Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

När jag kopplar mitt kassettdäck till min PC så kan jag inte reglera ljudnivån när jag spelar in. Eftersom kassettdäcket saknar volymkontroll. Kan det vara så att jag måste köpa en RIAA-Förstärkare till min PC? För bandaren är ju med största sannorlikhet gjord för att kopplas till en förstärkare/stereoutrustning då den som jag nämde ovan saknar volymkontroll.

Vore mycket tacksam för svar.

//Paul

Annons
Posted

RIAA-korrektion används bara för grammofon - och inte till bandspelare.

Om det är för högt, så är det troligt att du har kopplat in bandspelaren på en mikrofoningång - och inte på en line-ingång, där den borde kopplas in...

Posted

Är det line out från kassettdäcket till line in på PC:n?

Vinylspelare behöver RIAA-förstärkare då signalen behöver förstärkas till "linjenivå". Signalen från kassettdäcket är linjenivå så du ska inte ha något extra alls.

Däremot ska du kika på ljudkortets mixer så att det spelar in ljudet från Line in och du sätter inspelningsnivåerna där.

Posted (edited)

Och saknar ens nuvarande ljudkort en inbyggd RIAA-förstärkare, så kan man använda kassettdäckets/DAT-bandarens RecordPaus-läge och gå line out från det. Som om man skulle spela in en vinyl på bandaren.

Edited by debatt
Posted (edited)
riaa förstärkare avkodar även signalen så att frekvenserna blir rätt

om du använder riaa på tape så kommer det låta konstigt

precis som det låter konstigt om man kopplar en skivspelare till tex en mikförstärkare

http://sv.wikipedia.org/wiki/RIAA-steg

Man kopplar skivspelaren (grammofonen) via line out till phono in, till en stereoförstärkare med inbyggd RIAA-förstärkare, ansluter jordsladden (gnd) och dessutom kopplas en bandspelare till samma förstärkare via line out på förstärkaren till line in på bandaren, och man kopplar en stereokabel mellan line out från bandaren till line in på ljudkortet, alternativt en s/pdif-kabel mellan de två enheterna om bandaren och ljudkortet har sådana anslutningar. Sedan lägger man på skivan och sätter bandspelaren i läge Record+Pause och spelar in i datorn. Så som man alltid spelar in skivor på band.

Det blir så bra så.

Intressant länk, detta med avkodningen och frekvenserna.

😛

//:debatt

Edited by debatt
Posted (edited)
Man kopplar skivspelaren (grammofonen) via line out till phono in, till en stereoförstärkare med inbyggd RIAA-förstärkare, ansluter jordsladden (gnd) och dessutom kopplas en bandspelare till samma förstärkare via line out på förstärkaren till line in på bandaren, och man kopplar en stereokabel mellan line out från bandaren till line in på ljudkortet, alternativt en s/pdif-kabel mellan de två enheterna om bandaren och ljudkortet har sådana anslutningar. Sedan lägger man på skivan och sätter bandspelaren i läge Record+Pause och spelar in i datorn. Så som man alltid spelar in skivor på band.

Det blir så bra så.

nu handlar denna tråd om att spela in tape och inte vinyl ocht till det behövs ingen riaa

(och mitt förra inlägg var inte ett svar på ditt)

men när man vill spela in vinyl så är ju ditt förslag ett steg mer komplicerat än nödvändigt såvida man inte vill använda just s/pdif.

du kan ju koppla line ut från förstärkaren direkt till ljudkortet och behöver inte koppla in bandaren däremellan!

det blir ju bara risk att man lägger till lite brus istället...

Edited by spass
Posted
Man kopplar skivspelaren (grammofonen) via line out till phono in, till en stereoförstärkare med inbyggd RIAA-förstärkare...

Men debatt, han/hon ska inte spela in från vinylskivor utan från kassettband. Så nu begraver vi snack om vinyler om RIAA.

Har kassettdäcket Line out, så behövs heller ingen volymkontroll på kasettdäcket. Förstärkning sköts på inspelarsidan dvs. ljudkortet.

Posted
du kan ju koppla line ut från förstärkaren direkt till ljudkortet och behöver inte koppla in bandaren däremellan!

det blir ju bara risk att man lägger till lite brus istället...

dalle_230.jpg

Tänkte inte på det!...

Posted

Först vill jag tacka för alla fina svar och för att jag nu har fått klarhet i det dära med RIAA förstärkarens funktion 😆

Såhär ligger det till:

Bandspelaren är kopplad från Line Out Till Line In på PCn och problemet som följer är att ljudet är för lågt trots att jag skruvat upp ljudet på högsta nivå på datorns "Line In" Inställning, frågan är ju då hur man löser det då volymen redan är på max? 🙂

Posted
Bandspelaren är kopplad från Line Out Till Line In på PCn och problemet som följer är att ljudet är för lågt
Hur lågt?

Var peakar ljudet? -10 dB? -20 dB?

Posted (edited)

Skulle nog säga att det ligger på runt -10 men det har hänt att det varigt så pass lågt som -20

Borde också tillägga att datorns nivå skiljer sig från kassettdäckets nivå som är "normal"

Edited by Findlarn
Posted (edited)

Börja i ruta nummer 1!

VAD har du för ljudkort? Nummer två. Operativsystem? osv...

Eller kör du på datorns egna kort? AC97 ljudkort? XP?

Start/Program/tillbehör/underhållning/volymkontrollen/alternativ/egenskaper/klicka i inspelning/välj line in/bocka för line in och ställ regeln på önskat värde!

Något annat ljudkort? Ja, då kan vi andra gissa ihjäl oss på det. Så som sagt. Börja från ruta ETT!!!!!

Edited by KillwithSkill
Posted

ok..ok..såhär är det:

1. Ljudkort:

Creative Soundblaster X-FI Xtreme Audio

2. Operativsystem:

Windows XP (SP3)

3. Program:

Magix Audio Cleaning Lab 14

4.Kassettdäck:

JVC KD-D50

Sen så har ju jag redan sagt att volymen redan är på max dvs. Operativsystemets egna volymkontroll och inte programmets eventuella kontroll (som i det här fallet är densamma)

Posted

Nivåerna är helt okej. Du kan inte räkna med att kassetternas volymnivåer motsvarar 0dBFS i ditt ljudkort. Höj volymen/normalisera med ett ljudredigeringsprogram i efterhand.

Posted

Så det är altså helt normalt att ljudet inte når "toppen" av mätaren i datorn? och att det bara är att normalisera så löser det sig 🙂 Tack! Ska testa det återkommer med resultat.