Guest frejan Posted December 12, 2004 Share Posted December 12, 2004 Hallå alla visa arrangerings- och mixningsgurus...! Jag håller i dagsläget på att spela in en låt tillsammans med en tjejkompis. I låten ska vi båda sjunga, och på refrängerna ska vi sjunga tillsammans. I detta läge känner jag att jag skulle behöva en del råd hur jag arrangeringsmässigt lägger upp sånginspelningen, så att det blir så snyggt som möjligt. Normalt när jag sjunger själv på mina låtar brukar jag lägga tre sångspår på refrängerna. Tre dubbningar egentligen. Två panorerade left, right, och en bibehållen center. Stämmor har jag hittills inte jobbat med så mycket på refrängerna just. För hur många spår skulle man i sådant fall kunna tänka sig ha om stämmor också ska läggas utöver det??? Hur panoreras de exempelvis då???...Blir det inte grötigt =)...???. Nåja åter till problemet. Saken är alltså den att jag inte riktigt vet hur många spår jag ska lägga, av hennes respektive min röst, samt att jag vet inte hur många stämspår respektive unisona spår man brukar ha och hur allt detta ska panoreras för att få ett bra slutresultat...Tacksam för idèer och tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
VacUm Posted December 12, 2004 Share Posted December 12, 2004 Omöjligt att ge klara besked om sånna här saker. Allt beror på hur man vill ha det. Är det en vanlig poplåt a'la 2000-talet så tycker jag att du dubbar alla stämmor minst en gång och pannar ut dom ganska mycket. Sedan kan du utan att det låter illa ofta skära ganska mycket nertill på hela körpaketet så dom får plats i mixen. Men i första hand: spela hellre in för mycket, välj sedan ev. bort saker vid mixningen och prova dig fram hur du vill ha det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest frejan Posted December 12, 2004 Share Posted December 12, 2004 Hej...tack för det snabba svaret. Jo jag inser att det är ganska mycket av en smaksak hur man gör i dessa lägen. Men det brukar ju ibland ändå finnas oskrivna regler som många producenter kör på. Iofs lite tråkigt att kanske alltid köra på "mainstream"-modeller, men då har man ju i alla fall en utgångspunkt, och ens egen experimentlusta kan ta avstamp vid ett mer tidsbesparande ställe =). Det var ett värt råd...jag ska tänka på det där...Spela in mycket och sedan ha material att testa med. Bra, bra... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts