativ? Ett paypal konto vore kanske inte helt fel. Och ett "loopback" konto, dvs ett konto där man kanske kan få någon rabatt för att handla musik i deras musik butik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har de för betalnings alternativ? Ett paypal konto vore kanske inte helt fel. Och ett "loopback" konto, dvs ett konto där man kanske kan få någon rabatt för att handla musik i deras musik butik.

Ja, det var snack om Paypal på någon av sajterna.

Gjorde några sökningar på Spotify på musik som sajterna presenterade som het musik eller nya släpp. Inga träffar 😄. Man får nog kolla ordentligt med dem när musiken verkligen kommer dyka upp hos Spotify. Det kanske tar flera månader ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte så mkt att tillägga mer än att jag har en kompis som säljer sia grejer via TuneCore där man kan välja vilka olika butiker man vill skicka ut sin musik till. De ha kampanjer nästan varje vecka och avtal med bland annat Universal för tjänster såsom mix, master, pressning osv..

Vet dock inte hur det funkar med stim å sånt, för efter att man betalat för skivsläppet (betalas per år) så får man alla pengar som kommer in från de olika butikerna.

Man behåller alla sina rättigheter. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var snack om Paypal på någon av sajterna.

Gjorde några sökningar på Spotify på musik som sajterna presenterade som het musik eller nya släpp. Inga träffar 😛. Man får nog kolla ordentligt med dem när musiken verkligen kommer dyka upp hos Spotify. Det kanske tar flera månader ...

Det är väl närmast det som är mest intressant..

Om man nu signar och släpper, kommer man ut

då eller är det bara "högsäljande/klickande" spår

som kommer ut på spotis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl närmast det som är mest intressant.. Om man nu signar och släpper, kommer man ut då eller är det bara "högsäljande/klickande" spår som kommer ut på spotis...

Så, nu har jag mejlat Record Union och CD Baby och frågat följande:

1. Is or will all your music be available on Spotify?

2. If not, how do you select the songs they get?

3. How long does it take for a newly released album to reach Spotify?

4. People tend not to download but instead stream the music on Spotify. Will I get paid for customers streaming my songs?

Link to comment
Dela på andra sajter

reggade mig på Record Union häromveckan..

tänkte lägga upp lite grejer.. men det va den mest oanvändarvänliga (finns det ens ett sånt ord?) tjänst jag har stött..

helt sjukt osmidigt att ladda upp låtar osv.. jag gav helt enkelt upp till slut.. blir nog CD-baby nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

CD Baby:

Man betalar en engångssumma på $35 för ett skivsläpp plus $20 för en global streckkod.

Huh?

Att släppa en skiva på CD Baby för $35 kan jag ana hur det går till.

Men streckkoden? Så om jag har bekostat skivproduktionen själv med streckkod och allt så fungerar den inte sedan på CD Baby för bara deras gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men streckkoden? Så om jag har bekostat skivproduktionen själv med streckkod och allt så fungerar den inte sedan på CD Baby för bara deras gäller?

om du redan har en streck-kod behöver du inte köpa en till

ean funkar!

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

om du redan har en streck-kod behöver du inte köpa en till

ean funkar!

Hehe

Ah det är bara en tilläggstjänst alltså 😎

Tänkte först ha EAN-koderna tryckta på skivorna men det är ju snyggare utan (dvs plasta skivorna och ha koden på plasten) frågan är väl vilket som är bäst? Men då går det utanfär ämnet - nu har jag något att fundera på.

Link to comment
Dela på andra sajter

reggade mig på Record Union häromveckan..

tänkte lägga upp lite grejer.. men det va den mest oanvändarvänliga (finns det ens ett sånt ord?) tjänst jag har stött..

helt sjukt osmidigt att ladda upp låtar osv.. jag gav helt enkelt upp till slut.. blir nog CD-baby nu..

Vad väntade du dig??

Man kan inte tro att det bara är att slänga upp en 1.5mb Ogg/Mp3a...

Icke destruktivt..

Däremot kan jag ifrågasätta informationen om HUR man går till väga.

Ex när det gäller coverart osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar från Record Union:

1. Is or will all your music be available on Spotify?

- Yes all music will be available

2. If not, how do you select the songs they get?

- N/A

3. How long does it take for a newly released album to reach Spotify?

- We deliver them instantly, although Spotify has their internal lead times. Normally max of 4 weeks, right now up to 6-8 weeks due to vacations, upgrading of software etc

4. People tend not to download but instead stream the music on Spotify. Will I get paid for customers streaming my songs?

- Yes you get paid every time your song is played on Spotify

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Thinkingmachine använder CDBABY.

Vi får betalt för varje lyssning när det lyssnas i Napster.

Så jag tror nog att man får betalt från Spotify med.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det undrar jag

Jag med..

Om det skulle vara så skulle ju spotify konkurera ut alla andra bolag..

Menar, varför ha massa krångliga kontrakt när man kan använda

spotify och vara sin egen..Ok att bolag har andra fördelar, men dom

skulle man kunna kombinera med spotify...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Och hur mycket ger det per klick/lyssning??

0.01 öre eller så...

För Napster är det väl nåt sånt ja... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur mycket ger det per klick/lyssning??

0.01 öre eller så...

Hmmm ... Jag har inga siffror men man kan ju räkna på det utifrån några antaganden.

Om vi antar följande:

  • Den genomsnittlige musikkonsumenten lyssnar på en favoritlåt ca 500 gånger i livet (jag kollade min iTunes och jag har spelat en av mina favoriter 89 gånger på 1,5 år, men det lär avta med tiden)
  • En CD-skiva kostar 190 kr
  • Skivbolagen spenderar ca 10 kr/skiva på att få ut plastskivor till kunderna (formgivning, produktion, distribution, svinn)
  • En genomsnittsskiva har 12 låtar

... så får vi ((190 kr - 10 kr) / 12 låtar) / 500 spelningar = 3 öre per uppspelning

Om Spotify motsvarar intäkterna från de gamla formaten så borde artisten/bandet få ut högst 1 öre per spelning. Låter rimligt IMHO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men asså. Jag har precis frågat om någon fått några utbetalningar. Hur gick det med det?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=66209

Anledningen att jag tvivlar på att Spotify regelmässigt betalar royalty (via STIM-avtalet) är att jag precis läst på flera håll att det bara gäller "offentliga framföranden" vilket enligt någon inte existerar i praktiken. Någon kan reda ut hur det hänger ihop?

Redigerat av Chaan
Link to comment
Dela på andra sajter

Men asså. Jag har precis frågat om någon fått några utbetalningar. Hur gick det med det?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=66209

Anledningen att jag tvivlar på att Spotify regelmässigt betalar royalty (via STIM-avtalet) är att jag precis läst på flera håll att det bara gäller "offentliga framföranden" vilket enligt någon inte existerar i praktiken. Någon kan reda ut hur det hänger ihop?

streaming, nerladdning räknas som offentligt framförande

enligt stims avräkningsområde så rapporterar inte alla onlinetjänster vilka låtar som spelas utan de bygger på så kallat analogiavräkning

jag vet inte om spotify skickar egna listor

Stim använder sig av så kallad analogiavräkning inom vissa avräkningsområden där det inte finns några kostnadseffektiva metoder för att administrera musikrapporteringen. Analogiavräkningen innebär att Stim fördelar de pengar som betalats in utifrån musikrapporter på andra områden. Urvalet analyseras och justeras löpande.
Analogi

För närvarande används följande urval:

Radio 25% P2, P4

TV 25% SVT1 SVT2

Komersiell radio 50% Santliga rapporterade stationer

Link to comment
Dela på andra sajter

Spotify behåller 50% av reklamintäkterna och 100% av inkomsterna från betalande kunder.

Efter att omkostnader dragits bort betalar man ut resten av reklampengarna till skivbolagen / distributörerna, hur stor andel av pengarna varje bolag får bestäms av hur många gånger deras låtar har spelats.

Skivbolagen och distributörerna behåller sin del av kakan (gissningsvis 80% resp 30%) och efter att deras omkostnader dragits bort betalas resten ut till artisterna, som sedan ska skatta på pengarna.

Med andra ord - alla utom artisterna tjänar pengar, och Spotify själva tjänar mest.

Upphovsmännen har också möjlighet att dra in en slant från Spotify via streaminglicensen och Stim, det handlar säkert om minst ett par ören i minuten, förutsatt att du fastar i samplingen från SR/SVT/mongoloidradion, och efter att eventuellt förlag tagit sin tredjedel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man nu varkens har förlag eller bolags kontrakt utan

kör via ex, RecordUnion eller Cd-Baby..

Borde man inte kapa betalningsvägen, så man får ut mer som artist?

Dom spår som ska släppas via ex RU måste ju vara stimmade i vilket fall som helst..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man nu varkens har förlag eller bolags kontrakt utan

kör via ex, RecordUnion eller Cd-Baby..

Borde man inte kapa betalningsvägen, så man får ut mer som artist?

Dom spår som ska släppas via ex RU måste ju vara stimmade i vilket fall som helst..

jag vet inte exakt hur avtalet mellan spotify och cdbaby ser ut

men troligtvis får man 1cent per lyssning

dessa pengar går direkt in på cdbaby kontot

eventuella pengar från stim kommer ju sen separat från stim.

Every company pays differently, but the average we pay out is 60 cents per song downloaded, $6.50 per full-album download, and 1 cent per listen or stream (when people listen to your song as if on a radio station, but don't download or buy it). Remember we pay you 91% of the total income, keeping only a 9% cut.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...